Avatar billede h2002 Nybegynder
22. april 2002 - 22:01 Der er 19 kommentarer og
4 løsninger

valg af design

Hej!

Jeg skal til at lave et website der har business-folk som målgruppe.

hvordan bør jeg opbygge siden??
jeg har selv tænkt på ord som: stilet, enkel.. flere forslag?
Og hvad med fx. farver og struktur?

på forhånd tak!
h2002
Avatar billede michael-k Nybegynder
22. april 2002 - 22:03 #1
nu er business folk et vidt begreb
Aldersgruppe ?
Inden for en bestemt faggruppe ?
osv.
Avatar billede h2002 Nybegynder
22. april 2002 - 22:05 #2
hmm aldersgruppen er vel 25-40 år
Avatar billede michael-k Nybegynder
22. april 2002 - 22:06 #3
ok faggruppe  er det edb, hvidevare, tøj  eller ?
Avatar billede h2002 Nybegynder
22. april 2002 - 22:10 #4
svært at sige! lid af hvert
Avatar billede h2002 Nybegynder
22. april 2002 - 22:11 #5
+t
Avatar billede mr-bob Nybegynder
22. april 2002 - 22:11 #6
+t?
Avatar billede h2002 Nybegynder
22. april 2002 - 22:12 #7
glemte lige et "t" i lidt
Avatar billede mr-bob Nybegynder
22. april 2002 - 22:13 #8
ahaa
Avatar billede michael-k Nybegynder
22. april 2002 - 22:17 #9
okay stilet og enkelt er jo den sikre vinder, som bruges meget og som kan blive kanon fed. Men måske lidt kedeligt i længden.
Måske hightech kunne være en mulighed, som også er begyndt at blive brugt meget specielt i flash sammenhæng som jeg personligt syntes ser kanon fedt ud.

Farver :  blå og grå er jo igen den sikre vinder, som kan bruges til meget og bruges af mange, men måske lidt cromagtigt eller grå orange  eller sort rød  ja der er mange muligheder kommer jo an på hvad stil du vil kører.

Men må sige er lidt svært da man ikke ved hvad slags side du har tænkt dig at lave og hvad for noget du vil bruge til at lave det
kom med lidt mere konkret og jeg vil være mere konkret :)
Avatar billede h2002 Nybegynder
22. april 2002 - 22:34 #10
det er en side om en mobiltelfon (ja det burde jo nok ha' skrevet i starten ;)

det er et projekt hvor man skal markedsføre en mobiltlf.
Avatar billede michael-k Nybegynder
22. april 2002 - 23:02 #11
okay har kigget lidt på ericsson og nokia som ligner hinanden meget. Sider som dem syntes jeg ikke specielt meget om hvis man kigger med designer øjne på dem, men som almindelig bruger er de faktisk meget gode, enkle og overskuelig.
Det skyldes nok at de appelere til en meget bred kundekreds.
Kigger du på sider som sony og philips  ser du lidt mere udfordrende design som nok skyldes at deres kundekreds ligger forholdsvis i alderen 20-40 år.
Til sidst har jeg en side som volvo som jeg blev en del overrasket over at se. Leger lidt med mange forskellige farver, samtidig med de har en masse billeder på forsiden, troede de vil appelere til midelaldrende mænd  måske 30-50 år  men tager måske fejl og så aligevel, deres design er ikke så udfordrende som feks. sony.
Med alt det her kan vi så konkludere lidt på det.
Du vil appelere til 25-40 år.
Du laver en side om modiltelefoner  (markedsføring)
Det jeg ville lave var en lidt udfordrende side, ikke for meget af det nymodende da din aldresgruppe er så spredt, men aligevel lidt mere end nokia og ericsson.
Vil du være meget fræk laver du den i flash, men personligt ville jeg nok lade være med det i første omgang, måske lave både en flash version og en html version.
Stil  ville jeg nok lave den highttech agtige men stilet  måske sort, grå nuancer som grunddelen  og så en tredje farve  som blå, orange eller måske gul enda :)
Lav et logo som har de/den farve du vil bruge på siden, som bruges af rigtige mange, gode eksempler er sony og ericsson, men en lidt mere udfordrende side som bruger deres farver rigtigt godt er martin.dk som laver lysmaskiner.

Det var så det håber det kunne få dig lidt på vej :)

/Michael Knudsen
Avatar billede startfirma Nybegynder
23. april 2002 - 08:13 #12
I 00'erne skal man passe på med at sige at IT-brugerne er hightech venstreløver etc. I post-modernismen (80'erne) kunne man bedre lave et stereotypt billede af en IT-yuppie. I dag er det at være individuel og have sin egen stil langt mere set end at man forsøger at passe ind i en samlet gruppe. Især for denne gruppe af personer.

Du skal måske nærmere kigge på at din målgruppe er IT-superbrugere som forventer noget nyt, smarte gimmicks og valid kode (W3C). De stiller også store krav til informationen, da de i deres færden hele tiden skal sorterer i slam-indhold og slam-sites.

Men du kan være ganske sikker på at Ericsen, Nokia og Motorola på deres erhvervssider har lavet fyldestgørende analyser af målgrupper. Så hvis du designmæssigt skæver lidt til dem så skal du ikke opfinde den dybe tallerken igen.

Struktur følger med din forretningsplan. Hvilket behov har din målgruppe, hvordan søger de det afdækket, og hvordan vil du afdække det. Brug clickstreaming til at hele tiden optimerer brugervenlighed. Hvad er det første brugeren gør når han kommer ind på dit site - klikker han forgæves rundt etc.

