Avatar billede tzr Nybegynder
17. april 2002 - 15:50 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Multiboot WinXP

Hejsa

Jeg har WinXP liggende på min, men jeg vil gerne have en DOS ind, og så tænkte jeg på om jeg skulle tage nogle sikkerhedsforanstaltninger for at være sikker på at multibooten virker (kommer til at virke) efter DOS er installeret ?

/Kenneth
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
17. april 2002 - 15:54 #1
Jeg tror du skal gøre nedenstående (selvom du installerer DOS og ikke Win2000, men du vil helt sikkert få et lignende problem)

Subject: How can I add Win 2000 Server AFTER Win XP is installed?

Q: I bought a new machine with XP installed and only an image copy of XP for a backup. Used Partition Magic 7.0 and tried to create new primary partition and install Win 2000 - but can't because Microsoft says you must install an older OS first. Tried to set second primary partition

as "active", got Win 2000 built and working; but could not reset first partition as "active" and boot up XP - fatal error c000021a. Anyone have any idea how to get around this? What XP system files are modified by the Win 2000 install and how do I get them fixed?

Thanks in advance
Don
Microsoft.public.windowsxp.general

A: The Windows 2000 install will overwrite the boot sector and the NT bootloader files with older versions. To replace them, boot from the XP CD, get into the Recovery Console, and type the following commands:

FIXMBR C:

FIXBOOT C:

COPY x:\I386\NTLDR C:\

COPY x:\I386\NTDETECT.COM C:\

Substitute your CD-ROM drive letter for 'x' in the COPY commands. This will put back the XP bootloader files and allow you to boot into XP and 2000.
Avatar billede resten Nybegynder
17. april 2002 - 16:03 #2
Det du mener med dos er det et dos baseret styresystem? og hvis det er så skal du gøre sådan her.
Der er 2 mulighedder som man kan gøre ang dual boot den som M$ siger og den som jeg har lært af John stigers *ss*
hvis du skal køre med 2 OS så skal man sørge for at enten win 95/98/me/2000 ligger på C drevet og win xp på D drevet
så kan du ved opstart selv vælge hvilket OS som du vil køre,men du kan også gøre sådan her så du kan lægge win 95/98/me/2000
på D drevet og xp ind på C drevet.og det er jo dejligt hvis man har lagt win xp ind og så finder ud af at man nok også gerne
ville have win 98 ind til evt spil.
Boot på winXP cd-rom - vælg repair - manual repair - log på din winnt installation (typisk 1) -
skriv dit admin-password - skriv så "bootcfg /rebuild" (uden "") - Sig ja til at tilføje den til boot.ini -
nu spørger denn efter load identifier, dette er navnet som kommer til at stå i boot.ini -
næste punkt kan jeg ikke huske men skriv bare 1 så virker det :) (venligst lånt at John stigers)

http://www.microsoft.com/Danmark/Support/xmlkb/DA306/5/59.ASP?LN=DA&SD=SO&FR=0
Avatar billede tzr Nybegynder
17. april 2002 - 16:07 #3
resten << det jeg mener med DOS er DOS 6.22
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. april 2002 - 16:09 #4
http://www.svein.dk/WindowsXP/Tips/bootcfg_kommandoen.asp

Installer du bare DOS 6.22 - hvis du kører fat32 - hvis du kører NTFS tror jeg næppe det vil fungere - og følg så restens anvisninger - det vil 99% sikkert virke :)
Avatar billede tzr Nybegynder
17. april 2002 - 16:12 #5
ok, i siger at de skal ligge på C:, altså den primære partition på den primære slave disk ?
ok, jeg har 2 harddiske, den ene er delt op i 3: C D og E. På E ligger XP. Nu vil jeg så gerne have DOS 6.22 ind på G (da den anden harddisk har F), hvilket den jo nok ikke bliver specielt glad for! MEN, alle de andre drev er NTFS, så dem vil DOS 6.22 jo bare ignorere og glo på G drevet som C .. eller .... ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. april 2002 - 16:20 #6
JEP! dos 6.22 vil opfatte det som om du kun har eet drev -nemlig dit G drev og tro at det er dit C drev - men det skulle være uden betydning :)
Avatar billede kharn Nybegynder
17. april 2002 - 22:36 #7
Hvorfor laver du ikke bare en DOS boot diskette og booter op fra den når du skal bruge dos? Det gør jeg. DOS skal i modsætning til Windows ikke have skriveadgang for at fungere. Men det kommer jo helt an på, hvad du skal bruge DOS til.
Avatar billede tzr Nybegynder
18. april 2002 - 00:09 #8
ok, mindre problem
det virkede ikke
Jeg prøvede det i havde skrevet, bare hvor jeg havde rettet "c:" til "f:" da det jo er der min windows lå. Og det virkede ikke, nu har jeg installeret Linux, som smed LILO ind og nu kan jeg starte WinXP ... Problemet er nu at jeg er tilbage til Square One!
Hvordan installerer jeg DOS efter WinXP er lagt ind ? altså, hvordan fikser jeg MBR bagefter!

/Kenneth
Avatar billede tzr Nybegynder
18. april 2002 - 00:10 #9
kharn << hmm, det var jo en mulighed ... *S* det vil jeg tage til overvejelse
Avatar billede overloaded Mester
20. april 2002 - 23:57 #10
Der er ingen problemer der er kun opgaver!!!
Avatar billede tzr Nybegynder
22. april 2002 - 10:42 #11
ok, jeg har lige haft et mindre sammenbrud på min pc, men nu kører den igen ... jeg ligger stadig med det her problem med at jeg skal bruge DOS, jeg kunne selvfølgelig også bare bruge Win98 ... anyway, jeg skal stadig have fikset MBR bagefter
Avatar billede tzr Nybegynder
29. april 2002 - 23:33 #12
ok, men så lukker jeg da