Avatar billede lee Nybegynder
23. april 2002 - 23:52 Der er 149 kommentarer og
1 løsning

Skal Grafikerne ud fra E. ?

Hej eksperter

Jeg er efterhånden begyndt af tvivle på om eksperten overhovedet er et forum for grafikere...

Det er efterhånden lige meget hvor man tropper op herinde som grafiker, så får man på puklen for færdige løsninger.

Jeg vil gerne vide om vi grafikere er så uønskede som jeg i dag føler vi er... og ønsker nu klare meldinger om hvor vidt programmørerne reelt bare helst ser os væk herfra.

Ja der er meget debat om at E. har ryg for stedet hvor man opretter en bruger og smider 200 points, og derefter får lavet et gratis stykke arbejde... men det er ALTID den grafiske afdeling der får skylden for det ryg, hvilket jo slet ikke er en realitet. Det sker da absolut lige så tit i kodeafdelingen.

Derudover er et banner hvor der står :
HAR DU ET PROBLEM - GRATIS IT HJÆLP  ONLINE – www.EKSPERTEN.DK
.. ikke just en heldig reklame, som jeg bestemt mener har lige så meget skyld i E.’s ry.

Men hvad er jeres mening... skal grafikerne lukke deres kontoer på E. og gå sin vej, eller er det kun sure kodehoveder der ønsker en syndebuk ???

JA der er lagt op til debat… og det er vist ved at være tid til at få nogle synspunkter på bordet… Derfor er det eneste jeg ønsker med dette spm. En rent svar …  skal grafikerne ud eller blive på E. ?

/Lee
Avatar billede backside Nybegynder
23. april 2002 - 23:58 #1
Selvfølgelig skal de blive her.
En god kodenørd har vel også brug for lidt hjælp til grafikken en gang imellem.
Ligesom at en god grafiker har brug for hjælp til koderodet.
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2002 - 23:59 #2
Jeg mener ikke det sker ret tit i "kodeafdelingen". Jeg påpeger personligt _altid_ folk der gør som du siger (200 point > færdigt script)

Jeg skal ikke udtale mig om grafik da jeg ikke deltager i "debatten" derinde. Folk i kodeafdelingen lærer nok bedre fra sig...

Hvorfor grafikerne gider at arbejde for point fatter jeg ikke, og jeg fatter heller ikke dem der gider at lave diverse scripts for point.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
23. april 2002 - 23:59 #3
er selv med under "sure kodehoveder" men mener nu ikke at grafikerne skal ud, dog skal man være bedre til at sortere i de brugere man laver noget til (dette er IKKE specielt møntet på grafikerne, men OS alle sammen) således at man forsøger at gennemskue dem der skal bruge bannere logoer til kommercielle sites, og som derfor bør betale med klingende mønt, istedet for at "nasse" sig til det med point, for så selv at skumme fløden, det er ikke fair, men er det til private sites har jeg ikke det fjerneste imod design af diverse stykker grafik, uanset om det er til 200 eller 20 point :-)
Avatar billede michael-k Nybegynder
24. april 2002 - 00:00 #4
syntes da vi helt klart skal blive  der er jo stadig  photoshop, flash, 3d kategorierne  :)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
24. april 2002 - 00:02 #5
Slf. skal grafikerne ikke ud - men jeg mener som en opfølgning på ztyxx's indlæg at man måske skulle lave en "bannere modtaget for pts må ikke anvendes på kommercielle sites" ting - så var der jo også mulighed for at brokke sig bagefter til sitets ejer. /og lave noget lign. til kode kategorierne.
//*Jelzin101
Avatar billede madd Nybegynder
24. april 2002 - 00:03 #6
Det er lidt et godt spørgsmål.

Det er svært for en grafiker, at "besvare" et spørgsmål uden at komme med en færdig løsning. Hvorimod det som programmør er en del lettere at komme med en forklaring på, hvordan et stykke kode skal udføres.

En - måske kejtet - løsning kunne være, at grafikerne på eksperten besvarede opgaverne stillet af andre brugere, men tillod sig at placere et "eksperten.dk" logo som vandmærke på deres grafik. Når jeg siger vandmærke, mener jeg ikke et lille 4x4pix logo i højre hjørne, men et stort måske transperant logo. Dette ville forhindre at brugeren kunne bruge billedet til anden brug end inspiration. Hvis det var tilfældet at brugeren var helt på bar bund, kunne den hjælpsomme grafiker komme med en hurtig vejledning på, hvordan billedet var blevet fremstillet.

Som sagt - det er et svært valg, men min personlige holdning må pege på, at grafikerne har ligeså stor indflydelse på E som programmør'ne.

Mvh. Mattias / madd
Avatar billede sthen Nybegynder
24. april 2002 - 00:04 #7
>> ztyxx

Den forstår jeg altså ikke helt.

Du skriver rent faktisk at det er OK at få kodehjælp til kommercielle sites, men det er IKKE OK at få grafikhjælp til kommercielle sites.

HVORFOR ?????????????
Avatar billede madd Nybegynder
24. april 2002 - 00:05 #8
Jelzin101 -> Det er svært at kontrollere at koderne ikke bliver brugt på kommercielle sider. Ofte er programmerne jo compilet og web'et er serverside.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
24. april 2002 - 00:06 #9
sthen> det jeg mener er at koderne heller ikke skal levere færdige løsninger for point, men komme med hjælp hen ad vejen, det er jo lidt sværere som grafiker at gøre det samme, men madd er da inde på noget
Avatar billede sthen Nybegynder
24. april 2002 - 00:07 #10
jeps
Avatar billede ztyxx Nybegynder
24. april 2002 - 00:08 #11
oO(mon lee sover, det ligner hende da ikke at tie stille SÅ længe*LOL*)
Avatar billede backside Nybegynder
24. april 2002 - 00:10 #12
ztyxx>> Bare vent, hun skal nok komme med 200km/t.  *G*
Avatar billede jelzin101 Praktikant
24. april 2002 - 00:11 #13
madd>> jeps jeg er klar over problematikken - men af princip bør de to ting sidestilles. i praksis er det selvfølgelig lettere at se om et banner er brugt, men stadigvæk tror jeg måske de vil sortere noget af det fra hvis de specifikt får at vide at de ikke må bruge det til kommercielle formål.
En anden ting er jo at man, hvis det bliver opdaget at koden er brudt så kan påpege div § fra aftaleret.
//*Jelzin101
Avatar billede dmcn Praktikant
24. april 2002 - 00:11 #14
Som jeg også har sagt før, i andre debatter, så synes jeg situationen i Job/Opgaver : Freelance har taget en helt forkert drejning. Eksperten har altid været et sted med hjælp til selvhjælp, men folk der får et logo leveret lærer ikke andet, end næste gang de mangler en stump grafik, så kan de oprette en ny bruger, udlove 200 point og få skidtet lavet kvit og frit.

Hvis jeg ser en i kodekategorierne, der søger et færdiglavet script, så foreslår jeg næsten altid personen at begynde selv, og spørge hvis han/hun har nogen problemer. I de allerfleste tilfælde finder brugeren ud af, at det slet ikke var så svært som han/hun troede - og lærer rent faktisk en masse ved det.
Jeg kan stadig ikke forstå hvorfor grafikerne ikke kan gøre det samme - fortæl brugeren hvilke filtre der skal bruges for at opnå en speciel effekt, giv gode råd osv. Brug lidt længere tid på det, og nyd følelsen af at have lært spørger noget. I er skide gode til at skrive tutorials, som slamgrafikere som jeg selv suger til os, hvorfor ikke overføre disse evner til Jeres svar på eksperten?

just my two cents... now, back to work.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
24. april 2002 - 00:14 #15
backside>> ja, det plejer hun jo*LOL*
Avatar billede spe Nybegynder
24. april 2002 - 00:14 #16
lee>> I hvilken sammenhæng har du i dag følt dig uønsket?

Er vel ikke Eksperten som forum der er noget galt med men derimod moralen blandt de brugere der "fupper" sig til grafik/design og koder som egentlig skal bruges på kommercielle sider.
Avatar billede nonick Nybegynder
24. april 2002 - 00:18 #17
Hrmpf... Ligger stadig vågen efter Nanoq´s indlæg for nogle uger siden, omkring nedlukning af "Freelance". Der var heldigvis en fornuftlig sjæl(Lee), der gik til "angreb" og fik det hele vendt om. Og gudskelov for det da. Grafikerne skal bestemt IKKE ud. Alt hvad jeg kan med photoshop, har jeg lært via "Freelance" kategorien(og det tror jeg desuden der er mange der har), bare ved at designe banners og logoer til folk, som havde svært ved det.

Hvis job-opgaver skulle slettes, hvad så med eks. fri debat? Det er da mere almindeligt at spørge efter et logo, end det er at spørge hvordan man laver frikadeller(Ja, tro det eller ej. Jeg har faktisk set sådan et spørgsmål.)

jaja... Gider ikke engang tale om det, da jeg får hovedpine...............
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 00:19 #18
Jeg ved ikke om der allerede står nogen steder at E. ikke er stedet hvis man ønsker løsninger til kommercielt brug... men dette beviser jo også at det ikke står tydeligt nok nogen steder, og dette bør der gøres noget ved.

madd>> egentlig har jeg ikke noget imod din idé med vandmærke eller noget på de grafiske stykker arbejde man kreere herinde... med det formål at spørger, så kan forhøre sig om hvordan det er lavet og dermed kan få en forklaring på dette i stedet for den færdige løsning.
men det er en hårfin grænse...
Må man så heller ikke fortælle hvilken farvekode man ville bruge.. eller skal man henvise til colour theme...
En del af gevinsten ved at lave grafik, er jo også at se det blive brugt på siderne det er lavet til, hvilket er en federe belønning end selve det at få points vil jeg mene... hmmm...

Men jeg har brug for en ordentlig løsning på dette problem, da jeg efterhånden ikke føler nogen som helst glæde ve at lave grafik her på E. længere... jeg syntes simpelthen ikke det er spor sjovt når jeg i baggrunden kan mærke fjendskaben...

