Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. april 2002 - 12:16 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Hvilken uddannelse skal jeg tage!

Jeg står i et problem

jeg er PT igang med datafagtekniker uddannelsen, og er ca 2½år inde i den.. jeg har så muligheden for at stoppe nu her til sommer, og få svendebrev på IT-supporter uddannelsen..

dette overvejer jeg stærkt, da jeg ikke kan klare SKP mere (skolepraktik), og udsigten til 2½ endnu.. det er for meget..
Og så kommer spørgsmålet så.. "hvorfor er du i SKP"
jeg har desværre ikke en læreplads.. :-( jeg har over 30 afslag liggende der hjemme, og modtog her sidste lørdag endnu et.. men den begrundelse at jeg er for langt i uddannelsen til at man vil have mig..

jeg tænker lidt på automatikfagtekniker, men denne udd. tiltrækker mig ikke så meget igen
( www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2000/0123805.htm )
da den ikke indeholder nok data og kundeservice

jeg kan godt lide at være ude og hjælpe kunder, med deres IT problemer osv.. men jeg ønsker ikke at sidde på en kontor og yde HOTLINE support..

jeg ved ikke rigtigt hvilke uddannelser der er under svagstrøm osv, så det er derfor jeg oprette dette spm. for at høre fra andre hvad der er af muligheder!

interesser:
elektronik (5år på ungdomsskole)
edb/It (It-supporter udd.)
alt teknisk
skriv hvis i ønsker mere info ;o)

jeg har bestået grundforløb, og har derfor adgang til de flest uddannelser under el.

har snakket med en studievejleder, og han kendte kun automatikfagtekniker udd.

nogen der kender en anden god uddannelse (gerne en hvor jeg kan få læreplads hurtigt!)
Avatar billede skwat Praktikant
16. april 2002 - 12:34 #1
find dig et job, hvor du bruger din it-supporter, mens du tager en uddanelse som datanom
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. april 2002 - 12:43 #2
skwat => datanom = hvad??
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. april 2002 - 13:47 #3
hvad laver en datanom??

er det noget med at sidde ved et skrive bord og se/lave noget ved en PC, så er jeg ikke interesseret.. jeg vil gerne have noget paraktisk arbejde..
Avatar billede kashin Nybegynder
16. april 2002 - 18:39 #4
Måske var det noget at blive konsulent

f.eks netværks konsulent

tag en microsoft windows 2000 MCSE og start med det jeg lover dig at der bliver masser af praktisk arbejde bagefter :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. april 2002 - 18:44 #5
hmm konsulent.. for mig lyder det som meget skrivebords arbejde

det jeg godt kan lide ved datafagtekniker udd. er at den er meget hardware bassere.
jeg roder tildagligt meget med PC'er og elektronik.. og ønsker derfor ikke et skrivebords arbejde!

min onkel er konsulent for et elektrikker firma, og have jeg ved af.. så er største delen af hans arbejde foran en skrivebord
Avatar billede skwat Praktikant
16. april 2002 - 20:37 #6
Datanom er en uddanelse der er bygget i mange moduler, hvor du så vælger ting som passer til det du vil.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. april 2002 - 20:58 #7
skwat => kan jeg få lidt mere at vide om den uddannelse? link?
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2002 - 23:10 #8
Konsulenter inden for it brancen sidder ikke meget ved eget skrivebord - de farter land og rige rundt. Du skal tage den uddannelse som interesserer dig.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. april 2002 - 07:35 #9
kharder => PT kender jeg kun It-supporter, Datafagtekniker, Automatikfagtekniker, og konsulent!

