Avatar billede collina Praktikant
24. april 2002 - 16:11 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til fejlmeddelelse

Jeg har denne tcl fil:

#chk_titel $titel

set_the_usual_form_variables 0

set db [ns_db gethandle]

set query "SELECT sang_id FROM sangtitler WHERE sang_titel = '$titel'"

set selection [ns_db 0or1row $db $query]

if {$selection == ""} {

set querya "select plade_id.nextval from dual"

set id [database_to_tcl_string $db $querya]
ns_return 200 text/html " $id "
  ns_db dml $db "INSERT INTO sangtitler (plade_id, sang_id, sang_titel)
  values ('$plade_id', '$id', '$titel')"
  ns_returnredirect "sange_show.tcl?plade_id=$id"

} else {

set_variables_after_query

return_page "Fejlside" "
  Sangen med titlen $titel findes allerede. Tryk <i>Tilbage</i> knappen i din browser
  for at vende tilbage til oversigten over sange."
}

Og jeg får denne fejl når jeg prøver at køre den:

Jeg forstår ikke denne meddelelse:
Database operation "1row" failed (exception NSDB, "Query was not a statement returning rows.") while executing "ns_db 1row $db $sql" (procedure "database_to_tcl_string" line 3) invoked from within "database_to_tcl_string $db $querya" invoked from within "if {$selection == ""} {

set querya "select plade_id.nextval from dual"

set id [database_to_tcl_string $db $querya] ns_return 200 text/html " ..." (file "/web/Hermansen/www/oevelse10/sang_add.tcl" line 11) invoked from within "source $file"

Jeg har ikke nævnt "1row" eller "ns_db 1row $db $sql" i min fil. Hjælp udbedes
Avatar billede madviden.dk Nybegynder
24. april 2002 - 16:12 #1
set querya "select plade_id.nextval from dual" .. querya?
Avatar billede madviden.dk Nybegynder
24. april 2002 - 16:13 #2
skulle det ikke være query ???
Avatar billede collina Praktikant
24. april 2002 - 16:15 #3
nej for jeg ønsker at adskille de to querys. query (1) og querya (2)
Avatar billede madviden.dk Nybegynder
24. april 2002 - 16:17 #4
Så prøv med et mellemrum mellem query og A ...
Avatar billede collina Praktikant
24. april 2002 - 16:18 #5
mellemrum mener du query_a eller query a ? Vil den sidste version ikke resultere i en fejl ? set query a - vil query så ikke blive sat til a
Avatar billede madviden.dk Nybegynder
24. april 2002 - 16:21 #6
Du skal nok sige query_a , men prøv dig frem...

-Jeg er ret overbevist om at du har rodet i de forskellige query, querya, osv.
Avatar billede madviden.dk Nybegynder
24. april 2002 - 16:22 #7
Men hvis du ønsker at sætte det ene query til quera, skal du sige:
set query querya "select plade_id.nextval from dual"

-Mener jeg ... men er ikke sikker!  -Men som sagt ... prøv!  :O)
Avatar billede madviden.dk Nybegynder
24. april 2002 - 16:23 #8
liiiiile bitte fejl ... her:
Men hvis du ønsker at sætte det ene query til querya, skal du sige:
set query querya "select plade_id.nextval from dual"

-Mener jeg ... men er ikke sikker!  -Men som sagt ... prøv!  :O)
Avatar billede collina Praktikant
24. april 2002 - 16:26 #9
Men sker der noget ved at skrive querya - er query et reserveret ord
Avatar billede madviden.dk Nybegynder
24. april 2002 - 16:38 #10
ja!
Avatar billede madviden.dk Nybegynder
24. april 2002 - 16:38 #11
f.eks. er et mysql_query() en ting, som kommunikerer med din database ...
Avatar billede collina Praktikant
24. april 2002 - 16:39 #12
ok jeg prøver det af og vender tilbage senere. Desværre er den server jeg bruger nede, så jeg kan ikke tjekke det nu.