Men jeg giver her dem der skaber denne stemning, mulighed for at ytre sine meninger omkring spm. så vi kan få snakket om det, og så brugere som jeg selv (grafiker hvis nogen skulle være i tvivl) ikke skal føle sig som et jagtet folkefærd.

/Lee
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 00:23 #19
spe>> hvis det kun var i dag jeg havde følt mig uønsket, så havde jeg ikke oprettet dette spm.
Avatar billede nonick Nybegynder
24. april 2002 - 00:24 #20
Normality... Nu er det ikke alle der sidder med et dyrt program som Photoshop, og det ville være nærmest absurt at købe Photoshop til 6000-7000,- , for at lave et banner/logo til sin personlige side.

En script kan skrives i hvilken som helst tekst editor, så den kommentar er ALT for langt ude!!
Avatar billede backside Nybegynder
24. april 2002 - 00:26 #21
Netop Lee, der er sku fedt at se ens grafik et sted på nettet under en surf tur.
point kan man ikke bruge til en fis.
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 00:30 #22
n0rmality>> hvordan vil du fortælle en bruger hvilket fiter du mener han skal bruge.. skal man bare gætte sig til hvad han ønsker sig... og blive ved indtil man rammer et godt filter, hvorefter man så an begynde forfra fordi brugeren nu skal have en skrift på som slet ikke egner sig til dette filter ??? Hvad mener du om det ???

Ja vi kan lave tutorials... men hvis en farveblind kommer ind for at få hjælp eller en der ikke har spor sans for design og grafik... hvad skal vi så sige til ham ???

koder kan man læse sig til.. grafik kræver øvelse øvelse øvelse.. og så kan man have nok så mange tutorials at gå ud fra... ikke for at nedgøre kodehovederne.. i har min dybeste respekt for det i kan .. er da møj ked af jeg ikke har læst ligeså meget som jer.. men må erkende at det ikk eer min stærke side.. ligeså vel som grafik ikke altid er en kodenørds stærke side...
Avatar billede dmcn Praktikant
24. april 2002 - 00:30 #23
nonick : Paint Shop Pro kan anskaffes til ca. 1/5 af Photoshop, og Gimp er 100% gratis og kan næsten det samme som PSP og PS, så jo, jeg synes egentlig min kommentar var tilpas.
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2002 - 00:31 #24
nonick> Man behøver jo heller ikke starte med PhotoShop, en 30-dages trial af PaintShopPro er vel god at starte med.

Jeg købte jo heller ikke Visual InterDev fordi jeg lige ville se hvad C++ var for noget...
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2002 - 00:32 #25
hehe...koder kan man læse sig til? Fornuftig kode kræver øvelse, øvelse og øvelse.
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 00:34 #26
el_barto>> fair nok... tænkte nok jeg ville få lidt klø af den formulering.. men jeg tror nok vi begge er klar over hvad min pointe er ikke sandt *S*
Avatar billede spe Nybegynder
24. april 2002 - 00:35 #27
Lee>> Nej har set i flere spørgsmål på det sidste at du er mere eller mindre utilfreds men ville måske hjælpe lidt på min forståelse af problemmet hvis du kunne konkretisere lidt mere hvor du har oplevet denne modstand.

Og hvad taler vi om her?

2 emner så vidt jeg kan se

1. Lee´s følelse af at være uønsket blandt en gruppe af eksperter, der ifølge Lee kritisere færdige løsninger generelt.

2. Problemmet med at kommercielle sider henter gratis løsninger blandt eksperterne.
Avatar billede nonick Nybegynder
24. april 2002 - 00:36 #28
Normality... Jamen 1300,- for PSP er fandme også meget for et banner!

Bruger du Gimp, får du et latterligt resultat

De folk der brokker sig over grafikafdelingen, er typen der får ondt i røven over at vi "tjener" 200 points på et banner. De har enten et eller andet latterligt princip som lyder : "jaaaamen, jeg gider ikke lave banner for points" - Ellers kan de simpelthen ikke finde ud af det og synes, at vi er nogle "slamberter", fordi vi "tjener" kassen på at lave bannere.

Det vil sige at vi - grafikerne - også skal blive pissed på programmørene, fordi de laver scripts, som vi ikke forstår.

Håber i forstår den kommentar(Det gør jeg næsten ikke selv)  :)
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 00:40 #29
Backside>> *S* netop.. smutter aldrig fra mit spm ;o)

ztyxx>> hæh ;o)

nonick>> tak .. mange tak for opbakningen der.. du tager netop nogle af de ting op som jeg har svært ved at se, hvorfor kodehovederne ikke kan se logikken i. Men der er vel en grund til at mennesker er delt op i visuelle og boglige.

Det var vist ige lovligt sent jeg fik åbnet denne debat.. men regner stærkt med at få responce senere...
Avatar billede dmcn Praktikant
24. april 2002 - 00:42 #30
"hvordan vil du fortælle en bruger hvilket fiter du mener han skal bruge.. skal man bare gætte sig til hvad han ønsker sig..."
Præcis samme problem har du jo i kodning. Tro det eller ej, men i en færdig løsning er der uendeligt mange måder at kode det på. Vi kommer med forslag til brugerne, og de accepterer det oftest - hvad om I gjorde det samme? Så I hjælper dem på vej, og de til slut får et logo, der måske ikke er så pænt som hvis I lavede det, men som de *selv* har lavet.

"men hvis en farveblind kommer ind for at få hjælp eller en der ikke har spor sans for design og grafik... hvad skal vi så sige til ham?"
Kodning kræver også "medfødt talent" - nogen lærer det ganske enkelt aldrig, fordi de ikke kan sætte sig ind i tankegangen - præcis som med grafik. Jo, vi har en masse bøger, men hvad hjælper det hvis en person ser if parantes dollartegn foo lighedstegn anførselstegn bar anførselstegn parantes print anførselstegn juhu anførselstegn semikolon i stedet for en if-sætning der udskriver juhu hvis variablen foo er lig med bar?

"koder kan man læse sig til.. grafik kræver øvelse øvelse øvelse.."
Præcis det samme med kodning - til at starte med kan du kode, men det er ikke godt. Senere hen lærer du om optimering, osv., og din kode bliver pænere at se på, og hurtigere at afvikle.

Nej, jeg synes stadig ikke om færdige løsninger, hverken grafik eller kode.
Avatar billede nonick Nybegynder
24. april 2002 - 00:48 #31
"Nej, jeg synes stadig ikke om færdige løsninger, hverken grafik eller kode"
Normality... DVS at E lukker og slukker ALT hvad der hedder "Programmering" og "Job-Opgaver". Fair nok!! Prøv at lukke ALT det og se hvor mange mennesker der holder.

El barto skrev allerede i comment 2 , at han ikke forstod hvorfor man laver grafik/scripts for point. JAMEN HVAD HELVEDE ER I HER SÅ FOR???? Fri debat??? Jamen der er også fedt at sidde og lame i fri debat. Det kan jeg godt se.

NoNick
Avatar billede nonick Nybegynder
24. april 2002 - 00:49 #32
Eller måske er det bare følelsen af at have magt der driver dig på eksperten(Normality)??

Kast mig i helvede hvis du lyster. I don´t really care anymore.

NoNick - Out!
Avatar billede dmcn Praktikant
24. april 2002 - 00:49 #33
nonick : Access koster 3661 kr. i standard-versionen.
En god editor koster mellem 30 og 500 dollars.
En god FTP-klient koster mellem 30 og 500 dollars. 1300 kr. for PSP kunne selv jeg da finde på at betale, hvis jeg skulle lave grafik, og så er det jo de færreste, der laver et banner og sletter programmet derefter - og hvis de gør kan de fleste gode programmer fåes i 30 - 60-dages trials.
"Bruger du Gimp, får du et latterligt resultat"
Noget du tror eller noget du ved? Har du sammenlignet en kyndig PS-brugers resultater med en kyndig Gimp-brugers resultater? Spørgsmålet er vel bare hvad man er vant til at bruge.

Point gør mig intet. Det betyder intet i verden for mig om du har tjent x antal tusinde point på logoer, for jeg ved at jeg har hjulpet flere personer end du har, og at de har lært noget de kan bruge i fremtiden - det er betaling nok for mig.
Avatar billede invisibleman Nybegynder
24. april 2002 - 00:51 #34
n0rmality: LeechFTP er rent faktisk genial og helt gratis :)
Avatar billede spe Nybegynder
24. april 2002 - 00:52 #35
Som nonick lærer jeg en masse af at løse opgaver og har intet imod at hjælpe folk der ikke har mulighed/evner til selv at fremstille de ting de gerne vil bruge på deres private sider. Jeg underviser i diverse programmer til brug for fremstilling af grafik og hjemmesider og netop at løse konkrette opgaver giver mig en masse inspiration til min undervisning, som jeg tjener penge på.

Hvad gør det at hjælpe folk med den del de ikke har så meget styr på selv.
Problemmet synes jeg er folk, der udnytter eksperten til at "fuppe" sig til færdigt arbejde, der skal bruges kommercielt. Kan være svært at gennemskue en spørgers motiver hver gang.
Avatar billede dmcn Praktikant
24. april 2002 - 00:52 #36
nonick : Hvor ofte har jeg leveret et shoppingsystem, en chat eller en afstemning?
Vi er her for at hjælpe - vi giver folk en del af løsningen på deres problemer.

"Eller måske er det bare følelsen af at have magt der driver dig på eksperten(Normality)??"
Hvis jeg ville have magt kunne jeg få det for ca. 1000 kr. i timen hos de små læderklædte piger i byen - de ser godt ud, og er endda halvnøgne. Nej, lysten til at lære fra mig driver mig. Som du måske ved har jeg været her over 1½ år før jeg blev coadmin - jeg ville næppe have været her så længe, hvis jeg kun søgte magt.
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 00:54 #37
n0rmality>> okay - ikke nødvendigvis et godkendene okay.. bare et okay.

Hvad med om kodehovederne bar blander sig helt udenom grafikerenes kategori fra nu af, og grafikerene blander sig helt udenom kodehovedernes kategori... ville det være en løsning der ville være mulig at gennemføre på E. ?

