Avatar billede ultik Nybegynder
20. april 2002 - 17:41 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Boot-problemer?

Hej

Jeg står for at skulle installere en windows på min maskine der i forvejen kører en mandrake 8.1..... jeg har sidste gang jeg fdiskede + formaterede smidt nogle gb til side til en FAT32 partition, og nu skal jeg altså have windows installeret......  Problemet er så at jeg regner rimelig meget med at Windows går ind og overtager "styringen" af MBR, og jeg har ikke den store lyst til at miste min linux..... så hvordan kan jeg bagefter få lagt min grafiske "vælg OS" ind? jeg kører lige nu med den som Mandrake 8.1 selv smider ind ( tror det er en grafisk overlægning til LILO, men er ikke sikker )...... jeg har samtidigt det problem at jeg ikke har et floppydrev lige for tiden, så jeg kan ikke komme til at boote via en bootdisk..... jeg vil altså også starte min windows-installation via boot fra cdrommen......

Nogle gode råd/ideer/hjælp?
Avatar billede sv.a Nybegynder
20. april 2002 - 17:43 #1
lytter med
Avatar billede martens Guru
20. april 2002 - 18:01 #2
besøg ham her : http://www.users.intercom.com/~ranish/part/
hent part.exe snup den version du har mest lyst til...
der er netop kommet en ny version (Beta - men det er som regel det sjoveste)
lav en bootdisk (www.bootdisk.com), hvis du ikke har/kan/vil....
kopier part.exe over på disketten.
boot på diskette.
kør part.exe
her vil jeg blot sige pas på !
men en dag vil du elske part..... ( det gør jeg ) kører Linux, XP, Advanced Server m.m. på min maskine...
Så der er kun én ting at sige : kom i gang !
-- P.S. Under installationen af Mandrake har du mulighed for at vælge, hvor bootloaderen skal ligge... ikke nødvendigvis som MBR...
Der ligger part sig nemlig...
men kig på dokumentationen til part.
Husk, hvis du har data m.m. på den disk du vil benytte, vil jeg kraftigt anbefale at du tager backup NU !
Hvis du ikke har noget, du er bange for at miste,-Så vil jeg blot sige - enjoy !

mvh martens
Avatar billede ultik Nybegynder
20. april 2002 - 18:11 #3
jo men det er da meget godt :/ men du skulle nok lige have læst spørgsmålet færdigt :) jeg har intet floppydrev.... ergo => NO boot-disks.........
Avatar billede martens Guru
20. april 2002 - 19:46 #4
TRÆLST.... ( for dig )
Avatar billede sv.a Nybegynder
20. april 2002 - 20:44 #5
kan man ikke fikse floppy problemet (hvis du altså har en brænder)?
Avatar billede ultik Nybegynder
20. april 2002 - 20:46 #6
jeg har da adgang til en brænder, men jeg har ikke interesse i at bruge nogle cd'er på det, jeg går da stærkt ud fra at det kan lade sig gøre somehow uden at skulle lave en seperat boot-cd
Avatar billede sv.a Nybegynder
20. april 2002 - 20:49 #7
dahm...
Så kan jeg ikke huske hvordan man kan løse det.
sorry
Avatar billede sv.a Nybegynder
20. april 2002 - 20:50 #8
det var derfor jeg lyttede med :o)
Avatar billede ultik Nybegynder
20. april 2002 - 22:47 #9
:/

det ser ud til at jeg bliver nødt til at lave en LILO-boot cd så, er der nogen der kender nogle link der kan forklare dette ordentligt? jeg har aldrig brændt en boot-cd før, og jeg ved ikke hvordan jeg skal få LILO til at fungere fra cd'en......
Avatar billede ultik Nybegynder
22. april 2002 - 06:35 #10
well, fandt ikke ud af det, og blev nødt til at slette min linux... well, så får jeg da chancen for at smide en anden ind :)
Avatar billede overloaded Mester
22. april 2002 - 22:48 #11