Avatar billede freefreelancer Nybegynder
14. april 2002 - 23:23 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Lydkort eller mikrofon?

Hej Eksperter!

Jeg har skrevet nogle fede rap texter og vil gerne indspille dem i en nogenlunde kvalitet hjemme hos mig selv.

Jeg har indtil vidre prøvet med en 200 kroners mikrofon og det standard lydkort der sad i computeren da jeg købte den (sikkert noget bras til 100 kr)!

Jeg har pt. kun 1000 kr men hvad for jeg den bedste kvalitet ud af, købe et nyt lydkort og så bruge den mikrofon jeg har nu eller købe en ny mikrofon og så bruge det lydkort jeg har nu?

Pt. kan man høre mange pustelyde på mine numre hvordan undgår jeg det? (det er umuligt ikke at puste i mikrofonen når det er hurtig rap)

Kan jeg få et lydkort med en indgang der gør at jeg kan tilslutte en mixer til pc´en?

Jeg har tænkt mig at købe mere og mere udstyr efter som jeg for løn men man skal jo starte et sted ;)

-jonas
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
14. april 2002 - 23:29 #1
Hvis i råder mig til at købe et lydkort frem for en mikrofon hvilket et skal jeg så købe?
Avatar billede hindu Nybegynder
14. april 2002 - 23:31 #2
Det her er et ok kort:

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1414697894

Husk at aktivere mikrofon booster

Du kan sætte mixer til via line in med et phono / mini jack kabel
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
14. april 2002 - 23:34 #3
Hindu > Vil jeg få bedre lyd med et nyt lydkort?
Avatar billede tm_helmer Nybegynder
14. april 2002 - 23:34 #4
> Pt. kan man høre mange pustelyde på mine numre hvordan undgår
> jeg det? (det er umuligt ikke at puste i mikrofonen når det
> er hurtig rap)

Få dig en vindhætte til mikrofonen. Sæt evt. mikrofonen i stativ og øg afstanden fra den prustende mund til mikrofonen.

> Kan jeg få et lydkort med en indgang der gør at jeg kan tilslutte
> en mixer til pc´en?

Ikke forstået! Typisk har du jo et antal kanaler på en mikser, som du kan smide signaler ind på og mikse sammen til eet udgangssignal. Udgangssignalet kan du jo smide ind på ethvert lydkort med Line in.

/* helmer */
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
14. april 2002 - 23:37 #5
Det var også det med mixeren du beskriver jeg ville men vidste ikke om det stik der går ud af mixeren passer til en indgang på lydkortet :)
Avatar billede hindu Nybegynder
14. april 2002 - 23:37 #6
Det er sikkert kun et 16 kanals lyd kort som standart, så det bør øge kvaliteten
Avatar billede hindu Nybegynder
14. april 2002 - 23:38 #7
Du kan købe/lave et phono / mini jack ledning
Avatar billede tm_helmer Nybegynder
14. april 2002 - 23:42 #8
freefreelancer -> Njaeh, det er ikke stikstørrelsen, der er kritisk, men signalniveauet, som mikseren leverer. Der bliver du nødt til at kigge i specifikationerne for mikser og lydkort for at finde ud af om de kan sammen. Jeg gætter på at det ikke vil volde de store problemer...

/* helmer */
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
17. april 2002 - 14:59 #9
Ringede til aage istedet...Lidt nemmere :)