Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:00 Der er 69 kommentarer og
2 løsninger

Harddiske

Jeg har lige købt en ny computer. Derfor vil jeg gerne have min gamla harddisk sat med over. Jeg har så fået den monteret. Jeg har sat begge harddiske til auto inden i bios. Men det fungerer stadigvæk ikke. På den nye harddisk, var der ikke noget installeret og jeg flyttede først den gamle harddisk over i den nye efter at jeg havde installeret Windows 2000. Hvad kan jeg have gjort galt???
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2002 - 00:05 #1
jeg går ud fra at du har install. windows på den gamle og at du vil ha' den anden som slave, har du husket at jumpe dem rigtigt.

Det kan være at den gamle har en indstilling der siger noget med Jumpet som master med Slave.
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2002 - 00:06 #2
Definer "det fungerer stadigvæk ikke"
Avatar billede morpheus Nybegynder
24. april 2002 - 00:06 #3
Fabriks nye harddiske er altid jumpet til at være master. Hvis den harddisk du flytter fra den gamle PC er master der. sker der naturligvis en konflikt !
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2002 - 00:08 #4
der er tale om en ny PC, så den harddisk der sad i er nok sat som master ;o)
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:12 #5
på den gamle harddisk er der windows 95. jeg skulle ha dem jumpet rigtigt. Den nye harddisk står som master og den gamle som slave. Men på den gamle står der også noget om special settings. Kan det have noget med de special settings at gøre??
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2002 - 00:13 #6
du skal ha' den nye som slave og den gamle skal du lade være, så kører det!
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2002 - 00:14 #7
hvad hedder den nye?
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:14 #8
så skal hen lige huske at der kan også være noget på den nye der hedder slave present (men hvis han bruger den som sekunder master skal den jo også stå som master altså hvis han sætter den i en ledig ide ikke)
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:15 #9
kan det ikke kører på den anden mådè??? jeg har jo lagt windows 2000 ind på den nye harddisk. Den fungerer fint, men jeg kan ikke få den gamle harddisk til at fungere!
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:15 #10
hmmm der er vel også en hvad hedder det  aktiv partion kan det være det ???
Avatar billede flarup Nybegynder
24. april 2002 - 00:15 #11
De fleste motherboards har to IDE busser. Hvis du placerer hver harddisk på hver sin bus, så bude de begge virke, hvis de virker hver for sig.
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:18 #12
har din bios fundet den??
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:19 #13
aktiv partion???
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2002 - 00:20 #14
hvis du har installeret win2000 på den nye skal den sidde som master og så må den gamle sidde som slave, men du bliver nødt til at installere win98 forfra.
Avatar billede morpheus Nybegynder
24. april 2002 - 00:20 #15
Hvad med lige at oplyse nogen mærker og model navne på de forskellige diske `?
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:20 #16
jep når man deler en hd op skal man aktiver en partion for at den kan ´boote fra denne
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:22 #17
har du aldrig prøvet f-disk
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:23 #18
jeg kan ikke se den gamle harddisk inde i biosen. Den gamle harddisk er af mærket western digital, caviar 24300. Den nye harddisk er af mærket maxtor
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:24 #19
hmmm hvad hvis du lader din bios søge efter din gamle hd
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:25 #20
har prøvet det! den finder ingen ting!
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:26 #21
jeg er ikke nok inde i det med computer til at turde at bruge f-disk!
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:27 #22
hmmmmm
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:28 #23
så hjælper det heller ikke og sætte den til autodec
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:29 #24
kan det have noget at gøre med de special settings der er til den gamle harddisk??
