Avatar billede friiser Nybegynder
23. juni 2000 - 12:55 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

PDF ??????

Vi har et katalog som skal gemmes i Illustrator eller PhotoShop.
Hvordan laver man sideskift mellem de forskellige PDF-sider ?

Avatar billede limemedia Nybegynder
23. juni 2000 - 13:02 #1
Skal du arbejde med PDF bør du vælge et mere optimalt program til opgaven... Her tænkes specifikt på Adobes inDesign og Acrobat.

Hverken Illustrator eller Photoshop er minded på den opgave du nævner. - Fordelen ved Acrobat er, at du får en plugin installeret (print to PDF) således du faktisk kan "printe" fra fx. Word direkte til et PDF dokument.

/ Lars
LJWeb.com
Avatar billede jonasj Nybegynder
23. juni 2000 - 13:10 #2
Det katalog, I har lavet kan udskrives på en printer, right?
Når du installerer Acrobat får du en ekstra "printer", der hedder Acrobat Distiller. Du udskriver til den i stedet for til din printer, og får derved en PDF-fil (som indeholder alle de sider du ønsker). PDF-filen kan læses, gennembladres, søges i, udskrives osv. osv. af alle, som har installeret Adobe Acrobat Reader (freeware).
Det er smart.
- Men hvad mener du med at lave sideskift? Det første stykke papir er side 1, det næste er side 2 osv... Men det giver nu ikke meget mening at have sideskift i en bitmap (PhotoShop) !

Avatar billede limemedia Nybegynder
23. juni 2000 - 13:12 #3
jonasj >> det jeg tror han mener er, at ville kunne lave hele kataloget i Photoshop eller Illustrator og derfra exportere til PDF.
Avatar billede limemedia Nybegynder
23. juni 2000 - 13:16 #4
Et andet alternativ er Pagemaker og diverse andre DTP programmer, men inDesign er nyeste skud på stammen og er prissat meget rimeligt.

Om Pagemaker kan eksportere til PDF lader jeg op til "eksperterne" - men inDesign kan ihvertfald
Avatar billede jonasj Nybegynder
23. juni 2000 - 13:21 #5
InDesign kan godt eksportere til PDF, men har du rent faktisk prøvet? Den er ekstremt elendig til det. Den korrekte måde at lave PDF'er på er (stadig) at distillere via Acrobat - også selvom oprindelsen er InDesign!
Avatar billede beanluck Nybegynder
23. juni 2000 - 13:23 #6
InDesign er ikke særlig god til at håndtere PDF, prøv CorelDraw 9 med updates
Avatar billede jonasj Nybegynder
23. juni 2000 - 13:30 #7
beanluck << Det har jeg også prøvet med lige dårlige erfaringer... Det kan da heller ikke anbefales!!!
Avatar billede beanluck Nybegynder
23. juni 2000 - 13:36 #8
Bedre til at få kopieret det ud med, synes jeg.
Avatar billede limemedia Nybegynder
23. juni 2000 - 13:39 #9
jonasj >> Jeg har prøvet inDesign som test og det lykkedes. Min PDF fil var som den skulle. inDesign interfacet er dog ikke at råbe hurra for.

Acrobat Destilleren er absolut det bedste produkt til at lave PDF med - efter min bedste overbevisning .

beanluck >> Coreldraw ? er det ikke meget som Photoshop/Illustrator at man ikke kan lave flere sider som i et DTP program ? Så kan man ligesågodt blive i PS/Illu
Avatar billede jonasj Nybegynder
23. juni 2000 - 13:54 #10
ljweb << Tjah... Det må så have noget at gøre med hvad dokumentet indeholder, og hvilke designmæssige raffinementer man har valgt at bruge. Jeg bruger selv InDesign i ny og næ. Til at begynde med havde min InDesign PC ikke Acrobat netop fordi jeg mente at et nyt ADOBE-produkt som InDesign måtte være egnet til at danne PDF'er direkte....
Jeg tror faktisk ikke det er lykkedes for mig at danne én eneste fejlfri PDF direkte fra InDesign.
Acrobats distilleringsmetode er klart at foretrække, da den baseres på PostScript-fortolkning - så hvis dit dokument kan sendes til en PostScript-printer/sætter kan den også blive til en PDF.
Alle andre metoder kræver et eksport-filter som så fordrer at udvikleren af filteret har forudset alle tænkelige kombinationer af et givent programs muligheder.... alt for usikkert, og det virker altså heller ikke.
Hvordan testede du? Et simpelt dokument med lidt "HALLO - Dette er en test", nogle streger og lidt TIFF's eller hvad?
Prøv at lave et dokument med rasterovergange, EPS'er og andre "særprægede" ting og sager :-) Dur ikke!
Avatar billede limemedia Nybegynder
23. juni 2000 - 14:00 #11
jonasj >> jeg lavede en produktpræsentations side til et Ozon Produkt. Med to billeder, et par linedrawings, produkttabeller og produkt data. That's it.
Avatar billede mesterlars Nybegynder
01. september 2000 - 21:21 #12
Jonas

Jeg har stadigvæk ikke forstået hvilket program jeg skal installere for at få adgang til denne destillerer?...
Avatar billede jonasj Nybegynder
01. september 2000 - 22:33 #13
mesterlars << Adobe Acrobat. Den nyeste er version 4. Når du har installeret den, får du en to ekstra \"printere\", som hedder PDF-Writer & PDF-Destiller.

(Ikke at forveksle med Adobe Acrobat Reader, som kun kan bruges til at læse PDF-filer.)