Avatar billede lard Nybegynder
19. april 2002 - 14:27 Der er 1 kommentar

Hvad betyder simple drive

Jeg har lige installeret en ny HD i min computer. I computer management har jeg trykket mig ind under disk management hvor jeg har formateret min hd så den er klar til brug. Det jeg undrer mig over at de øvrige HD er installeret som en basic disk med logical drive. Men den nye er blevet installeret som en dynamic med simple drive. Jeg installerede en anden HD for et par uger siden på samme fremgangsmåde som denne her gang, men det blev den installeret som  basic disk med logical drive!!! Hvad betyder simple drive? og hvad er bedst????
Avatar billede smeagol75 Nybegynder
04. juni 2004 - 13:47 #1
Jeg er ikke helt sikker på den med "Dynamic med simple drive".

Men forskellen mellem Basic og Dynamic er, at du kan jonglere mere med diskene, hvis disse er dynamiske. Eks. kan du under disk manageren strække (spanne) og spejle (mirror).

Eks. siger vi at du har en c: disk på 40 Gb - som standard er diskene altid "Basic". Min erfaring er, at det ikke kan betale sig at gøre systemdrevet (altså c:) "Dynamic", da man, når man vil til at eksperimentere, får at vide, at man ikke må lege med drevet, da det indeholder den originale systeminstallation, som er foretaget på et "Basic" system. Jeg ved ikke lige hvordan man kan gøre sin systemdisk 2Dynamic" før man installere OS :)

Har du til gengæld et D og E drev, på hver 40 Gb, og gør disse dynamiske, kan du få lov til at spejle eks. disk D til E, så du har ekstra sikkerhed,  eller at strække diskene, så du istedet har en stor disk på 80 Gb - der så "Spanner" over D og E drevet.

Du gør "Basic" til "Dynamic" ved at højreklikke inde i Disk management på selve disken, og vælge konverter til dynamisk

Mig bekendt gør "Dynamic" ikke diskene hurtigere, og rent faktisk kan det være sværere at gendanne data fra diske , der er dynamiske, hvis de eks. har været "Spannet", eller "Strukket"

Håber at det er til lidt hjælp for dig!