Jeg er led og ked af at kodehovederne ikke har nok i deres egne spm. og absolut vil kritisere grafikerenes måde at lære fra sig på.. vi har jo åbenlyst hver sin måde at lære fra os på...

accepter vi er forskelige... hvor tit ser i en grafiker begynde at rakke ned på en af kodehovderne herinde ??? jeg har aldrig set det.. kun den anden vej.

kan slet ikke se hvorfor vi skal være så hadet et folkefærd her på E.

/Lee
Avatar billede invisibleman Nybegynder
24. april 2002 - 00:58 #38
Lee: Grafikerne skal bestemt ikke ud ... har personligt selv fået hjælp af en del af de dygtige .. heriblandt Prodic, atf_nova m.fl.

For mig at se er det ikke særligt nemt IKKE at levere en "færdig løsning" som grafiker.

Men det at f.eks. bacardil ville have et banner der skulle bruges commercielt, DET har jeg meget imod... for det er udnyttelse af grafikerne her på E. Og helt stik modsat E.'s oprindelige formål ... (tror jeg ..)
Avatar billede spe Nybegynder
24. april 2002 - 00:58 #39
For 3. gang Lee :-) Hvad er det der gør du føler dig forhadt af en bestemt gruppe af eksperterne?
Selv har jeg ikke oplevet at være forhadt.
Avatar billede dmcn Praktikant
24. april 2002 - 01:00 #40
Grafikernes kategori er jo egentlig Programmer : Billedbehandling og Programmer : 3D - og dem må I hjertens gerne få for Jer selv.

Personligt så jeg helst Job/Opgaver : Freelance fjernet helt, og den holdning vil jeg have så længe eksperten er kendt som et sted hvor man kan få ellers kostbare løsninger 100% gratis.
Jeg glæder mig blot over, at folkene i de kategorier jeg bevæger mig i har den holdning, at komplette projekter ikke er noget vi laver - simple as that, næsten uden undtagelse.

"og absolut vil kritisere grafikerenes måde at lære fra sig på.. vi har jo åbenlyst hver sin måde at lære fra os på..."
Jeg kan stadig ikke se hvad spørger i Job/Opgaver : Freelance lærer ved at få et logo af Jer - det er endda de færreste der kræver .psd-filen udleveret, så de kan se hvad I har lavet. Den eneste lærdom jeg kan se spørger får er, at eksperten er stedet hvis du ikke kan lave dit skidt selv. Please, enlighten me!
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 01:01 #41
spe>> giver dette spm. ikke allerede dig svar på dit spm.  jeg er ik eude på at hænge nogen ud, der tidligere har udtalt sig.. men søger at få dem i tale her og nu i stedet.
Avatar billede invisibleman Nybegynder
24. april 2002 - 01:01 #42
Jeg er så anti-grafiker at selv n0rmality ville skamme sig over mig (og så er det slemt... ;o) ..), og derfor har jeg sometider brug for grafisk hjælp - og det ER færdige løsninger (da jeg ville fatte ca. ligeså meget af en forklaring på hvordan jeg skulle lave det selv som de fleste grafikere ville af et af mine PHP scripts ;o) ..)
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 01:03 #43
spe>> derudover får du det til at lyde som om det kun er mig der føler mig forhadt her på E. og her misforstår du fuldstændigt.. er aldrig blevet angrebet personligt her på E. men har fået MANGE hints på det sidste om at Grafikerene heller burde smutte fra E.

Dette vil jeg have af eller Be kræftet her og nu, så vi kan få det ud af verden.
Avatar billede nonick Nybegynder
24. april 2002 - 01:04 #44
NoNick ikke ude endnu alligevel.

Kom sådan set bare ind for at brække mig og deaktivere min bruger :) <--- Med et smil!
Avatar billede invisibleman Nybegynder
24. april 2002 - 01:05 #45
Lee: Må vi se eksempler på de små hints ?
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 01:07 #46
invisibleman>> netop... det er også en af de ting jeg ønsker at komme til livs... men dette kommer man kun ved at skræmme nasserøvene som jeg kalder dem der kun kommer for at få færdige løsninger til commercielt brug, skræmme dem ud med alle midler.

Derudover savner jeg at vi havde nogle retningslinier her på E. hvor grafikere stod sammen om ikk eat lave løsninger til Commercielt brug, men simpelthen stå sammen om at give dem en lodret skideballe hvis de kommer for at udnytte E.

/Lee
Avatar billede spe Nybegynder
24. april 2002 - 01:09 #47
nOrmality>> Hvis du tjekker katagorierne Billedebehandling m.m vil du se at også grafiker er i stand til at lære fra sig på en ganske fornuftig og pædagoisk måde.
Men er stadig enig i at problemet er kommercielle firmaer, der søger gratis løsninger.
Men vælger du at besvare et spørgsmål under job/opgaver er man vel indstillet på at levere færdige løsninger. Er man bange for at blive udnyttet kan man jo holde sig fra denne katagori.
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 01:11 #48
invisibleman>> nej det mener jeg ikke er en god idé...
Jeg er ikke ude på at banke nogen op på korset.. men giver dem her mulighed for at står frem, og give deres mening til kende.. gør de ikke det, må jeg jo så gå ud fra et der kun er blevet lukket dårlig luft ud, som i en hønsgård..

og jeg vil så kunne lukke spm. og føle mig velkomen igen.

/Lee
Avatar billede 7th Praktikant
24. april 2002 - 01:12 #49
Jeg ser overhovedet intet problem i at folk hjælper hinanden med grafik. Tværtimod. Som jeg ser det er det nærmere de points der uddeles i den gældende kategori, som er selve problemet...

"Grafik kræver øvelse øvelse øvelse..." og øvelse gør som sagt mester, og det bliver man altså ikke lige på en dag. Hvorfor så ikke "udnytte" andre menneskers kreativitet og evner samt venlighed. Det er da helt absurd hvis tilfældet bliver det modsatte.
Avatar billede spe Nybegynder
24. april 2002 - 01:13 #50
Lee>> Ved ikke om det kun er dig, der føler dig forhadt, derfor jeg gerne ville have lidt mere konkret for netop at kunne vurdere hvor stort problemet er.
Avatar billede invisibleman Nybegynder
24. april 2002 - 01:13 #51
lee: Okay ..
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. april 2002 - 01:13 #52
Både med kode og med grafik er kvaliteten af den hjælp man får her på eksperten højest variabel.

Jeg har set billeder betalt med 300points der lignede noget en 5årig havde lavet i vindows paint.

men ser så også (og oftere) billeder der får mig til at sige nææ. der er jo som regel det der forstærker en drøm om at blive kunstner, ant man evner at imponere med det man tegner.

Men derfra og til Michael Whelan eller Picasso er der immervæk stadig et stykke vej.

Grafikerne har ligesåmeget brug for øvelse og positiv feedback som os kodemagere så naturligvis skal de have lov at være her.

Selv kikker jeg på 'færdig script' spørgsmål med mistro, laver nogen men ikke andre på basis af hvor sandsynligt er at spørgeren vil kunne forstå løsningen indenfor en dagstid eller to. Eller om det er nogen jeg kan lide (need a script lee?, say the word).

En parallel for grafikere kunne være at vurdere "hvor business er denne business" og kræve kold cash fra 'Coca-Cola Co.' men søreme ikke fra "LisesLottes KorsstingsBroderier".

Det ville være decideret sørgeligt om vi mistede grafikerne. Bed brokkerøvene om at gå deres vej. Det er DIN grafik og DIT valg.

mvh JakobA
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 01:38 #53
JakobA>> 1000 tak for dit tilbud, det tager jeg imod med kyshånd, da koder og Lee er en meget uheldig kombination *S*
Avatar billede radiohead Nybegynder
24. april 2002 - 01:39 #54
Så gik den tråd i stå :(

Too bad.
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 01:43 #55
radihead>> tror bare folk er gået i seng... der skal nok komme flere kommentare i morgen igen ;o)
Avatar billede =maddog= Nybegynder
24. april 2002 - 01:52 #56
jeg kommer lige ind fra højre med en lille kommentar også her i nattetimerne.
Jeg vil egenlig godt trække en lille parallel til fagbevægelsen her. For hvorfor skal man ikke aflevere en færdig løsning pakket ind og ready to go? Fordi det er en professionel programmør/grafikers job. Hvis man gør det tager man brødet ud af munden på ham/hende, og det er jo ikke meningen vel?
Stadigvæk. jakoba's linje 'hvor buisness er denne buisness' ringer godt i ørene. Der er vel intet i vejen med at to amatører hjælper hinanden, og heller intet i vejen med at to professionelle hjælper hinanden med at få problemerne løst. Ligeledes skulle der heller ikke være noget i vejen for at et microsite for en brugbar løsning serveret. Men der stopper det også. Hvis man vil drive et site som e-buisness må man påregne nogle udgifter og en af de poster er altså udvikling. Hvis man ikke vil betale flere tusind kroner for et program til at lave banere hvad så med at betale en grafikers timeløn i stedet for.
Eller er jeg galt på den?
Avatar billede backside Nybegynder
24. april 2002 - 01:53 #57
lee>> Du prøver da lidt php gør du ikke? Inden du ser dig om er du også et kodehoved;)

Jeg har lavet grafik til andre, og i lang tid endda uden at få point for det. Men det kom der også problemer ud af. Jeg er blevet kaldt alverdens ting fordi jeg ikke ville ha´ point for det jeg lavede. Trist udvikling.
Jeg har lært rigtig meget af at lave noget til andre, jeg mangler selv ideerne og hvis andre kan stikke mig en ide i hovedet kan jeg komme videre, og lære noget mere.

Godnat og sov godt.
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 02:03 #58
maddog>> nej du er ike galt på den...
Hvis du spørger de fleste grafikere her på E. ønsker de rent faktisk slet ikke at hjælpe til commercielt brug... så her kan man vist kun sige at vi er enige...