jeg begyndte på datafagtekniker udd. da den har alt det interessere mig..
men pga. SKP'en og muligheden for at stoppe her til sommer og afslutte som it-supporter, burde give nogle andre muligheder!
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2002 - 09:04 #10
It-supporter / it-administratorer vrimler det med - derfor mener jeg du skal overveje at gå videre - evt. sepcialiserer dig inden for bestemte programmer/systemer.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. april 2002 - 10:03 #11
hvor kan man da få en konsulent udd. eller kurser!
og de kurser er vel så for egen regning?
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. april 2002 - 10:54 #12
ja, det er nok for egen regning hvis man da ikke får sin fagforening til at betale for sig.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. april 2002 - 10:58 #13
så jeg have Dansk Metal til at betale ;o)

men har lige hørt at Sønderborg Tekniske skole skulle være temmelig god, til datafagteknikkere (da det stadig er den uddannelse jeg vil have)
Tror måske jeg skulle kontakte dem, og høre lidt om dem ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. april 2002 - 11:16 #14
bor du ikke på Bornholm?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. april 2002 - 11:19 #15
jo ;o) og hvor vil du hen?
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. april 2002 - 11:37 #16
Sønderborg!
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. april 2002 - 11:37 #17
ja, jeg vil ikke til Sønderborg, men det er da langt fra Bornholm ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. april 2002 - 11:38 #18
ha ha..
kan ikke se at det har noget at gøre at jeg bor på Bornholm, og vil tage en udd i sønderborg!

jeg må iforvejen rejse til nykøbing Falster for at tage min skoleophold ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. april 2002 - 11:41 #19
du ville egne dig fortrinligt som konsulent jævnfør hvad kharder skrev ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. april 2002 - 11:51 #20
hmm.. hvordan bliver jeg så en konsulent?
og det aller vigtigste arbejde (eller skal man have praktikplads)
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. april 2002 - 11:58 #21
som kashin skrev:

tag en microsoft windows 2000 MCSE og start med det jeg lover dig at der bliver masser af praktisk arbejde bagefter :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. april 2002 - 12:11 #22
det er nogle problemer med det!

1 det er IKKE gratis at tage MSCE eller bøgerne
2 hvordan skal jeg kunne betale for alt det, hvis jeg stopper. da jeg IKKE har et arbejde, og det er ikke ligefrem let af få et, med baggrund som SKP.
3 nej.. jeg vil ikke begynde at køre med aviser, eller få fritids job (det er der ikke nok penge i )
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. april 2002 - 12:14 #23
nej og du har ikke en fagforening til at betale ;o(
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. april 2002 - 12:18 #24
så du kan godt se, at det vil give nogle probz..
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. april 2002 - 12:32 #25
jeg har haft lejlighed til at se i kashin's NT4 bøger, det er noget meget tungt stof man skal igennem, så det er hårdt arbejde før man kommer til at erhverve titlen MCSE.

Jeg vil da håbe for dig at dun lander i en læreplads, hvor du kan komme på den rette hylde.

Har du prøvet at smide din CV ind på en af de mange steder, hvor man kan søge jobs.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. april 2002 - 14:05 #26
jeg har PT 2 MCSE bøger *købt af hotpop, da han solgte ud på eksperten*
så jeg ved godt det er hårdt ;o)

nu har jeg prøvet i mere end 2år, og har 30+ afslag fra hele landet, så chancen for at få en læreplads, er temmelig små *desværre*

Nej, det har jeg ikke endnu!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
19. april 2002 - 10:29 #27
hmm.. bliver nød til at foresætte :-|

er blevet bedt om at tage min beslutning idag INDEN kl 11, og meddele om jeg forsætter eller stopper.

og jeg vælger at forsætte, da det er for usikkert vedr. læreplads osv..

men jeg vil have MCSE og konsulent i baghovedet hvis det skulle bliver noget være lort om et års tid ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. april 2002 - 12:24 #28
så kan du jo passende begynde at læse i de bøger du har nu.

Jeg går ud fra at det er Self-paged bøger, altså hvor du kan læse på lektien og svare på nogle spm.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. april 2002 - 16:23 #29
har droppet datafagtekniker uddannelsen alligevel!
så jeg er færdig nu her til sommer, som IT-Supporter! ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. april 2002 - 21:08 #30
tillykke med beslutningen ;o)