Avatar billede dazul Nybegynder
23. april 2002 - 10:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af bog

Jeg skal opsætte en bog på ca. 175 sider for et universitet. De mener bare, at jeg skal bruge Word. Det synes jeg imidlertid er lidt for amatøragtigt til formålet, og derfor søger jeg jeres råd. Programmet skal kunne håndtere indholdsfortegnelse, nummerering af figurer + fodnoter, samt generere et stikordsreg. Hvilket program anbefaler I? Jeg er vant til at bruge PhotoShop og derfor rimelig fortrolig med Adobes brugerflade.

Mvh. Dorte
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
23. april 2002 - 10:20 #1
Ok, de krav du har til opsætning af bogen, opfylder Word 2000+ easily and then some!
Avatar billede spe Nybegynder
23. april 2002 - 10:33 #2
Helt enig med dig i at word ikke er svaret.
Adobe PageMaker kan lave stikordsordregister og indholdsfortegnelse.
QuarkXPress er det mest professionelle program hvad angår typografering men her skal du have et par udviddelser (extensions) for at lave indholdsfortegnelse m.m
Adobes nyeste sideombrydningsprogram InDesign er næsten oppe på siden af QuarkXPress og kan lave indholdsfortegnelse.
Ingen af de 3 nævnte er dog specialiseret i bogproduktion
Det er Adobe FrameMaker derimod men det er lidt sværere at gå til end de øvrige.
Prismæssigt ligger QuarkXPress højt, InDesign og PageMaker fåes til det halve af QuarkXPress. FrameMaker ligger prismæssigt midt imellem.
Avatar billede obe-lix Nybegynder
23. april 2002 - 11:05 #3
Word 2000 og nyere opfylder godt npk din krav ( i alt fald dem du har skrevet ), men hvis det er en bog til tryk vil jeg også anbefale at bruge Quark el. InDesign 2.0 personligt vil jeg bruge InDesign 2.0 programmet har nogle muligheder Quark ikke indeholder eller i vært falt ikke er ret god til bl.a. kæder som på et std bliver brugt ( InDesign beholder kæderne intakt hvor imod Quark vil bryde de eksisterende kæder fra samme original), så har du brug for kryds referencer anbefaler jeg klart InDesign 2.0

/obe-lix
Avatar billede tipsen Nybegynder
23. april 2002 - 11:59 #4
Hvis det er en bog med teknisk indhold må svaret blive at det skal sættes op i TeX/LaTeX.

Hvis du vil have en almindelig tekstbehandler med WYSIWYG er WordPerfect nok den, hvor du har de bedste muligheder for at styre layoutet og sætte tingene pænt op.
Avatar billede dazul Nybegynder
23. april 2002 - 12:04 #5
Jeg vil forsøge mig frem med FrameMaker.