Jeg har bare indtrykket af at det ikke er her man føler at det er for galt at være grafiker her på E. man er simpelthen imod en hver form for færdigløsninger på det grafiske område, og det er her jeg glæder mig over at denne debat efterhånden har fået sat på plads at det ikke er forkert at hjælpe som vi allerede gør, bare det ikke er til griske firmaer der mener det er en smart fidus at tøffe forbi E. hvilket jeg så absolut er imod, og til enhver tid vil tilkendegive min mening overfor denne spørgers intentioner.
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 02:05 #59
ja den blev lidt knudret.. og jeg vil lige vente efter min nattesøvn med at kommentere videre ;o)
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2002 - 02:08 #60
har ikke været her så længe - men lære dog hver dag.
synes dog tit folk beder om "Gratis" hjælp til hele løsninger og ofre
mange point og nye brugere, på dette.
Min mening er at kommercielt hjælp er ok, men ikke til færdige løsninger, så er det uanset om det gælder 10 eller 200 point. hvis E vil overleve som et sted hvor seriøse IT-eksperter spørger andre IT-eksperter til råds bør de herre/damer der i "nød" og derfor søger færdige løsninger, finde et andet forum end E
Avatar billede oasen Nybegynder
24. april 2002 - 03:11 #61
Et rent svar? - De skal blive.

Og så vil jeg i øvrigt godt have det ene point :)
Avatar billede oasen Nybegynder
24. april 2002 - 03:20 #62
Ganske vist er der mange, der "fusker" sig til hurtig grafik til brug på deres homesite, blot ved at uddele (undskyld udtrykket) en gang latterlige points, men nu kan grafik-kompetence jo også anvendes til andet end at konstruere logoer og bannere til folk, der enten ikke selv gider/kan eller har det nødvendige software.
Programmering er en god ting men uden grafik er det intet. Der er jo kombinationen med den rette sammensætning, der skaber et flot website, som alle naturligt nok stræber efter. Så må det jo være op til den enkelte grafiker at vurdere, hvor meget arbejde vedkommende vil lægge i det, set i relation til point'nes betydning for ham/hende, tidsforbruget og modtagerens taknemlighed.

Blev vist en lidt rodet kommentar, men jeg håber, mit budskab tilkendegav sig. Ellers skal jeg gerne opsummere:

Jeg synes De skal blive :)
Avatar billede limemedia Nybegynder
24. april 2002 - 05:33 #63
Døde et stykke oppe i tråden og nåede ikke længere - håber ikke jeg gentager for mange...

Er der nogen der har overvejet at "det tager to til en tango" ? At det ikke er nok at der kommer en nok så "idiotisk" spørger og fyrer 200point af efter et logo til et kommercielt site ? Det kræver reelt en nok så "idiotisk" svarer der reelt gider lave det for én ... og så er det jeg tænker, hvis der er én der synes det er fair at svare på, er det så ikke reelt nok ? hvorfor skal andre få ondt i røven over at man hjælper et kommercielt firma uden betaling ?

Min personlige grund til at være på E. er netop, at jeg nogle gange trænger til "et frisk pust", en anderledes udfordring, en problemstilling der ikke lige er "dagens dont" eller evt. noget hvor jeg ikke er specielt dygtig - at bruge tid herinde til at gentage hvad jeg laver til dagligt bliver også kedeligt i længden. Fx. er jeg ikke den store grafikernørd; jeg oplever en stor personlig glæde hvis jeg, som antigrafiker, kan få et stykke grafik godkendt og anvendt kommercielt - det er sgu da fedt :)

Så min konklusion, så længe der er villige svarere vil der være nok spørgere. Hvis ingen ville svare, tror jeg såmend også spørgerne ville vende snuden til andre forummer end her - tro det eller lad være; jeg tror ikke at en "moralsk løftet pegefinger" får ret mange til at ryste i deres grundvold og sige, "nej sgu, det er for dårligt - vi opretter det i hajbassinet og betaler 10.000kr for det" - godt nok bor jeg langt ude, men ikke *SÅ* langt ude :))

Men jeg kan godt forstå debatten - mange af de gamle "for mange point" er nu med i denne debat - de fik deres vilje og vi kan/må ikke bruge optjente point - og nu må vi snart ikke tjene point på at afgive løsninger men "ohh, kun hjælp, intet blot hjælp, kun hjælp så hjælp dig gud" :o) At debatten handler om hele løsninger - så synes jeg definitionen er sjov... Hvad er en "hel løsning af en databaseforbindelse i php ?" - mon jeg må skrive koden direkte, eller skal jeg give referencer til phpmanualen, evt. slette alle . og , tegn og sige, vedkommende selv skal sætte dem ind. En databaseforbindelse i PHP svarer vel til et logo eller knap i et design, det er en mindre del af hele designet, farvevalget, layoutet og "the corporate identity" - for det er ikke noget jeg har set ofte "lav mig lige et corporate identity til 200 point" vel ?

/ LJ
Avatar billede =maddog= Nybegynder
24. april 2002 - 06:19 #64
beklager lidt du døde så hurtigt i tråden LJ. kan jeg lokke dig til at læse mit indlæg fra kl. 01:52 ?
Avatar billede limemedia Nybegynder
24. april 2002 - 06:42 #65
maddog >> læste efter indlægget i omvendt kronologisk orden (uff, minder minder mig om skoledagene) efter mit lille skriv.

Jeg ser din pointe, og er selv freelancer og lever faktisk af det. Jeg har ingen fast indtægt og ligger derfor brædderne til min egen kiste med mit indlæg - og dog. Faktisk er jeg flere gange på baggrund af svar herinde netop kontaktet af virksomheden bag der "hov, der er jo en der kan finde ud af det" og så er villige. Trenden er, at der lige nu er *ALT* for mange spillere på markedet og utroligt mange der spiller professionelle men ikke kan levere varen når det kommer til stykket.

Det der er svært er at trække stregen. Det er utroligt svært at skrive hvert skridt i en grafisk løsning uden at bruge timer til det, men at lave løsningen tager minutter.
Avatar billede =maddog= Nybegynder
24. april 2002 - 07:00 #66
jeg må absolut pointere her at jeg er slam-koder og håbløs til grafik. et sted mellem jammerlig og ynkelig.
og det er svært at trække grænsen. som amatør-koder går grænsen for mig et sted mellem 'hvordan laver jeg et script' og 'gider du sætte det ind for mig og få det til at virke'.
uden erfaringer i grafik ud over lidt leg i GIMP ser jeg dog din (og andres) pointe i at grafisk hjælp er svær at formidle.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
24. april 2002 - 07:55 #67
For lige at gentage mig selv fra http://www.eksperten.dk/spm/188737:

"Det er TILLADT at spørge efter fulde opgaver på Eksperten. Disse skal placeres i "Opgaver" kategorierne der bliver placeret under feks. webdesign eller programmering.

Det er til gengæld IKKE tilladt at bede om løsninger for penge... altså decideret freelance. Denne type spørgsmål skal henvises til sharksforum. Eneste gyldige valuta på Eksperten er point.

Jeg synes nu heller ikke problemet er så stort længere, efter der er sat loft på point. Det vigtigeste er at få så mange tilfredse brugere af Eksperten som muligt. Derfor er denne løsning vurderet som den bedste.

Der er naturligvis altid andre meninger... men det ville kunne blive diskuteret fra nu til i al evighed. Derfor er der truffet en endelig beslutning."

Det skal siges det IKKE er min personlige holdning. Jeg havde helst set gratisterne væk fra Eksperten... men sådan blev beslutningen i samarbejde med Jacob Admin.

NanoQ
Avatar billede limemedia Nybegynder
24. april 2002 - 08:13 #68
"Jeg havde helst set gratisterne væk fra Eksperten" - og pooof, 0 brugere på eksperten :))
Avatar billede annikadk Nybegynder
24. april 2002 - 10:31 #69
Kommentar fra n0rmality
<- Enig...

Er man farveblind eller bare som mig DUM til grafik, så er man på spanden, men det er man også når man som mig er DUM til at kode... (spørg selv et par sjæle herinde)

Men begge steder kan man komme med tip/ideer, se mellemstadier, give forslag osv...

Synes det er synd at det er "lav lige"-holdningen der efterhånden spilder så meget plads på E, også i diskutionerne.

Elsker dog også at se flot grafik herinde..
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 14:30 #70
LJWeb>> tak... endelig en der tør forklare os grafikere at der rent faktisk fidnes den samme form for hele løsninger i kodeafdelingen som i den grafiske afdeling.
Forstår ikke at der på E. sidder SÅ mange kodehoveder og bare ser gennem fingrerne med netop LJWebs pointe omkring en hel løsning af en databaseforbindelse i php. Men hvad man ikk eved kan man jo ikke bruge som argumentation.

Maddog>> Jeg føler ikke jeg tager brødet ud af munden på de professionelle grafikere. Hvis de ikke er dygtige nok så får de ganske enkelt ingen kunder... og at der sidder nogle på E. som gerne vil lære lidt grafik by doing, kan sgu ikke tage brødet ud af munden på en eneste grafiker. Hvis dette er tilfældet vil jeg foreslå dem en anden branche, for så er de ganske enkelt ikke dygtige nok til deres fag.

Nanoq>> jeg skal lige vide om jeg har forstået dig korrekt....
Det du siger er :
Jeg havde helst set gratisterne væk fra Eksperten...

Er så egentligt at du helst ser Grafikerene væk fra E. ?
Ellers må du definere det mere præcist, for ellers misforstår jeg.

Jeg finder din holdning meget snævertsynet, og mener ikke du på noget tidspunkt har forsøgt at sætte dig ind i en mere grafisk tankegang og arbejdsmåde... men venter på din definition af ovenståene.

Annika>> men hvad med så at lade kodehovederne være kodehoveder og grafikere være grafikere, og ikke have så ond i brmmmm over grafikere og lad os bare fungere sammen på E. uden alle de sure miner.

Jeg kan personligt godt selv vurdere om en bruger bare går efter "lav lige" holdningen eller om han reelt ville blive lykkelig for det jeg hjalp ham med. Det behøver jeg ikke kodehovedernes hjælp til.

/Lee
Avatar billede stoneballs Nybegynder
24. april 2002 - 14:48 #71
lol
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
24. april 2002 - 14:49 #72
Et eller andet sted tror jeg altså at det her bunder i noget andet
Vi alle vil gerne have Experten tilbage til hvad den var en gang, derfor beskyldes nogle menesker for at give færdige løsninger væk.

