Avatar billede retep Nybegynder
29. juni 2000 - 15:43 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Printe standard-formularer...

Hejsa ;-)

Jeg har det problem at jeg står med en masse standard formularer, som indtil nu er blevet fyldt ud med skrivemaskine... Men skrivemaskiner er ikke fede!!! Så derfor vil jeg mægtig gerne høre om det er muligt at scanne formularene ind og kun gøre det muligt at skrive i de dertilindrettede felter. Og så kun printe teksten ud...
Og jeg vil selvfølgelig også gerne høre hvordan ;)

Mvh
Retep
Avatar billede Jman Praktikant
29. juni 2000 - 19:24 #1
Det kan sagtens lade sig gøre at scanne skemaerne ind og så lave tekstfelter - eksempelvis i Frontpage, PowerPoint eller word. MEN det bliver meget tungt at arbejde med...Gør dig selv en bjørnetjeneste: lav skemaerne igen i FrontPage eller lign. Herefter kan du også nemmere lave databser og lign. til senere indhentning af oplysninger
Avatar billede retep Nybegynder
30. juni 2000 - 01:57 #2
Hmmmm, det kan godt være at jeg ikke har forklaret mig ordenligt... Beklager... Prøver igen (ellers forstår jeg i hvert fald ikke dit svar).

Øhmmm... Det jeg står med er nogle udfyldningsblanketter, som jeg gerne vil udfylde vha. min PC. Dette arbejde er tidligere gjort vha. skrivemaskine. Men nu skal det gerne gøres på PC, og det er næsten umuligt at ramme felterne når man printer ud. Derfor ville jeg gerne en gang for alle lave nogle skabeloner som jeg kan åbne, udfylde felterne og derefter lægge udfyldningsblanketten i printeren og lave en udskrift der passer.

Håber det beskriver mit problem lidt bedre :)

Mvh
Retep
Avatar billede ckrame Nybegynder
04. juli 2000 - 12:20 #3
Det kan godt lade sig gøre, men afhængig af din printers præcision er det ikke sikkert at du komme ud over dit problem med at teksten ikke rammer lige i feltet.

Først skal du lave et dokument evt. opbygget ved hjælp en tabel, som indeholder celler der svarer til de felter der er på din formular. Ved at indstille cellernes størrelse kan du få indholdet til at stå det rigtige sted. Det kan være en god ide at have nogle celler der blot laver mellemrummene.
Dette arbejde er lidt trægt og kræver en del justeren frem og tilbage.
Når du har fået cellerne til at passe indsætter du bogmærker til de felter du har behov for.

Det næste er lidt sværer at forklarer og afhænger af om du bruger Word 97 eller 2000. Du skal ind i funktioner og makroer. Under rediger med visual basic kan du lave en form som indeholder alle formularens felter og denne form kan blive vist når du skal udfylde en formular. Ved hjælp af bogmærkerne kan makroen indsætte teksten på det rigtige sted.
Hvis det sidste er lidt svært at forstå kan jeg sende et eksempel til word 97
Avatar billede henrikudsen Nybegynder
05. juli 2000 - 10:57 #4
DEN ENESTE MÅDE AT LØSE DET PROBLEM PÅ ER VIA WORD VBA - Det er trods alt derfor det er der :), og ja, vha. af nogle bogmærker samt noget VBA kode (som du kan optage dig til) skulle der ikke være mange bananer i den problemstilling.
Avatar billede Jman Praktikant
05. juli 2000 - 11:33 #5
Som underbyggelse af ckrame og henrikudsen vil jeg foreslå min første løsning og simpelthen genskabe skemaet elektronisk
Avatar billede ckrame Nybegynder
06. juli 2000 - 09:16 #6
Hov det skulle vel have været et svar