Avatar billede -krn- Nybegynder
22. april 2002 - 23:57 Der er 12 kommentarer

Facist ?

Hey Experter...

Nogen der kan forklare mig hvad en facist er...
Avatar billede master_nemo Nybegynder
22. april 2002 - 23:57 #1
sådan en som le pen i frankrig.....
Avatar billede master_nemo Nybegynder
22. april 2002 - 23:58 #2
diktator mm. :D
Avatar billede nonick Nybegynder
22. april 2002 - 23:59 #3
en facinerende mand :Oo

hihi
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
23. april 2002 - 00:01 #4
det staves vist fascist...
Avatar billede cd_ Nybegynder
23. april 2002 - 00:02 #5
Avatar billede kimiwan Nybegynder
23. april 2002 - 00:09 #7
http://www.m-w.com/cgi-bin/dictionary?va=fascist

..bare for at bidrage til listen af links :o)
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
23. april 2002 - 13:12 #8
Det er en der tilhører den yderste højrefløj, dvs. det modsatte af en socialist. Nazisterne var fascister med et lille twist, og Musoulini(eller hvordan det nu staves) der styrede Italien i den tid var også fascist.

- Rod
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
29. april 2002 - 16:33 #9
Fascisme_
Politik: Republikansk med en meget centraliseret statsadministration og en meget begrænset politisk horizont baseret på markedsøkonomi og familieværdier.
Økonomi: Markedsøkonomi, privat kapitalisme med visse støtteordninger, Staten forsøger at styre produktion og konsum ved hjælp af lovgivning.

Nazisme_
Politik: Stærkt centraliseret statsadministration og ensrettet politisk styre. Baseret på en næsten religiøs dyrkelse af racerenhed, og brugen af mellem og underklassen i tilstræbelsen på at nå de ideologiske mål.
Økonomi: Baseret på stats/monopolkapitalisme, hvor få ejer produktionsmidlerne, men hvor det i realiteten er staten som fastsætter fordelingen af ressourcer. Ligner meget planøkonomi, idet udbud og efterspørgsel i realiteten er sat ud af kraft.
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
29. april 2002 - 16:55 #10
Hm... så tager jeg jo nok fejl :)
Jeg  var ellers ganske overbevist om at nazisme var højreorienteret, da de jo var imod kommunisme, men planøkonomi er jo godt nok noget mere venstreorienteret.
Så lærte jeg også det med.

- Rod
Avatar billede kimiwan Nybegynder
19. maj 2002 - 16:36 #11
-krn-: husk at lukke spørgsmålet.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. marts 2003 - 03:07 #12
lukketid?!