Avatar billede hoejmose Nybegynder
20. april 2002 - 12:51 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Problemer med opstart af computer - igen

Dette spøgsmål er en opfølgelse på http://www.eksperten.dk/spm/195098. Problemet var ikke helt væk. Det virkede de første par gange, men nu er der igen. Jeg har prøvet at opdatere BIOS, det har ikke hjulpet. Er der andre forslag til hvordan jeg kan slippe for det irreterende problem. Kan det evt. være mine ram der er defekte eller stillet forkert i BIOS?
Avatar billede nozferatu Nybegynder
20. april 2002 - 13:20 #1
Prøv at tage dine RAM-klodser ud, dernæst monter først en, så den næste o.s.v. Hvis du har flere forskellige typer RAM i, kan det også resultere i "underholdende" opstarte ;o)
Avatar billede nozferatu Nybegynder
20. april 2002 - 13:21 #2
Altså først monter en, genstart, tag den ud, boot igen o.s.v. - sådan kan du kontrollere dine RAM.
Avatar billede gpa Nybegynder
20. april 2002 - 13:40 #3
ESC har en amerikansk side med et forum - kig på dette, måske er der hjælp at hente der..
Avatar billede gpa Nybegynder
20. april 2002 - 13:41 #4
Ps i win2000 er der en patch til amd cpu'er måske er dette også nødvendigt til xp?
Avatar billede gpa Nybegynder
20. april 2002 - 13:48 #5
Tyder på en konflikt i XP start i fejlsikret mode...
Avatar billede hoejmose Nybegynder
20. april 2002 - 14:00 #6
Hvad er det for en patch man skal bruge i win2000? Hvor finder jeg den?
Avatar billede hoejmose Nybegynder
20. april 2002 - 15:59 #7
Nu har jeg prøvet at skifte min DDR-RAM ud med nogle SD-RAM, og nu er problemet væk. Kan det være fordi BIOS skal indstilles til at køre med DDR-RAM, eller er det fordi mine DDR-RAM er defekte?
Avatar billede halifax Nybegynder
21. april 2002 - 02:16 #8
Du skal helt sikkert have indstillet til DDR RAM i BIOS. Se i manualen om installation af memory. Når DDR RAM er på plads kan det måske tænkes at XP skal geninstalleres for fremtidig at genkende hardware korrekt.
Avatar billede hoejmose Nybegynder
21. april 2002 - 14:03 #9
Jeg har prøvet at kigge i manual efter hvordan man stiller til enten DDR-RAM eller SD-RAM, men jeg kan ikke finde noget. Er der nogen der ved hvordan man gør, og kan det virkelig passe at jeg skal til at installere XP igen?
Avatar billede halifax Nybegynder
21. april 2002 - 16:26 #10
Nu sidder jeg ikke med et bundkort - og BIOS - som dit. Men jeg har læst om det at det understøtter både 100/200 og 133/266 FSB. På CPU siden har du det sikkert allerede til 133 FSB (133x10=1333MHz) = HOST CLK+33
På DDR RAM siden understøttes DDR200 (PC1600) og DDR266 (PC2100)
Dvs din RAM Speed skal sikkert også hedde noget med HOST CLK+33??

Indrømmer at ovenstående er "skud i tågen" men har du disse settings på plads, når du prøver kun at have dine DDR RAM i maskinen?
Er det PC133 SD RAM der ikke giver problemer? Og var BIOS her indstillet til at køre 133 på rambussen?, eller kørte de som PC100?

Forudsat DDR modulet ikke er defekt kunne jeg mistænke er forkert hastighed for DDR RAM'en som årsag til fejlen. - Korrekt mig, hvis jeg tager fejl.
Avatar billede hoejmose Nybegynder
21. april 2002 - 18:14 #11
De RAM som ikke giver problemer er PC133 SD-RAM. Jeg har været inde i BIOS og punktet med CPU Speed står på 133/133mhz, her kan jeg kun vælge mellem 100 og 133 mhz.
Der var flere punkter som jeg ikke rigtigt viste hvad var, men som jeg tænkte sikert havde noget med RAM at gøre.

DRAM Timing Configuration - står på Normal, men kan stilles til Fast, Ultra eller Safe.

SDR/DDR CAS Latency - står på SPD, men kan stilles til 2T, 2,5T eller 3T.

SDR/DDR RAS Active Time - står på 6T, men kan stilles til 7T.

SDR/DDR Precharge Time - står på 4T, men kan stilles til 3T.

Dram Driver Slew Rating - står på normal, men kan stilles på Fast.

Auto Detect DIMM/PCI Clk - er slået til, men kan slåes fra.

Clk GEN Spread Spectrum - Er slået fra, men kan slåes til.

Alle ovennævnte eksempler er fra den nyeste BIOS version, og da jeg tjekkede dem var det mine DDR-RAM der sad i maskinen.
Avatar billede halifax Nybegynder
22. april 2002 - 00:16 #12
Jahh..  Så vidt jeg kan se har du clock/cpu speed til 133 samt Autodetect DIMM/PCI Clk. Det må siges at være OK.
Er du interesseret er der et par BIOS guides her

http://www.lostcircuits.com/advice/bios2/1.shtml
http://www.rojakpot.com/Speed_Demonz/BIOS_Guide/BIOS_Guide_Index.htm
Avatar billede hoejmose Nybegynder
26. april 2002 - 11:29 #13
Jeg har prøvet at læse lidt i de BIOS guides halifax har linket til, og jeg har prøvet at ændre lidt på ram-instillingerne i BIOS, men uden held. Jeg har endda geninstalleret windows, men problemet bliver ved med at være der.
Er der nogen der har andre forslag, eller skal jeg prøve at se om jeg kan få byttet rammene?
Avatar billede halifax Nybegynder
26. april 2002 - 17:07 #14
Få ram'ene byttet? - Jah måske, eller i hvert fald bede om at få dem testet af for evt. fejl. Jeg forstår, at du efterhånden har afprøvet alt muligt.
Det er nok tvivlsomt om der kommer andre brugere/forslag på dette spm. For at få nye (klogere!) brugere ind skal du nok oprette et nyt spm. - og med ref. til dette. Jeg kan ikke bidrage med mere, beklager.  :)
Avatar billede hoejmose Nybegynder
28. april 2002 - 21:26 #15
Det er helt i orden, selv om jeg ikke har fået løst mit probleme er jeg blevet en del klogere. Mange tak for hjælpen.