Men jeg tror faktisk mere det drejer sig om at Experten er druknet i sin egen succe
Da jeg kom som grønskolding til experten var der slet ikke behov for at have Co-admins da experten kørte og man holdte selvjustits i egne rækker,
Det der nu er sket er at alt for mange har fået øjnene op for Experten og benytter denne til at få lavet proff arbejde for point. vi ønsker alle at experten bliver som i gode gamle dage hvor alle hjalp alle og var taknemlige for at der blev forsøgt første hjælp på vores opgaver.

At experten ikke skal være for ehervslivet har jeg lidt svært ved at sætte mig ind i, da dette er en umulighed

Vi er nogle der har oprettet cvr nr og færdes dagligt på experten, Men vores virksomheder har endnu ikke givet afkast, men vi skal betale ?

Andre der har et garage firma uden Cvr, som tjener måske 20.000 om året på firmaet, De skal ikke ??

Jeg syntes det ville være lidt trirs i vert fald. men for at opsumere så TROR jeg at det hele bunder i Experten er druknet i sin egen succe

MC
Avatar billede radiohead Nybegynder
24. april 2002 - 14:50 #73
stoneball.. Fis af hvis du ikke har noget intelligent at sige
Avatar billede stoneballs Nybegynder
24. april 2002 - 14:52 #74
hvorfor lukker du ikke bare røven din fisse ?
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
24. april 2002 - 14:52 #75
Ej hvilken Moden udtale tsk tsk

MC
Avatar billede radiohead Nybegynder
24. april 2002 - 14:56 #76
stoneball.. Du er rigtig gammel ikke?

Hvorfor fanden kan E. ikke lave et adult check, når man opretter sig som bruger? Det er sq efterhånden en syndflod af mindreårige, flabede drenge med en lav social intelligens!
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2002 - 15:06 #77
jah - her er sq mange der godt kunne trænge til at lære lidt om almindelig god opførsel - gamle som unge.....

men adult check - nejtak du. en 12 årig ka sq være et 10 gange bedre menneske end mig på trods af de 10 år mindre.....
Avatar billede limemedia Nybegynder
24. april 2002 - 15:10 #78
phunky >> nu går du jo heller ikke for at være norm-danskeren *g*
Avatar billede radiohead Nybegynder
24. april 2002 - 15:10 #79
Phunky.. Det har du ret i :)
Avatar billede stoneballs Nybegynder
24. april 2002 - 15:11 #80
jaja rolig nu SORRY
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2002 - 15:12 #81
ljweb: nå jeg omformulerer mig da så lige

men adult check - nejtak du. en 12 årig ka sq være et 10 gange bedre menneske end en 22 årig på trods af de 10 år mindre.....

jeg nævnte bare lige mig selv fordi man ikk altid selv bør fralægge sig ansvaret... de fleste af os har vel på et eller andet tidspunt udvist en adfærd overfor en anden bruger som egentlig ikke var en retfærdig behandling
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 15:20 #82
stoneball>> uhada.. der har vi netop et eksempel på folk der kun kommentere for at ødelægge det for andre. Men ikke tør stå ved deres mening. suk!
Avatar billede stoneballs Nybegynder
24. april 2002 - 15:21 #83
LUK RØVEN DIN FISSE
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 15:23 #84
Vil vente et par dage med at komme med min konklusion, selvom den allerede ser ud til at være ret klar.
Men jeg håber stadig at alle vil komme med deres klare mening om emnet, så vi kan få renset luften hvad det angår en gang for alle. Og derefter undgå den kedelige tendens til hønsegård her på E. fremover.

/Lee
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
24. april 2002 - 15:23 #85
stoneballs anmeldt af mig for dårligopførelse

MC
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 15:24 #86
stoneballs.. du er hermed anmeldt.
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 15:26 #87
Det var vi enige om mc Lucifer
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2002 - 15:27 #88
oss af mig
Avatar billede jelzin101 Praktikant
24. april 2002 - 15:27 #89
stoneballs>> såfremt din opførsel ikke ændrer sig markant fra nu af vil dit fortsatte brug af eksperten.dk, ikke finde sted.

Mvh.
Jelzin101/CoAdmin.
Avatar billede backside Nybegynder
24. april 2002 - 15:27 #90
Hvorfor bliver ham Rasmus "noballs" Larsen ikke bare slettet med det samme?
Ud med ham.
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2002 - 15:27 #91
han er nok bare misundelig fordi han ikk har en..... han har kun sine stoneballs at lege med.
Avatar billede radiohead Nybegynder
24. april 2002 - 15:28 #92
10 kroner på at stoneballs kommer og sviner Jelzin til :)
Avatar billede stoneballs Nybegynder
24. april 2002 - 15:28 #93
Okok jeg undskylder meget selvom i ikke tror på det så har jeg hovedpine :( ses
Avatar billede radiohead Nybegynder
24. april 2002 - 15:30 #94
øv... tabte 10 kroner.
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 15:33 #95
stoneballs>> somom hovedpine skulle undskylde din opførsel >:-(

Jeg ønske Stoneballs Slettet omgående... hvis hans opførsel kan godtages.. så er det da klart folk bliver ved med at opføre sig som små grønskoldninger herinde...
Avatar billede lee Nybegynder
24. april 2002 - 15:37 #96
efter 3 anmeldelser kan du da ike være i tvivl om noget jelzin101
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2002 - 15:39 #97
lee men vææææn: lad nu ungen overleve... ja han er lam, og ja det var totalt nedværdigende det pis han lukkede ud, meeeeen... han har sagt undskyld, så skal vi ikk lige give ham en chance og se om han mener det.
og næste gang han så siger F. ordet (hvilket jeg er sikekr på at han vil gøre) så klipper vi hans fingre af en for en og hænger ham op i øjenvipperne og tvinger ham til at blinke (med et 20 kilo blylod i hans stoneballs)

POPCORN'et :)
http://www.fotx.net/phunkypopcorn
Avatar billede ztyxx Nybegynder
24. april 2002 - 15:40 #98
stoneballs> som ny bruger (for det er du vel??) bør du nok lige overveje om ikke dit fremtidige sprogbrug bør revideres, da det langt fra er tonen der ønskes på eksperten

ztyxx / CoAdmin
Avatar billede radiohead Nybegynder
24. april 2002 - 15:41 #99
phubky... DU ville være en perfekt Stand-In for Patrick Bateman i Bret easton Ellis´ "Psycho" :)
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2002 - 15:42 #100
<--- psycho-phreak

ej - jeg nøjes sq bare med at være phunky
Avatar billede fastwrite Nybegynder
24. april 2002 - 16:05 #101
Nu er tråden ved at dreje igen, fordi en mindrebemidlet knægt der kalder sig Stonebals ytrede sig med et sprogbrug der ikke kan tolereres. Knægten VIDSTE hvad han skrev - det kan ikke undskyldes med at han havde hovedpine.. SKRIV - og hvis du psykisk fik det godt af det, så SLET det igen, INDEN du trykker på "udfør" knappen!

Men til Lee's punkt omkring grafikere og kodere. Mange herinde kalder sig professionelle - men i min terminologi er en professionel en person der lever af sit erhverv, det være sig grafikere, koder, eller lign. Et hverv han har stor viden i.

Som grafiker kan man også have stor viden - en viden der gør at man kan lave en grafikstump på kortere tid, fordi man ved hvordan man skal gøre det, og ikke mindst - bruge programmerne.

Nuvel - jeg lever næsten af min grafiske kunnen, og min IT-konsulenthjælp, hvor jeg kommer ud til firmaer der sidder fast i et problem. Men - derfor synes jeg stadigvæk det er rart at hjælpe folk herinde, når de spørger. Jeg tror hurtigt vi kan bedømme om brugeren er reel nok, og virkelig har et problem med et eller andet, det være sig grafisk eller koden der driller. Hvis jeg kan hjælpe vedkommende, hjælper jeg mig selv, for jeg lærer at udtrykke mig på en måde han/hun forstår, og glæden ved at hjælpe andre kan ikke købes for penge. ISÆR ikke hvis de husker at tilkendegive at de har været glade for hjælpen, og ikke bare betragter det som en selvfølge.

Jeg synes at Lee er en utrolig dygtig grafiker - du kan sagtens få et arbejde hvor du vil tjene nogle penge - men din glæde ved at hjælpe andre, som ikke har den samme viden og indsigt, er da stor. Og glæden ved at se at ens arbejde bliver brugt.

Det visuelle er af stor betydning - men til forskel fra kodningen, så SER du grafikken, det gør du ikke helt på samme måde med kodningen, og det er måske derfor at kodehovederne ser sig sure på grafikerne, fordi de måske får større "ære" fordi arbejdet bliver SET.

Jeg har den største respekt for kodehovederne! Der er nogle herinde som har hjulpet mig talrige gange - især inden for Access-kategorien.

Der er brug for os alle - lad os være lidt selvransagende. Bibelen siger faktisk i Mattæus kapitel 7, vers 12 "Gør mod andre hvad du vil have de skal gøre mod dig", og et andet sted står der "Der er mere lykke ved at give, end ved at modtage". Ved at gøre godt mod andre, har man det godt selv, og det er nok derfor at E. har så mange spørgere og svarere.

Fuskerne og udnytterne har jeg dog meget lidt tilovers for, for de ødelægger det i stedet for at gavne det.

Det var mine få ord.

