Avatar billede simob Nybegynder
16. april 2002 - 21:27 Der er 34 kommentarer og
3 løsninger

Tysk - sabbatår

Hej eksperter.

Jeg sidder og leget lidt med en tysk opgave.

Hvis i enten har rettelser eller gode råd til tilføjelser vil jeg meget gerne have dem.

På forhånd tak

Warum ist es bei Abiturienten so populär, nach dem Schulabschluss in die weite Welt zu reisen?
Ich denke, dass die Abiturienten sind viel schulmüde und haben ein Suchen für die Freizeit. Sie  drei schuleintensive Jahre hinter sich haben. Die Abiturienten weiß, dass sie viel Zeit für eine anderen Ausbildung später haben.
Auf Roskilde Handelsschule viel Abiturienten auch zu dem Ausland reisen. Es ist viel populär mit einer Sabbatjahre im Dänemark auch.

//simob
Avatar billede aggemammen Nybegynder
16. april 2002 - 21:28 #1
Bare jeg kunne tysk - så mange point!
Avatar billede simob Nybegynder
16. april 2002 - 21:30 #2
Jeg skal bruge det her og nu. Derfor :-)

//simob
Avatar billede disky Nybegynder
16. april 2002 - 21:33 #3
ret:
Ich denke, dass die Abiturienten sind viel schulmüde ....
til
Ich denke, dass die Abiturienten schulmüde sind, und måochten etwas freizeit.

og
Sie  drei schuleintensive Jahre hinter sich haben
til
Seit
drei schuleintensive Jahre hinter sich haben

og
Die Abiturienten weiß, dass sie viel Zeit für eine anderen Ausbildung später haben.

til
Die Abiturienten wissen, dass später viel Zeit für eine anderen Ausbildung haben.

og
Auf Roskilde Handelsschule viel Abiturienten auch zu dem Ausland reisen. Es ist viel populär mit einer Sabbatjahre im Dänemark auch.
til
Auf die Roskilde Handelsschule reisen viele Abiturienten auch zu dem Ausland. Es ist auch in Dänemark populär ein sabbatjahr zu haben.

Jeg garanterer ikke det er helt korrekt.
Avatar billede dumdum Nybegynder
16. april 2002 - 21:38 #4
Ich denke = jeg tænker
Du bør i stedet bruge: Ich glaube eller ich finde.
Og
Die Abiturienten wissen, dass sie später viel Zeit für eine andere Ausbildung haben. Eller måske "dass sie später viel Zeit um eine andere Ausbildung zu bekommen haben."

Man reiser altid "nach" når det er over en geografisk afstand - ikke zu dem Ausland. Har man sabbatår eller tager man sabbatår?? Den glose findes garanteret i gyldendals røde...

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede disky Nybegynder
16. april 2002 - 21:40 #5
dumdum:
din 'måske' sætning er ikke korrekt tysk
Avatar billede dumdum Nybegynder
16. april 2002 - 21:41 #6
Auf die Roskilde Handelsschule reisen viele Abiturienten auch zu dem Ausland. Es ist auch in Dänemark populär ein sabbatjahr zu haben.
Ville jeg rette til:
Auf die Roskilde Handelsschule reisen viele von die Abiturienten auch nach andere Landen. Es ist in Dänemark populär ein Sabbatjahr zu nehmen/haben/whatever.

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede dumdum Nybegynder
16. april 2002 - 21:42 #7
Disky>> Jeg kan også finde et par af dine, der ikke er helt korrekte ;)

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede disky Nybegynder
16. april 2002 - 21:42 #8
dumdum:
det hedder ikke 'landen' men 'ländern'

og så hedder det 'es ist auch ...'
Avatar billede dumdum Nybegynder
16. april 2002 - 21:44 #9
Så ville jeg foretrække
"Es ist in Dänemark auch ..."
Havde bare overset ordet "også".

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede simob Nybegynder
16. april 2002 - 21:45 #10
Hvad er jeres tyske erfaring ??
Avatar billede disky Nybegynder
16. april 2002 - 21:46 #11
Jeg er 50% tysker :)

Og har arbejdet boet dernede i flere år
Avatar billede simob Nybegynder
16. april 2002 - 21:46 #12
Grammakontrollen kan ikke lide denne her:

Sie drei schuleintensive Jahre hinter sich haben
Avatar billede disky Nybegynder
16. april 2002 - 21:48 #13
ret:
Ich denke, dass die Abiturienten sind viel schulmüde und haben ein Suchen für die Freizeit. Sie  drei schuleintensive Jahre hinter sich haben

til

Ich denke, dass die Abiturienten sind viel schulmüde und haben ein Suchen für die Freizeit, Sie  haben drei schuleintensive Jahre hinter sich
Avatar billede simob Nybegynder
16. april 2002 - 21:51 #14
Det var lidt bedre...

Hvad siger du så til det her:

Ich denke, dass die Abiturienten sind viel schulmüde und haben ein Suchen für die Freizeit, Sie  haben drei schuleintensive Jahre hinter sich. Die Abiturienten wissen, dass später viel Zeit für eine anderen Ausbildung haben.
Auf die Roskilde Handelsschule reisen viele von dem Abiturienten auch nach anderen Ländern. Es ist in Dänemark populär ein Sabbatjahr zu nehmen.

Er spørgsmålet besvaret eller ville du tilføje noget?
Avatar billede dumdum Nybegynder
16. april 2002 - 21:53 #15
Jeg ville stadig rette "Ich denke"...

Hvad klassetrin er din opgave til?

