Avatar billede havmaage Juniormester
15. april 2002 - 23:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

første linux installation boor problem

Hej!
jeg er netop færdig med at installare linux mandrake på en ældre pc. og da jeg skulle boote første gang kom den op med "no boot device" i bios. Jeg prøvede at boote med cdrom og køre rescue, men lige lidt hjalp det. Jeg må have valgt forkert boot device ved konfigureringen af systemet.

Er der nogen der ved hvad der skal til ?, der er ikke og kommer ikke andre osér på PC´en den skal udelukkende køre linux.
Avatar billede langbein Nybegynder
16. april 2002 - 09:25 #1
Tja mon tro om Linux har kommet på plass .. Hvor mye minne har du og hvilken Mandrake dreier det seg om ??
Avatar billede havmaage Juniormester
16. april 2002 - 12:12 #2
Jeg kører mandrake 8.1, jeg kan godt boote fra mandrake installations cdrommen, her trykker jeg "f1" og kommer ind i shellenm, herfra har jeg prøvet at skrive shutdown -r, og reboot, men den kommer ikke op.

For mig ser det ud til at der ikke er oprettet boot[section] på harddisken.
Jeg fik desværre ikke lavet en start floppy under installationen.
Skal jeg virkelig reinstallere eller kan man ikke skifte bootdevice fra kommando linien.
Avatar billede gellertekspert Nybegynder
16. april 2002 - 12:20 #3
(tænke-højt-mode på) Tjaaah, nu er der vist noget med, at Mandrake bruger GRUB, ikkesandt? Står desværre ikke i et intimt forhold til GRUB, selv. Det har altid virket.

No boot device? Hmmm. Måske et BIOS problem? ER din harddisk detected osv? Har du den som første boot-device? Har du en form for virus-beskyttelse sat til i BIOS'en, så du ikke kan få lov til at overskrive master boot record?

Bare nogle foreslag.

/mvh Gellertekspert
Avatar billede havmaage Juniormester
16. april 2002 - 13:44 #4
(tænke-højt-mode på)  hvad betyder det mon :-) ? GRUB hvad er det ?
Ja jeg har sat first boot device til c cdrom a, og ja jeg har en eller anden form for virus beskyttelse på bios, fordi jeg satte bios settings til default da jeg samlede pcéren. Det er iøvrigt en p2, 400 mhz, 128 sdram, asus pb2 board med 6 gb harddisk. hmmmmm betyder det hvis altså det er det med virus beskyttelse at jeg skal reinstallere efter jeg har slået det fra.
Avatar billede gellertekspert Nybegynder
16. april 2002 - 14:33 #5
Prøv at slå virusbeskyttelsen fra.
Boot derefter fra cd-rommen, få en shell op.
Mount dit root directory, dvs den partition du har installeret linux på, på (fx) /mnt, á la 'mount -t ext2 /dev/hda1 /mnt
Lav en chroot /mnt
Installér GRUB på bootsektoren, formentlig blot et spm om at køre grub-install.

Held & lykke

/mvh Gellertekspert
Avatar billede havmaage Juniormester
16. april 2002 - 19:04 #6
Jeg har prøvet at reinstallere, men jeg kan stadig ikke boote fra disken. Lige nu står jeg i rescue promten, har prøvet art køre grub-install med forskellige parmaetre men den siger bla at sed ikke kunne findes. Hvad skal der til for at oprette en boot sector i mandrake fra rescue promt
Avatar billede gellertekspert Nybegynder
16. april 2002 - 20:44 #7
Jeg ved det ikke er megen hjælp, men prøv at slå op i info-siden til grub. Her står beskrevet, hvordan du får grub ud på en floppy, og hvordan du derefter kan boote på den floppy, få en grub prompt frem, og derefter pege hen på den rette partition. Når du så har fået bootet linux op kan du så få installeret grub ordentligt. Grub er iøvrigt en boot-loader.

/mvh Gellertekspert
Avatar billede havmaage Juniormester
22. december 2009 - 12:49 #8
lukkes