Start med at få lavet dine grafiske elementer - logo mv. og lav så sitet ud der fra :)

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. april 2002 - 16:20 #13
Startfirma er nu ikke helt enig.
Du skriver man skal have sin egen stil, noget der ikke er set gør.
Ja det ville være det bedste men desværre er det sådan at man kan ikke lave sin egen stil hvergang man designer et site, så det lige godt om du er noget så kreativ eller har arbejdet med webdesign noget så lang tid.
Det med hightech designet vil jeg umidelbart syntes er den bedste løsning, da den helt klart henvender sig til it folk, unge, folk med tjeck på tingende osv. :)
At man så kan lave elementer i designet som er sin egen stil og ikke så orginalt er så en anden snak, som selvfølgelig kan lade sig gøre og bør gøres.
Det med at lave valid kode kan vi ikke være mere enig i, det SKAL gøres hver gang selv om det er fru hansen eller it folk man laver det til ;)

Du kunne også lege lidt med opsætningen af elementerne i dit design, så det ikke bliver den trationelle  top logo  venstre menu  som ses på nokia og ericsson  men selvfølgelig kommer du frem til det er den bedste løsning på dit site er der ingen ting i vejen med det :)

Ellers er det jo bare at komme igang  glæder mig til at se det færdige produkt

/Michael Knudsen
Avatar billede hmm10 Nybegynder
23. april 2002 - 16:50 #14
Dit design skal være enkelt og nemt at finde rundt i. Hold dig til mørke farver på en lys baggrund. Ikke for mange farver, men lav 2 mørke og en lys..
Hightech-designet mener jeg ikke er nogen god ide. Folk som er i større virksomheder og som ønsker en vis stilhed vil ikke have denne hightech. Hightech-sider henvender sig til unge, som har mibiltelefonlogoer og cola i hovedet... Flash kan godt anvendes, men ikke store animationer med en million farver og 'med bang i', for så er vi tilbage til de unge igen... OG HUSK: det er ikke kun designet som er vigtigt - indholdet er 110% vigtigere.. Og det er det som folk vil tale med andre om..

Et eksempel på en 'stilet' side: http://www.skanska.dk/

go' fornøjelse...
MVH
HMM10
Avatar billede hmm10 Nybegynder
23. april 2002 - 16:54 #15
Grønne:
#334D66
#336666
#669999
Avatar billede hmm10 Nybegynder
23. april 2002 - 16:56 #16
upz...
PS: angående farver og farvesammensætninger kan du besøge denne side: http://www.colorschemer.com/online/
Det er et eksempet, som jeg har skrevet herover...
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. april 2002 - 17:18 #17
bliver lige nød til at kommentere min holdninger igen :)
Det med at hitech stilen  flash og bang og karamba er for unge  syntes jeg er en gammel dårlig indstilling at have :)
En der arbejder med it dagligt ved hvad han vil have  kender kravende til et website.
Man skal have indholdet 100 % i orden
Navigationen skal være 100 % i orden
Koden skal være 100 % i orden  da mange bruger ikke microsoft produkter.
Men at det hele skal være stilet  er jeg ikke enig i.  Jeg har ikke det mindste i mod et design der er stilet og rent, men man kan sagtens gå ud over det uden at fornærme nogle.
Glæder mig til generationen af 12-18 årige skal ud på market og vise hvad de kan, så kommer mine holdninger til rette ;)

Bare en lille sidebemærkning

/Michael Knudsen
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. april 2002 - 17:19 #18
så er det selvfølgelig ikke mine holdninger jeg skal kommentere men hmm10 indlæg :)  lige en tanke/skrive fejl :9
Avatar billede and.vang Nybegynder
23. april 2002 - 18:09 #19
Hvis du alene holder dig til blå og grå, så kan din side nemt komme til at blive lidt for banal. Desuden skal man passe meget på med for meget gråt, for det er virkelig endnu kedeligere end både hvid og sort, og så er den utrolig udtryksløs. Har man en side der er spækket med grønne farver, så får folk måske et indtryk af noget have-blomster-sol-sommer. Bruger man Udelukkende rød og lyserød så får folk sandsynligvis et indtryk af sød romantik. Blå og orange svinger rigtig godt sammen, men de er meget brugt! Gul og grøn er meget lidt brugte farver, måske fordi det er lidt svært at få det til at se ordentligt ud med de farver, men de vil i hvert fald være ret unikke, og der er altså mange flotte grønne og gule farver!

Det gør ikke noget med en smule flash, bare det ikke er overvældende, og ikke tager for lang tid at afvikle! Sådan en lille effekt når man har klikket, eller når man bevæger musen over en ting er helt i orden, for der er der alligevel en kort pause, men en kæmpe intro hvor alle elemnter vader rundt på skærmen og fader ind og ud, og drejer rundt og rundt hvorefter de efter 8 sekunder lander på deres rigtige plads, det skal man holde sig fra!

/Anders
Avatar billede and.vang Nybegynder
23. april 2002 - 18:11 #20
Desuden, drop velkomstsider hvor der står "Klik på logo'et for at komme ind på vores hjemmeside (ikke ordret..)", de er virkelig irriterende!
Avatar billede h2002 Nybegynder
26. april 2002 - 19:01 #21
thx :D
Avatar billede startfirma Nybegynder
26. april 2002 - 19:16 #22
Tak for point

Eksperten.dk glemte at sende mails til mig så jeg kunne ikke deltage i debatten. Hightech og IT hører nødvendigvis slet ikke sammen trods det at michael-k påstår det :) Men det er jo hvad man synes :)

Held og lykke med sitet

www.startfirma.dk

(hvis jeg ikke svarer er det fordi eksperten.dk glemmer mig igen :)
Avatar billede h2002 Nybegynder
28. april 2002 - 17:37 #23
helt enig startfirma! jeg har valgt at lave siden enkel og stilfuld!