Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
24. april 2002 - 00:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problemer når jeg ikke kører root - FreeBSD

Ok, jeg er rimelig ny, men synes FreeBSD virker MEGET lovende. Jeg har dog nogle problemer...
Når jeg kører andet end root og KDE kan jeg ikke logge ud (virker fint som root). Desuden virker "tab completion" ikke (kun som root). Jeg har givet min anden bruger medlemskab af Wheel - men det hjælper ik'
Avatar billede z_master Nybegynder
24. april 2002 - 06:52 #1
Det med tab completion er nok fordi at du ikke bruger den samme shell for andre brugere, som for root. For at teste dette log ind, som din normale bruger, ikke root. Skriv "csh" i din prompt. Prøv tab completion nu. Hvis du har installeret bash fra packages, så kan du skrive "bash". Hvis dette hjælper er det fordi din bruger kører en anden shell.
det skulle hjælpe at gå ind i /etc/passwd og ændre den sidste linje for din bruger til at pege på en shell, som du gerne vil køre.

Det med X-win kender jeg ikke meget til.. Men der er vidst 2 måder at starte X-win på. xinit og startx  mener jeg. Bruger ikke X. Jeg mener at startx skal bruges til normale brugere af en eller anden grund.. Men stadig kender nada til X :)
Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
24. april 2002 - 10:56 #2
Jeg fandt ud af det med tab completion...Editerede i vipw. Der er som du siger fordi jeg ikke kørte den "rigtige" shell - Så har jeg et computer problem mindre :) tak for hjælpen
Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
24. april 2002 - 10:57 #3
Point....
Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
24. april 2002 - 10:58 #4
Arrgh... Hvordan er det nu lige jeg giver dig point?????
Avatar billede z_master Nybegynder
24. april 2002 - 18:18 #5
Du kan ikke give mig point ;)  Har kun skrevet en kommentar.. Og det gør ikke noget.. ;)  Kan en lykkelig person, som har brug for dem mere end mig få dem :)
Avatar billede signout Nybegynder
28. maj 2002 - 16:40 #6
En bedre kommando til at skifte shell med end vipw er chsh
Den er faktisk beregnet til det. :)