Resummé : Hjælp brugerne - stil ordentlige spørgsmål, skriv pænt, vær lidt humoristisk, og drop illusionen om at nogle 'stjæler' levebrødet for de professionelle.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
24. april 2002 - 16:09 #102
standing ovations for fastwrite
kan det udtrykkes klarere ??
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. april 2002 - 16:23 #103
Smukt.
Avatar billede stoneballs Nybegynder
24. april 2002 - 16:38 #104
sorry siger det NEVER igen
Avatar billede radiohead Nybegynder
24. april 2002 - 16:45 #105
?
Avatar billede =maddog= Nybegynder
24. april 2002 - 17:58 #106
når ordene er vendt to gange er de blevet til løgn. Jeg mener jo faktisk ikke at der er nogen der stjæler noget levebrød fra nogen per se. Men det kunne blive til virkelighed hvis man ikke er påpasselig med at besvare 'total-løsning' spørgsmål. Der er en hårdfin grænse der skal overholdes, og det er mit indtryk at den faktisk overholdes ganske fint. Mit indlæg skulle altså betragtes som perspektivering og ikke en summering af tingenes tilstand.
skal grafikerne blive? jeg tror kun jeg fik det ud gennem sidebenene. JA! gufanden <undskylder blasfemi>. Hvor pokker skulle jeg ellers få hjælp når textures og layout er gået i bongo?
stoneballs må ikke forveksle en undskyldning med en forklaring. hovedpine kan udelukkende tjene til forklaring og ikke til undskyldning. du kan jo heller ikke gå hen til en fyr på gaden og slå ham til lirekassemand med ordene 'ja, undskyld men jeg har lidt problemer med konen.'
han har dog sagt undskyld. lad os se om det er oprigtigt ment.
Avatar billede fastwrite Nybegynder
24. april 2002 - 22:16 #107
takker for komplimenterne. Jeg tror at tråden er ved at være fuldendt. Godt at vi stadigvæk har brug for grafikerne :) Men i lige så høj grad har vi brug for alle jer der tænker i binære tal!

Maddog > Jeg angreb ikke nogen personligt da jeg skrev at vi skal droppe illusionen om at nogle stjæler levebrødet for de professionelle.

Stoneballs - jeg er glad for at du skriver at du aldrig siger det igen! Havde du været en af de typer jeg var bange for at du var, havde du skrevet noget andet. VI skal alle passe på vores sprog, især når det er skrevet, for du kan ikke se med hvilken styrke, intensitet eller ironi du mener det.

Kan I alle sove godt!
Avatar billede fastwrite Nybegynder
24. april 2002 - 22:22 #108
Lige en sidste kommentar til Lee - du har jo oprettet spørgsmålet, fordi du igennem længere tid fået hentydninger til dit arbejde?

Nu har jeg set meget af det arbejde du har lavet, og jeg synes det er rigtig flot! Det er på et højt niveau, og du bliver selv bedre og bedre for hver gang du hjælper andre. Vi grafikere skal jo også holde os igang, ellers glemmer vi også.

Jeg håber at vi med denne debat kan skabe ro omkring E. igen - når vi behandler hinanden på en ligeværdig måde.

Tak fordi du bragte emnet på bane, og jeg og sikkert flere andre, ser frem til din konklusion.

Mvh Fastwrite
Avatar billede NanoQ Nybegynder
24. april 2002 - 22:46 #109
"Jeg havde helst set gratisterne væk fra Eksperten" <- det var en dårlig formulering...

Med det mener jeg, at jeg helst så "fulde opgaver for point" væk fra Eksperten... Men jeg har accepteret førnævnte kompromis, så sagen er for mit vedkommende afsluttet.
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
24. april 2002 - 22:59 #110
Kunne man ikke tilføje en regel, at hvis man laver en færdig løsning (grafik såvel som kodening), havde ret til at nævne det unden evt. referencer? Der er jo nogle herinde, som også lever af at lave grafik/kode, og kunne man så ikke gi' dem lov til at nævne deres 'færdige løsning' under referencer?

Jeg fik engang lavet et design til en hjemmeside, og vi blev da enige om at jeg skrev på siden, at den og den bruger havde lavet designet, og han fik lov til at placere et link, på hans egen hjemmeside under referencer! Hvis alle bare kunne blive enige om denne "regel", så ville alle problemerne jo være løst, eller hvad?

En anden løsning, måske nemmerer, kunne være at man selv bestemte. Hvis man selv svarede på en opgave om en færdig løsning og udførede arbejdet, så er det helt iorden! Og alle dem som synes det er noget møj at lave færdige løsninger for point's, de kan da bare lade være med at kommenterer det! Så ville det jo være op til hver enkelt at bestemme!
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. april 2002 - 23:09 #111
It'l be fun to see who gets the point :-))
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
24. april 2002 - 23:12 #112
hehe... Det vil jeg ha! ;)

- Rasmus!
Avatar billede lee Nybegynder
26. april 2002 - 01:18 #113
Okay…

Så er det vist tid til at lukke for dette spm.
Det glæder mig virkelig at erfare langt flertallet her på E. rent faktisk ønsker at vi grafikere skal blive her på E. Og at mine bange anelser om hvor uønskede vi er, slog fejl.

Jeg kan konkludere at det ikke er et problem som nogen har givet mig indtrykket af, at vi laver ”færdige” logoer og grafiske opgaver til Ekspertens brugere.

Det skal dermed siges at grafik til kommercielt brug er op til den enkelte grafiker at vurdere om der er en rimelig grund til at spørger ikke vil/kan bruge penge på grafikken han ønsker lavet for points.

Det er da okay at oplyse om Sharks forum, men decideret at rulle med øjnene og kaste med skældsord over den enkelte grafikers dømmekraft er ikke okay.

Selvfølgelig ville jeg blive glad hvis jeg blev gjort opmærksom på at bruger nu har oprettet op til flere spm. Til sin forrygende forretning, og nu igen er ude med skraberen for at få lavet mere grafik gratis. Hvilket så vil få mig til at tænke en ekstra gang over om jeg vil lave mit stykke grafik færdigt til ham.

At lave logoer bannere og designs for brugere på E. er okay, da det både hjælper alle de andre grafikere til at blive bedre, og man vinder selv en masse på at blive spurgt om hvordan man nu har lavet det ene og det andet, og få sine grafiske kreationer vist hist og her på nettet.

Jeg håber at alle dem der har en mening om dette emne nu har givet dem til kende. Og er både lettet og ved frisk mod over nu at kunne lave grafik til E. igen efter en længere stillestående periode. Uden at føle mig forhadt eller på anden måde uvelkommen som grafiker her på E.

Jeg må indrømme jeg troede der var MANGE flere der delte den negative holdning at det altid er grafikerne der er problemet på E. men at også kodeafdelingen gør den samme ”forbrydelse” til dagligt, at lave færdige løsninger.
Det har bare ikke været muligt for mig at se at kodeafdelingen levere disse færdige løsninger, da jeg ikke har forstand på kode, men blev heldigvis det klogere ved at tage huld på den dårlige stemning.

Jeg håber at vi fra nu af kan færdes på lige fod her på E. og at der ikke vil blive smidt stinkbomber i grafikernes ”lejr” som kan få os til at føle os i dårligt selskab.

Til slut vil jeg opfordre alle der stadig måtte have sure miner overfor et grafisk stykke arbejde, til at lade det ligge, da kodning og grafik høre uadskilleligt sammen, men har hver sin proces, som vi bare er nødt til at respektere.

Håber alle har fået luftet deres meninger… og takker for den stærke opbakning, fra både kodehoveder og grafikere ;o)

/Lee
Avatar billede radiohead Nybegynder
26. april 2002 - 01:25 #114
Godt - fint - lækkert!

Slut!

Ikke mere om det. Jeg bliver pissed hver gang. (Har allerede mistet min bruger)

Nå, men tak Lee, fordi vi fik rent bord!

-Radiohead - Gone
Avatar billede lee Nybegynder
26. april 2002 - 01:25 #115
Og hvem skal så rende med pointsene.... hmmmm Oasen var jo først med et klart svar på mit spm... Nanoq var lige ved at få fjernet Freelance fra E. men efter en længere debat herom, endte det dog alligevel med at han fandt en ok løsning... meeen... Stonballs... fik svinet mig til og kom med den "mest kreative" undskyldning jeg længe har hørt, jeg har hovedpine... men det var vist lidt for urellevant for spm. så .... Rasmus h... kom med en konstruktiv idé, der dog allerede bliver benyttet.. jeg spørger ikek om lov til at bruge det jeg laver her på E. som en refferencen, men tager det som en selvfølge...

Oasen>> du får dem ;o)
Avatar billede =maddog= Nybegynder
26. april 2002 - 01:26 #116
Hørt! Da oasen var først med det rigtige svar bør han have pointet. Ellers bliver du bare anmeldt :D.
'man skal ikke kaste med glas når man selv går på værthus' og selvfølgelig bliver koderne også grebet af en opgave og afleverer en færdig løsning med et selvtilfreds smil.
Avatar billede =maddog= Nybegynder
26. april 2002 - 01:27 #117
okay jeg må taste lidt hurtigere i fremtiden. men jeg har altså influenza. ;D.
Avatar billede lee Nybegynder
26. april 2002 - 01:29 #118
radiohead>> ;o)

maddog>> "LOL" nu ikke noget med at begynde at kaste med glas så okay ;o)
Avatar billede master_nemo Nybegynder
26. april 2002 - 01:34 #119
personligt mener jeg bare at freelance kategorien skal smides et eller andet sted langt væk som IKKE har noget at gøre med E.dk da den sipelthen er for meget baseret på at nogen skal ha lavet et stykke arbejde gjort for penge...
Avatar billede lee Nybegynder
26. april 2002 - 01:41 #120
master nemo kunne du ikke være kommet noget før med din mening ?
Avatar billede michael-k Nybegynder
26. april 2002 - 01:43 #121
Havde helt glemt dette spørgsmål, og har ikke gidet at læse det hele igennem, så måske jeg bare gentager nogle herinde, hvis det skulle ske så bare se bort fra det :)
Min mening om grafisk design til brugerne på E er okay, jeg har ikke noget imode det, men på den anden side er jeg heller ikke glad for det.
Og hvorfor så ikke ?
For det første, ville jeg aldrig kunne stå inde for noget jeg måske havde lavet på 10 min, som faktisk er tiden for et logo og enda et helt design, nogle gange. Det kan godt være at der er nogle der kan gøre det på 10 min, men for mig at se er det slet ikke gennemtænkt at gøre det.
Syntes det handler meget om at få sine 200 point og være glad, har set masser af ekspempler på folk der brokker sig hvis en feks. vil give 30 point for et logo, han bliver simpelthen sablet ned. så måske i bund og grund handler det om point for nogle af dem der befinder sig i den kategori.
Noget andet jeg har gået og tænkt på det sidste stykke tid er det ryg E har, jeg har hørt det før og troede også selv det var sådan da jeg kom her til. E er stedet man kommer hvis man lige skal bruge et design, et logo, et banner eller hvad det kan være, og det er vel også rigtigt i bund og grund ?
Noget jeg heller ikke kan forstå er at folk ikke kan prøve selv, men det er klart at når man ved at på E kan man få lavet de ting man ikke selv kan elller vil, er der mange der kommer her på grund af det, personligt kan jeg da blive meget mere tilfreds ved at spørge om hjælp til feks. java script som jeg ikke har meget forstand på  og få et godt svar fra en hvor jeg så kan arbejde vidre med det og søge lidt og så til sidst at ende op med et resultat jeg kan være tilfreds med og stolt over at have skabt istedet for at smide 200 point på E og få en til at lave det for mig.
På den anden side kan jeg så også godt forstå at dem der laver grafik får en tilfredsstilles af at lave et design til en som acceptere det og måske siger det er sku kanont, men personen lærer ikke noget af det.