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:30 #25
har du alle de oplysninger der står på hd (cyl closter alt det der som du kan skrive selv i biose)
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:30 #26
nope, hvor står det henne på hd'en??
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:30 #27
hvor gammel er den hd
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:31 #28
som regel oven på
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:31 #29
4 år
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:33 #30
hvad er de der spc settingt??
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:34 #31
hvor stor er den (jeg er lige inden og søge på den)
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:34 #32
det er noget med jumpers!
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:35 #33
står der noget ved dem
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:35 #34
jeg skal indtaste det i biosen under  prime slave ikke?
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:36 #35
jep det der cyl og alt det andet
Avatar billede hub Nybegynder
24. april 2002 - 00:37 #36
Er du sikker på at den får strøm? Kan du høre den eller mærke om den vibrerer? Stikkene fra strømforsyningen er ikke altid lige pålidelige...
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:38 #37
har du så du kan se den da ja hvis den er på dit ide kabel sammen med din anden hd
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:39 #38
ja det er da også regtig som hub siger
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:40 #39
fandes som man glemmer de helt basale ting
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:47 #40
den er på 4 GB. jeg var lige inde at rode lidt inde i biosen, der står at S.M.A.R.T for harddisk: disabled. Hvad betyder det? det er jeg næsten sikker på at den gør. Den er jo sat i efter den nye harddisk
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:49 #41
aner det ikke har du set hvad der står på den
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:50 #42
det betyder jo ikke at stikket er iorden er du sikker på den får strøm
Avatar billede hub Nybegynder
24. april 2002 - 00:53 #43
smart er et system der skriver en lille log på disken vedr. dens tekniske tilstand. Det skal kunne rapportere om fejl der er på vej. Det betyder intet om det er aktiveret eller ej..
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:53 #44
hvordan kan jeg så kontrollere det? jeg kan jo ikke høre om der er strøm sat til, når den ikke er aktiv?
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:53 #45
ok
Avatar billede hub Nybegynder
24. april 2002 - 00:54 #46
Jo, den skal køre rundt uanset om den er aktiv eller ej..
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:55 #47
den vibrerer i hvert fald
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:56 #48
ok er den på kablet samme med din hdd
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:57 #49
og er ide kablet sat ordentelig i
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:57 #50
jep, den er sat sammen med den nye hd
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 00:57 #51
vender det regtigt den farvede kabel skal vende ud mod strømstikket
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:59 #52
den vender ligesom den på den nye hd.!
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 01:01 #53
det kan du ikke helt regne med da du kan komme ud for at du skal vride kablet se lige om det vender med den farvede ud mod stikket bare for og være sikker det kommer nemlig an på hvordan de sidder i forhold til hinanden
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 01:24 #54
nåå oki jeg går iseng håber du finder ud af det men hvis alt dette sidder korekt så må du prøve og skrive den ind i biosen manuelt og se om den så vil godnat kasper
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2002 - 01:30 #55
har du prøvet - kun at starte på den gamle HD
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 08:55 #56
daammm bare han melder tilbage om det er lykkes og hvad fejlen var
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2002 - 09:33 #57
chill_out> hvorfor tror du ikke han melder tilbage, han skal vel lukke spm. på et eller andet tidspunkt.

