Avatar billede jalle76 Nybegynder
19. april 2002 - 10:14 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af ADSL med router, switch og to putere

Hejsa

Håber, at der er nogen der kan hjælpe med opsætningen af Tiscali ADSL, Cisco 677 router, Surecom EP-805X switch og to putere.

Som det nok allerede fremgår, ønsker jeg at koble to putere til internettet via min Tiscali ADSL linie.

Router og switch er forbundet med et ikke krydset kabel fra switchens up-link til routerens ENET. Min egen puter er forbundet til switchen port nummer 1 (ikke krydset kabel) der hænger sammen med up-link. Det virker fint, men den anden puter, som er forbundet til port 2 (ikke krydset kabel) vil ikke få forbindelse.

1: Er det hele sat rigtigt op med de rigtige kabler?

2: Hvordan skal de to puterer konfigureres mht. IP-numre osv.?

3: Hvordan skal routeren konfigureres?

På trods af, at jeg er datalogi studerende, har jeg ikke den vildeste forstand på opsætning af netværk og IP-numre og hvad der ellers hører til. Så jeg ville blive glad, hvis svarene vil have en vis detaljeringsgrad. Derfor de mange point, hvilke i øvrigt går til den der giver svaret, der får skidtet til at virke. Det må gerne bare være et link til en side der beskriver ovenstående.

På forhånd tak.
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
19. april 2002 - 10:19 #1
Tror nedestående site kan hjælpe.

http://hjem.get2net.dk/riversen/

-Jonas
Avatar billede husmand Nybegynder
19. april 2002 - 10:24 #2
jeg har netop sat det samme op med:
krydset kabel fra router til svitch/hub og ikke krydset ud til begge computere.
Jeg har ikke meget forstand på ip opsætning heller men fik det til at virke da jeg i min tcp/ip protokol bad den om selv at konfigurere ip numre.
ellers kan du sætte ip nr i den ene til at være 100.0.0.1 og den anden 100.0.0.2 og i den dialogbox nedenunder skrive 255.255.255.0 - jeg kan ikke huske hvad den hedder men kan checke det når jeg kommer hjem i dag

håber det kan bruges

mvh
husmand
Avatar billede jalle76 Nybegynder
19. april 2002 - 19:42 #3
Jonas: Måske er det mig der er blind, men jeg kan ikke lige finde løsningen på mit problem, på den nævnte side.

Husmand: Detaljeringsgraden er desværre ikke fyldestgørende. Er det krydsede kabel forbundet til up-link porten på switchen? Skal man ikke konfigurere routeren?
Avatar billede riversen Nybegynder
19. april 2002 - 19:48 #4
jalle:

1. det lyder ikke korrekt, at du både bruger uplink OG port1...på de fleste switches/hubs er det enten/eller mht. de to porte...hvis du bruger uplink kan port 1 ikke bruges og omvendt, men hvis du siger det virker, så vil jeg ikke stille spørgsmål ved det.

dine pc'ere skal formentlig sættes til at få tildelt ip automatisk (her fra routeren). Prøv lige at gå ud i kommando-prompt på begge pc'ere og skriv

ipconfig /all >> c:\ip.txt
læg indholdet af ip.txt her i tråden...
Avatar billede riversen Nybegynder
19. april 2002 - 19:50 #5
mht. den pc der ikke virker...vil den bare ikke på nettet, eller kan den ikke pinge hverken routeren eller den anden pc?
Avatar billede jalle76 Nybegynder
19. april 2002 - 20:04 #6
Riversen: PC'en der ikke virker kan ikke pinge noget som helst udover sig selv :o) PC'erne står til at få tildelt IP automatisk. Skal routeren evt. sættes op til at lave tildelingen?

Her er den "dumme" PC's ipconfig:

Windows IP-konfiguration

      Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : thomas_ovesen

      Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :

      Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt

      IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

      WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :

      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : 3Com EtherLink XL 10/100 PCI For Complete PC Management NIC (3C905C-TX)

      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-10-22-FD-C0-24

      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja

      Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

      IP-adresse for automatisk konfiguration. . . : 169.254.21.163

      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0

      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :

      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 212.54.64.170

Den gode PC's ipconfig:

Windows IP-konfiguration

      Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : jcop

      Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :

      Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt

      IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

      WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :

      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8029(AS) PCI Ethernet-netværkskort

      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-50-BF-04-44-D4

      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja

      Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.3

      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

      DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 212.54.64.170

      Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 19. april 2002 19:51:16

      Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 19. april 2002 20:09:16
Avatar billede riversen Nybegynder
19. april 2002 - 20:08 #7
nej, routeren skal ikke sættes yderligere op med mindre du vil lave noget web/ftp-server halløj...du kan se på den sidste pc at routeren (192.168.1.1) fungerer som dhcp server og tildeler ip'en 192.168.1.3 til pc'en, så det er fint nok...

er det overhovedet lys i switchen ved den port du sætter den "dumme" pc til? prøv evt. at skifte port og/eller kabel...husk at genstarter, for at den skal få tildelt ip eller vha. ipconfig /renew_all

hvilke styresystemer kører du egentlig med.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. april 2002 - 20:11 #8
iøvrigt hvis du vil, kan du sagtens tildele faste ip'er til dine pc'ere
Avatar billede jalle76 Nybegynder
19. april 2002 - 20:19 #9
Der er tre led's for hver port på switchen.

1: Link/Act - lyser ved begge PC'ere. (Så det må være ok).
2: Speed - lyser ikke ved den gode (betyder, at den kører 10Mbps), lyser ved den dumme (100Mbps).
3: FDX/Col. - lyser ikke ved den gode (Half-duplex), lyser også ved den dumme (Full-duplex).

Så alle tre led's lyser ved den "dumme" og kun den første ved den "gode".

Jeg prøvede at skifte port ved den dumme PC og lave en ipconfig /renew, men fik at vide, at der ikke var forbindelse til DHCP serveren.

Der kører WinXP på begge maskiner.
Avatar billede jalle76 Nybegynder
19. april 2002 - 20:20 #10
Ja, det var oprindelig min plan at køre med faste IP numre.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. april 2002 - 20:25 #11
har du prøvet med kablet fra den pc der virker?
Avatar billede riversen Nybegynder
19. april 2002 - 20:27 #12
hvis du har icq, kan du evt. kontakte mig der, så det hele bliver lidt nemmere og hurtigere 19463099
Avatar billede riversen Nybegynder
19. april 2002 - 20:28 #13
prøv lige at flytte den der virker i port 3
Avatar billede riversen Nybegynder
19. april 2002 - 20:47 #14
router i port1, god i port2, dum i port3...så kører det.
Avatar billede jalle76 Nybegynder
19. april 2002 - 20:52 #15
Takker for hjælpen endnu engang.