For mig kan de godt nedlægge den freelance kategori, der er mange af os der bliver og hjælper dem der har problemer med et design  og vil hjælpe dem igennem, i stedet for at sige  giv mig 200 og jeg vil lave det.
Jeg tror faktisk ikke jeg har set et spørgsmål endnu der går på at en spørger om hjælp fordi man sidder fast i et interface feks.    De eneste spørgsmål af den slags findes i photoshop, illustrator osv. kategorierne men som går på et problem i selve programmet. Det viser jo så bare at det er på grund af den freelance kategori, folk opgiver simpelthen og lader andre gøre arbejdet for en, den holder ikke i det virkelige liv.
Så syntes dem der bruger freelance kategorien meget må kigge på dem selv og spørge, hvorfor forsøger jeg ikke selv får jeg problemer kan jeg altid spørge og designerne må spørge sig selv, hvorfor gør jeg det, er det pointene der tæller, er det fordi jeg kan lide det eller hvad hulen er det, se det fra de andres side af, de ville få en stor tilfredsstillelse ved selv at lave designet.
Bare min lille mening :)

/Michael Knudsen
Avatar billede =maddog= Nybegynder
26. april 2002 - 01:53 #122
this question just keep on gettin' fuel.
giv da endelig freelance kuglen.
tidsfaktoren er slet ikke taget i betragtning. det er jo rigtigt ved nærmere eftertanke som (lee tror jeg) en sagde så er der jo streng syntax i kodning, og svaret er enten rigtigt eller forkert. man kan altså svare hurtigt (hvis man er haj) og korrekt på et kode-spm.
men det må være lidt af et stress-moment hvis man vil aflevere et pænt stykke grafik og når man er færdig og vil poste er der måske en 'dårligere' løsning der er accepteret.
ry <- noget jeg har. det er dårligt.
ryg <- noget jeg har. den ender i en fræk mås.
Avatar billede lee Nybegynder
26. april 2002 - 01:59 #123
....
Michael K...
....

Først lidt brok... Jeg er egentlig lidt træt af at så mange vælger at kommentere spørgsmål, uden at give sig tid til at læse det igennem... den strategi virker ikke i en debat ude i den fysiske verden, og nej... det virker alså heller ikke her.

Alligevel vil jeg lige kommentere dine synspunkter, for jeg kan sagtens følge dine bekymringer.. men hvis du nu lige er sød at læse hele spm. igennem vil du finde ud af at det IKKE kun er grafikerene i freelance kategorien der "synder" men det sker ligeså tit i kodeafdelingen her på E.

At nedlægge Frreelance kategorien vil ikke hjælpe spor. Da folk så bare spørger under andre kategorier i stedet for, og "problemet" vil sprede sig ud over hele E.

Giv mig et eksempel fra en af de andre grafiske kategorier, hvor det virker sådan som du ønsker, så jeg kan se det i funktion. Jeg vil se et eksempel på en der kommer og spørger, til dele af et banner, og den vej kommer videre til selv at kunne lave det.
Og hvordan vil du få overtalt alle dem der kommer her til E. for at få lavet et banner, til selv at lave det... det funker ikke...

At give svar på programmers funktioner er en smal sag.. og det virker også fint... under den dertil hørene kategori...

Lad det nu være op til den enkelt ekspert, hvad end man er grafiker eller kodehoved, selv at vurdere om spørger skal have den ene eller den anden form for svar... kan vi ikke passe os selv.. og respektere hinandens dømmekraft ?

/Lee
Avatar billede lee Nybegynder
26. april 2002 - 02:04 #124
maddog>> hvad angår tisdsfaktor, så er det bare sådan livet er. de størke overlever.. og hvis der er en der har så travlt med at acceptere et logo at han får en dårlig løsning.. jamen så er det da bare synd for ham... den der har brugt længere tid og kom for sent, er den største vinder i dette ræs, nemlig at hun/han måske har fundet en ny funktion, eller har fået en kanon ide til senere brug under prosessen.. så dettee ser jeg ikke som et problem *S*
Avatar billede lee Nybegynder
26. april 2002 - 02:09 #125
jeg kan ikke se hvad folk har imod freelance kategorien... da de færeste tilsyneladende har noget imod at der bliver lavet færdige opgaver i kategorien.. så om den hedder freelance eller grafik er da fuldstændigt underordnet. men det er en gammel diskution, der kan læses om på nanocks link.. så ret henvendelse til det spm og ikk eher, hvis det er freelance kategorien du ønsker at kommentere.

/Lee
Avatar billede michael-k Nybegynder
26. april 2002 - 02:11 #126
Lee nu var mit indlæg ikke noget med at nedgøre designerne og sige godt om koderne, er selv designer og befinder mig ikke hos koderne så jeg ved ikke hvordan det foregår der.
At jeg ikke har læst hele debatten igennem, ser jeg ikke som noget problem, det var min egen mening der blev luftet og den kan ingen lave om, ja okay måske men så skal der altså argumenteres mere end gennemsnits svarende i site vuredering kategorien.
At nedlægge freelance kategorien vil ikke hjælpe siger du ?
Selvfølgelig kan det hjælpe, så er vi over det og der vil blive tilført en ekstra linje i ekspertens reglsæt som går ud på at man ikke må spørge om færdige løsninger.
Lee kan ikke finde et ekspempel på nogle der spørger om dele at et banner da jeg skrev i mit tidligere indlæg at det findes ikke, på grund af at folk ved at de bare kan smide 200 point og så er der et banner 10 min efter. Så det kan jeg desværre ikke finde til dig.
Men ville ønske jeg kunne, da jeg så kunne være med og vidre give min viden til andre men det bliver ikke til noget når freelance kategorien eksistere.
Avatar billede lee Nybegynder
26. april 2002 - 02:17 #127
michal>> måske findes det ikke, fordi det er en meget svær ja jeg fristes til at sige umulig opgave at gennemføre.

Jeg er helt klar over du ikke ønskede at nedgøre nogen.. er nok bare ikke så politisk korrekt i mine udtalelser, hvilket jeg finder som en positiv egenskab ;op)

/Lee
Avatar billede lee Nybegynder
26. april 2002 - 02:18 #128
hov.. det skulle ikk evære en :op) men bare en gnske almindelig  :o)
Avatar billede lee Nybegynder
26. april 2002 - 02:23 #129
glemte vist lige at skrive i min konklusion, at jeg gerne høre fra folk hvis der er noget i den som ikke er rigtigt opfattet.

;o)
Avatar billede michael-k Nybegynder
26. april 2002 - 02:25 #130
Jeg vil mene det sagtens kan lade sig gøre, det blev bevist i sin tid på builder.dk  hvor der ikke blev lavet færdige design så vidt jeg husker men masser af forslag, til hvordan man kom vidre hvis man sad fast med noget, det samme kan du se hvis du tager en tur over på teamphotoshops forum  hvor der heller ikke bliver lavet færdige design, logo og bannere.

Jeg lavede engang et indlæg som gik på forslag til mit design jeg var kørt fast med  samtidig med det var en vurdering af det jeg havde lavet indtil vidre. Ikke en kom med forslag, men fik dog lidt respons på mit design som jeg var glad for. Og jeg så ikke nogle af jer der plejer at befinde sig på freelance som skulle være rimelige grafikere efter hvad jeg kan se i kan præstere.
Avatar billede michael-k Nybegynder
26. april 2002 - 02:26 #131
vil lige sige der var også kun 30 point på højkant, måske det var der problemet lå :P
Avatar billede lee Nybegynder
26. april 2002 - 02:37 #132
michael>> du fornærmer mig grænseløst ved din sidste kommentar, tror vist lige du har undervurderet mig temmelig voldsomt der. Og ja du nævnte ikke mit navn, men jeg må gå ud fra at når nu jeg ikk er i blandt dem der har været så flinke at kommentere dit spm om design, og samtidigt er en af de grafikere der har lidt farvesans og forstand på det emne, at det så blandt andet må være mig du hentyder til ...

dertil kunne jeg ligeså hurtigt kaste bolden tilbage og sige måske det er koderne der har ondt et vis sted fordi pointsatsen er så høj under Freelance. Men det kan da umuligt være et problem ??? alle ved jo hver i sær hvor meget man har svaret på for at ha nået det pointbeløb man nu er på, så det er jo fuldstændigt ligegyldigt hvad alle andre har.. det drejer sig da om en selv, og hvad man selv kan kigge tilbage på og ikke hvordan andre har tjent deres points.

Hvis du tror at folk ikke gider svare på dit spm, vedr dit design pga. pointsatsen så tager du fejl. Måske interesere det bare ikke dem du så gerne ville ha haft en kommentar fra.

Jeg svare sjældent under sitevurdering, da der er alt for mange useriøse svar, og tit bliver siden bare rakket ned...

Min interesse ligger i at slappe af, hygge mig med en opgave i ny og næ og en gang imellem også gå ind under sitevurdering.

