Avatar billede lusk Nybegynder
28. juni 2000 - 13:03 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

UDMA 33 kabel og UDMA 66 kabel forskel ?

Hvordan ser man forskellen på et UDMA33 hardisk kabel og et UDMA66 kabel !
( UDMA = Ultra DMA )
De steder jeg har set hardisk kabler står der intet om de er til UDMA33 eller UDMA66 hvad gør jeg ! Jeg skal have noget der kan køre UDMA33 ! ?
Avatar billede renny Nybegynder
28. juni 2000 - 13:16 #1
udma 66 har meget finere kabler, da der er dobbelt så mange ledere i samme brede
et udma33 ligner et floppykabel bortset fra det er lidt bredere, men samme tykkelse på hver kabel
Avatar billede renny Nybegynder
28. juni 2000 - 13:17 #2
på udma33 skal der være 40 kabler i
Avatar billede gnarf Nybegynder
28. juni 2000 - 13:31 #3
UDMA 66 kabler kan fint bruges til UDMA33, hvorimod at en DMA66 harddisk forbundet med et DMA33 kabel, kun vil køre som en DMA33 harddiske.

Som renny siger, der er dobbelt så mange ledere i et DMA66 kabel, men det halve af dem er stelforbundne, for at fjerne støj, så stikforbindelserne er altså stadig de samme.

Du kan ikke ødelægge noget ved at bruge det "forkerte" kabel, og hvis du skal køre UDMA33, så er det ligefedt hvad for et kabel du bruger.  Det er kun hvis du skal køre DMA66 at det er vigtigt du har et kabel med 80 ledere i.
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
28. juni 2000 - 14:30 #4
Visuelt kan du se forskel på dem,
der er (som tidligere sagt) dobbelt så mange ledere i til stel-forbindelse.
Stikkene har derfor på UDMA66 dobbelt så mange 'hunstik'.

Du burde kunne købe de alm. UDMA-33 til max. 25 Kr i en computerforretning.
Til UDMA-66 koster de >100 Kr.

Avatar billede freebie Nybegynder
28. juni 2000 - 16:32 #5
I princippet er det hele NÆSTEN ligegyldigt da de kører med samme hastighed.
Avatar billede fido82 Nybegynder
28. juni 2000 - 21:48 #6
hunstik ??????