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede simob Nybegynder
16. april 2002 - 21:54 #16
1. års
Avatar billede disky Nybegynder
16. april 2002 - 21:56 #17
ret til:
Ich denke, dass die Abiturienten schulmüde sind und möchten freizeit haben, weil Sie drei schuleintensive Jahre hinter sich haben. Die Abiturienten wissen, dass später viel Zeit für eine anderen Ausbildung haben.
Auf die Roskilde Handelsschule reisen viele von dem Abiturienten auch nach anderen Ländern. Es ist auch in Dänemark populär ein Sabbatjahr zu nehmen
Avatar billede dumdum Nybegynder
16. april 2002 - 21:57 #18
Hmm det ville være smart af dig at skrive en del mere, især hvis det er en eksamensopgave. Men det styrer du jo helt selv. Jeg har desværre ikke lyst til at lave din opgavebesvarelse som jeg selv ville have lavet den - slet ikke for points.

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede simob Nybegynder
16. april 2002 - 21:58 #19
Er spørgsmålet besvaret eller ville du tilføje noget?
Avatar billede simob Nybegynder
16. april 2002 - 21:59 #20
Dette er kun et af 4 spørgsmål. Bare rolig dumdum...

Men hvis man besvarer spørgsmålet fyldestgørende er det jo godt nok..
Avatar billede dumdum Nybegynder
16. april 2002 - 21:59 #21
Disky>> Jeg kan se at du har fået flere af mine rettelser med... :)

Jeg ville blot tilføje et sie her: "Die Abiturienten wissen, dass sie später viel.......".

Og så Jeg tænker til jeg tror - ich denke til ich glaube.

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede dumdum Nybegynder
16. april 2002 - 22:01 #22
Nåehh ok fair nok - det styrer du jo selv...

Det kunne være interesant at inddrage egne erfaringer, eller egne ønsker, eller hvis man kender en eller anden med en interessant oplevelse etc. Så begynder der virkelig at komme kød på besvarelsen og din årskarakter du snart får kastet i nakken, vil måske blive påvirket positivt ;)

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede disky Nybegynder
16. april 2002 - 22:01 #23
nej jeg har ikke taget nogle af dine rettelser med.

Jeg kiggede bare mere sammenhængne på texten.
Avatar billede simob Nybegynder
16. april 2002 - 22:02 #24
dumdum det er gjort
Avatar billede dumdum Nybegynder
16. april 2002 - 22:04 #25
Disky>>
"Auch nach andere..."
"Viele von die"
Og så "zu nehmen" i den sidste sætning med sabbatår.

Simonb>> Alright :-)

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede simob Nybegynder
16. april 2002 - 22:05 #26
Så oversæt lige denne sætning for mig:

Selv overvejer jeg også at rejse et år til udlandet eefter handelsskolen. England ville være spændende, men jeg skal kunne arbejde sideløbende med mit ophold.
Avatar billede disky Nybegynder
16. april 2002 - 22:09 #27
dumdum: ja og ?

har du måske eneret på brugen af de ord ? Eller er du sur over jeg rettede de fejl du postede ?

Ich überlege auch ein jahr in das ausland zu reisen. Gross Britanien würde sehr spannend sein, aber ich muss gleichzeitich auch arbeiden.
Avatar billede simob Nybegynder
16. april 2002 - 22:12 #28
Slutter man ikke af med:

på engelsk = made by / written by

på tysk = ?
Avatar billede dumdum Nybegynder
16. april 2002 - 22:18 #29
Simonb>> Gemacht von

Disky>> Rolig nu, jeg bemærkede blot at du benyttede de rettelsesforslag jeg kom med - det er da fair nok.

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede disky Nybegynder
16. april 2002 - 22:20 #30
dumdum: ok :-)

simob:
Brug 'geschrieben von'

gemacht er noget man siger om f.eks. en kunstværk hvis man overhovedet bruger det ord, det lyder forkert i mine ører.
Avatar billede dumdum Nybegynder
16. april 2002 - 22:22 #31
Jeg kan afsløre at "gemacht von" er fast glose i den forbindelse simonb ønsker, nemlig i en skriftlig opgave på gymnasialt niveau. Geschrieben von kan da også bruges hvis man ønsker det. Der er nok ikke nævneværdig forskel når det kommer til stykket.

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede disky Nybegynder
16. april 2002 - 22:24 #32
nu er det jo noget han har skrevet, altså ville geschrieben von være den korrekte afslutning.
Det ved jeg med sikkerhed at en tysker ville skrive.
Gemacht er et ord f.eks. en kok bruger om noget mad han har lavet.
Avatar billede simob Nybegynder
16. april 2002 - 22:25 #33
Tak for hjælpen begge to. I får 50 point hver.

Egentlig havde jeg meget mere der skulle rettes, men jeg gider ikke mere nu.

Godnat og tak

//simob
Avatar billede disky Nybegynder
16. april 2002 - 22:27 #34
Jeg takker.

Held og lykke med dine tyskopgaver.

p.s. lad dig ikke skræmme af gramatiken, en tysker er ligeglad om du ikek kan det eller ej.

Jeg kender personligt ingen af de regler og taler alligevel så godt flydende tysk, at jeg oftest bliver forvekslet som værende en tysker.
De kender knap nok reglerne selv, men kan høre om det er korrekt. Ligesom vi kan med 'en' og 'et'

Sov godt.
Avatar billede simob Nybegynder
16. april 2002 - 22:30 #35
Jeg får nemlig høje karakterer i alt undtagen tysk. Det giver mig spat. Men man skal vel bare vænne sig til det, så sidder det på rygraden..
Avatar billede dumdum Nybegynder
16. april 2002 - 22:32 #36
Takker for pointsene... ;)

Tysk er et morsomt fag, man skal bare lige have forskellen i skriftssprog og talesprog i erindring... :-)

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede disky Nybegynder
16. april 2002 - 22:32 #37
simob:
Lige netop, det jeg ved skræmmer mange er den skide gramatik