/Lee
Avatar billede michael-k Nybegynder
26. april 2002 - 02:48 #133
Den var nu ikke pyntet specielt meget på dig, men var mere en forlængelse at mit indlæg fra før hvor jeg kommenterede når folk kom med et 30 point lav et design  blev han sablet ned, så point betyder meget i den kategori selvom at et svært spørgsmål er sat til 60 point, som jeg personligt syntes skulle være loftet.
Det jeg mener med det er at nogle gør det for point, vil ikke sige navne da jeg ikke har lyst at hænge nogle ud men det findes, og det er jo klart nok da mange syntes det giver en vis respekt at ligge top ti på E listen i de forskellige kategorier.
Det med at du siger der er mange useriøse indlæg i site vurderingen kan jeg ikke rigtig følge, mener du at folk der ikke lige er på dit niveau er useriøse eller hvordan skal den forståes ?
At du ikke selv er i site vurderings kategorien er lidt synd, da jeg personligt syntes at det er det mindste man kan gøre, når man nu intresere sig for det grafiske og kan vidre give en masse i netop den kategori til dem der ikke er så gode, og måske tager udfordringen op istedet for at kaste sig ud i freelance kategorien og så få lavet det af andre, men selvfølgelig det er op til dig selv.
Avatar billede lee Nybegynder
26. april 2002 - 02:58 #134
netop det er op til den enkelte.. og nu er vi så nået ligenøjagtigt detil hvor jeg lavede min konklusssion for at runde den dårlige stemning af en gang for alle, for en times tid siden nu.

Nemlig lige nøjagtigt dertil hvor konklissionen må være at vi må respektere hinandens valg.. og så putte stenene i lommen.

Accepter at nogle ønsker at lave designs, nogle bannere, nogle logoer, nogle sitevurdere og andre billedbehadle...

og drop den hønsegårdsagtige stemning der kommer af at blive bitter over hinanden

/Lee
Avatar billede michael-k Nybegynder
26. april 2002 - 03:02 #135
Kan ikke være mere enig men mangler stadig et svar på denne her fra dig
Det med at du siger der er mange useriøse indlæg i site vurderingen kan jeg ikke rigtig følge, mener du at folk der ikke lige er på dit niveau er useriøse eller hvordan skal den forståes ?
Avatar billede =maddog= Nybegynder
26. april 2002 - 03:05 #136
aahr. drop nu det mudderkasteri. jeg tror ikke lee sætter den nedre grænse (bestemt ikke), men er squ da en - kanske lidt diffus - grænse mellem seriøse og useriøse brugere.
Avatar billede lee Nybegynder
26. april 2002 - 03:08 #137
michael michael michael.. nu ligger du vist op til at jeg skal fremstå som et arogant svin... men det er jeg ikke.

Jeg har været her ret længe nu, og for 1½-2 år siden var sitevurdering ret kedelig. kedelig på den måde at folk bare væltede et eller andet svar for at få points.

eller de svinede siden til, og glemte fuldstændigt at der var noget der hed konstruktiv kritik...
Med andre ord.. en stor bunke useriøse svar oven i hinanden.

Måske er det ikke sådan i dag, sidst jeg så indenfor var der ikke sket den store forandring...

Så nej... meningen med mit tidligere udsagn hvad sitevurderings kategorien angår, var ikke at folk ikke var på mit niveau, men som skrevet ovenover... for useriøse.

/Lee
Avatar billede michael-k Nybegynder
26. april 2002 - 03:09 #138
maddog nu ved ikke ikke hvem der kaster muder her, det kaldes en debat, som har været meget lærerig for mig personligt efter at have læst det meste igennem. At folk så svare på spørgsmål og stiller spørgsmål er meget almindeligt i en debat og at man får svar er lige så almindeligt.
Syntes netop det spørgsmål er meget relevant.
Avatar billede michael-k Nybegynder
26. april 2002 - 03:14 #139
lee det med konstruktivt kretik mangler vi stadig og har prøvet at råbe lidt op der inde da ingen får noget ud af svar som "det er fedt" "det er dårligt"  men det var netop det du kunne komme og lave om på, med din viden inden for området men som sagt det er noget folk selv bestemmer, syntes bare personligt der er mere stil over at hjælpe folk på den måde end at lave det de selv skulle lave. Men nok om det, håber du finder ud af det og får nogle hyggelige timer her på E fremover. Vil i seng nu da jeg næsten ikke kan se tastaturet  :)  så sov godt alle dem der er oppe på denne tid af dagen
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. april 2002 - 03:28 #140
Også mange "useriøse nu, men jeg ser en stor forskel i at nu er det legalt hvis spørgeren spiser dem af med fæære point "for de sagde jo ingenting".

men det er synd for et spørgsmål som her http://www.eksperten.dk/spm/202615 hvor hverken jeg eller de andre er istand til at give pellefsen kvalificeret feedback, og så er han nødt til at acceptere hvad han får.

flere grafikkere i sitevurdering tak :-))

mvh JakobA
Avatar billede lee Nybegynder
26. april 2002 - 03:42 #141
hmm okay :o) jeg vil gøre mit til at vise mig mere derinde fra nu af *S*
Avatar billede =maddog= Nybegynder
26. april 2002 - 03:48 #142
michael>> jeg beklager min kommentar. jeg havde misforstået dig.
Avatar billede michael-k Nybegynder
26. april 2002 - 12:17 #143
maddog det er okay ingen hard feelings her fra :)
Avatar billede lee Nybegynder
26. april 2002 - 20:06 #144
http://www.eksperten.dk/spm/203446  er det noget i stil med mit svar her, man ønsker at grafikerene i fremtiden skull ebruge i stedet for ?
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. april 2002 - 20:36 #145
man kan få lov at mene hvad man vil. det er man's sag.
Det der betyder noget er om DU synes det er et sjovt eller spændende job. Om DU vælger at lave det.
Uanset hvad *du* vælger skal *man* nok finde noget at brokke sig over.

( og simonia 'kopibeskytter' omhyggeligt sit forslag LOL. Jeg troede kun det var nye kodemagere der havde indbygget den overbevisning at der skal være et antihøjreklik script for at beskytte de 5 linier kode det er lykkedes dem at brokke sammen :-))

mvh JakobA
Avatar billede hermandsen Juniormester
26. april 2002 - 23:28 #146
Davs!
Jeg har ikke læst alle kommentarene igennem... Jeg hører selv til programmørene, men har absolut ikke noget i mod grafikkerne! Jeg har dog alligevel lidt den mening at hvis programmet virker, så skider jeg nogle gange lige på det grafiske. Det fylder og jeg kan godt klare mig uden.

Som endelig kommentar vil jeg så også lige sige at hvis jeg f.eks. lægger mit program ud på nettet. Så får brugervenligheden en ekstra hånd og der kommer lidt grafik på.

Nej, grafikkerne skal absolut blive, og selvfølgelig skal du have point for det stykke arbejde de laver!

That's all for now!

//hermandsen
Avatar billede lee Nybegynder
27. april 2002 - 01:07 #147
Tjaa nu kan man jo så se hvad der sker når man forsøger at følge den om at man skal hjælpe og ikke lave et færdigt stykke arbejde...  http://www.eksperten.dk/spm/203446 ... trækker på skuldrene.. men jeg vil da forsøge et par gange mere... men går det som her... så kan man vel sige at teorien ikke holder.
Avatar billede michael-k Nybegynder
28. april 2002 - 17:59 #148
Lee hvad er du forsøger med det spørgsmål.
Et fortæller hvordan du vil finde farver til siden. Fair nok og det er enlig en af de ting han søger.
Så du hjalp da, og det er vel meget godt.
At du så ikke kunne hjælpe med andet da han bruger photoshop, er jo bare synd men det betyder jo ikke at teorien ikke holder, det er jo heldigvis ikke alle der bruger samme program. Så kan enlig ikke se hvorfor du trækker på skulderen.
Avatar billede michael-k Nybegynder
28. april 2002 - 18:01 #149
der mangler lige nogle bogstaver og nogle af dem skal laves lidt om  håber du kan finde ud af det ;-)
Avatar billede mr-bob Nybegynder
16. juni 2002 - 02:07 #150
nu er det efterhånden et par dage siden at dette her er skrevet, men jeg faldt lige over det og syntes at jeg lige ville putte mit navn på:

Jeg tror ikke det er idéen bag, at en "fagmand" går ind og laver et arbejde for en virksomhed "gratis", som de på normal vis skulle have betalt flere tusinde kroner for.
Jeg tror at: inderst inde vil vi gerne have mange point, selvfølgelig, og så er der mange der ikke regtigt kan snuppe at der er nogle der sidder og laver et arbejde der måske tager 20 min til en halv snes tid, og får 200 point for det, når de samtidigt sidder og prøver at give deres mening om et site og virkelig sætter hovedet i blød for at finde på noget, og så i sidste ende, når man har brugt op til en time eller mere, så ender man ud med "sølle" 7 point, og det syntes jeg faktisk der er et meget fint eksempel på her til sidst i topic, det er der hvor lee i spm http://www.eksperten.dk/spm/203446  giver sin mening/hjælp til et banner, og tilbyder at lave en toturial til ham, og i sidste ende ender hun op med at få 7 point! hvis nu den samme person havde gået ind i freelance og spurgt om der var nogen der ville lave det samme arbejde til ham, kunne hun snildt på den samme (eller kortere) tid tjene 200 point hvilket jo egentlig svare til at hun skulle lægge hovedet i blød 28.6 gange hvis hun skulle tjene de samme point i kategorien sitevuredering. og jeg syntes egentlig det er der problemet ligger, for handler eksperten ikke om at man skal kunne få hjælp til noget man er gået i stå med, eller ikke kan finde ud af???

spm:Jeg kan ikke finde ud af at bygge en flyvemaskine! er der nogen der vil bygge den for mig?
Svar: Nej; men vi kan henvise dig til en side hvor du kan finde ud af det!!!

spm: er der nogen der gider at lave et banner til min Cs klan?

Svar: nej, men vi kan give dig nogle fif om hvordan du kan sætte billederne sammen sådan at det bliver pænt, og hvis der er en Effekt du mangler som er i photoshop og du ikke har råd til den, kan du jo lige sende den til mig, så kan jeg sætte den ind for, Men resten må du selv klare!!!

Jeg vil overhovedet ikke have lukket Grafik afdelingen ned, men jeg tror godt jeg vil have en Re-vurdering af freelance kategorien, jeg mener at den høre til på www.sharksforum.com !!!

www.eksperten er et sted hvor man kan få hjælp til noget men IKKE færdige løsninger, det er min mening!!!

Mr bob

_-/et unikum af viden\-_