det var da en hulens masse trafik der har været på spm. ;o)
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 10:13 #58
nååå man ved jo aldrig bare et surt opstød fra mig måske han forsvandt bare så pludselig i går
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2002 - 10:23 #59
han faldt da i søvn over alle de meldinger, det varede længe før jeg nåede bunden af mailene med "harddiske"
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 18:28 #60
hehe jeg tro han har glemt os da han kun har oprettet 2 spørgsmål og intet andet !!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede kasper-k Nybegynder
24. april 2002 - 21:35 #61
hejsa, jeg har ikke fundet ud af fejlen endnu, men jeg arbejder på højtryk!
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 22:57 #62
ok har du cheket atd det vi har skrevet
Avatar billede chill_out Nybegynder
24. april 2002 - 23:24 #63
hvis du har har jeg et sidste forslag men jeg er først på igen ca  kl 2350
Avatar billede chill_out Nybegynder
25. april 2002 - 01:12 #64
jeg har leíge en mere nogle hd har det sådan at de har 2 instilinger for master
1 . master....
2 . master slave present
hvis din hd har det er det jo der den skal stå da der er sat en slave til
ellers må vi prøve og se på det med fdisk og se om der er paritionen er aktiv der kan nemlig kun være en aktiv parition

godnat jeg går iseng nu "ses" i morgen håber vi kan få det til og virke
Avatar billede chill_out Nybegynder
25. april 2002 - 22:59 #65
hvadså kasper har du givet op eller hvad
Avatar billede pf_uncle Nybegynder
26. april 2002 - 16:16 #66
Det var en hel del uløste spm der kører rundt. Kasper du er nødt til at starte fra bunden. Du skal f-diske din nye harddisk og dermed formattere den (F-disk er ikke farligt, det sletter bare hele disken - når det er sket, skal du under f-disk køre opret dos partition og logisk drev med maksimum størrelse - LAD VÆRE MED AT KØRE F-DISK PÅ DIN GAMLE DISK FØREND DU HAR FÅET ALLE NØDVENDIGE DATA UD FØRST!!). Du skal bestemme dig for hvilken du skal have som C drive? Du kan ikke bare sætte 2 harddiske i med hvert sit operativ system og forvente at de virker.
Vil du køre med den gamle eller den nye? Det er første udfordring. Hvis du vælger den nye, sørg for at jumperen i bag er sat til master - tabel herfor enten over stikket eller på label ovenpå disken (her står også disken data cyl, sec, size etc.). SØRG NU FOR AT NOTERE HVER DISK'S DATA PÅ ET STYKKE PAPIR - DU SKAL BRUGE DEM SENERE I BIOS! Dernæst sætter du disken i på yderste stik på kablet. Den gamle disk sættes som slave følg førnævnte - disken sættes på andet stik på samme kabel. Ved opstart af maskinen går du ind i Bios enten ved F2 eller Del tasterne, her skal du sørge for at Drev C har de rette data og Drev D har de rette data opsat - det er første skridt for at PC'en kan finde diskene. Save Bios når du er så langt - Herefter når du starter maskinen får du det store oversigts skema i opstartsfasen, her skulle gerne fremgå 2 harddiske? Er dette tilfældet, klør du på med næste fase. Nu isætter du og booter fra CD-rom (kræver at din maskine er sat til boot i bios) - under boot vil du få mulighed for at formatere din harddisk enten som FAT32 eller NTFS - det anbefales at vælge FAT32 i dit tilfælde, da NTFS er svær at afinstallere igen. Herefter installerer du win2000 eller winXP (XP anbefales når dit kendskab ikke er større end ovenfor angivet) på den nye disk C drive (den gl. bliver automatisk sat som D drev og dine CD-rom DREV som hhv E osv. Når installationen er gennemført på dit primær drev. Du vilenten via win98, win2k eller winXP have mulighed for dualboot, dvs. anvende mere end et styresystem - men vælger du winXP er dette ikke nødvendigt - alt fungerer perfekt når det først er opdateret.
Prøv ovenstående og giv en melding hvis du mangler yderligere støtte, jeg har nok opsat flere hundrede harddiske i min tid, så det skal nok kunne løses. (husk som nogle af de andre har spurgt dig, at slå koldt vand i blodet, sæt dig ned og træk vejret dybt, pust ud og start så stille og roligt med at kontrollere jumpers, skriv data ned, isæt diske, kontrollere at alle kabler sidder korrekt - hddisk cable har en rød streg på det yderste kabel, denne skal altid vende mod strømstikket, hvor ligeledes rød ledning skal vende ind mod hddisk kablet, start maskinen og få den sat op osv. osv.)

God arbejdslyst

Peder
Avatar billede chill_out Nybegynder
26. april 2002 - 18:16 #67
derfor skal han sku da nok kunne se den nye hd
Avatar billede pf_uncle Nybegynder
26. april 2002 - 18:46 #68
Hej chill out
Ja selvfølgelig skal han kunne det! Hvad er det for i øvrigt en tone du anvender, er det umuligt at svare anstændigt på seriøse henvendelser fra folk som forsøger at hjælpe?
Jeg håber harddiskene kommer til at fungere for Kasper.

Peder
Avatar billede chill_out Nybegynder
26. april 2002 - 19:26 #69
nå ja undskyl hvis de føler dig stødt det var ikke meningen :-)
Avatar billede chill_out Nybegynder
26. april 2002 - 19:30 #70
jeg tror han har opgivet eller har fået en ven til og hjælpe sig det er også nemmest hvis der er en ved siden af
Avatar billede kasper-k Nybegynder
30. april 2002 - 16:32 #71
hey der, jeg har fået det til at du. jeg prøvede at checke jumpers og formaterede lortet og så virkede det