Avatar billede lerfeldt Nybegynder
14. april 2002 - 09:58 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Pentium III ctr. Celeron

Jeg har netop fået et motherboard der understøtter to processorer, Pentium III.

Det er et ABIT-VP6.

Da det alene skal køre som fil-server, ville jeg høre om det var muligt at købe to stk 1,0 GhZ Celeron, istedet for de noget dyrere "rigtige" pentium. Celeron koster under det halve af "de rigtige".

Hvad er egentlig forskellen med celeron og "den rigtige"

Henrik
Avatar billede peet-49 Novice
14. april 2002 - 11:15 #1
Bussen kører højere på pentium.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
14. april 2002 - 14:20 #2
Det er et godt spørgsmål!

Officielt understøtter Celeron ikke SMP(multiprocessing), og de teknikere jeg har talt med om emnet siger at det er korrekt. Imidlertid kan Celeron fysisk ændres så den understøtter SMP, eller man kan bruge et slotket kort(Slot1)...

Der er dog stadig en del som fortæller at de kører med 2 standard celeroner på et dual board. Da Celeron 2 bliver anerkendt af bundkortet, men bare ikke benyttet, er det nok korrekt... Men hvad er pointen i at købe 2 celeron CPUer, men kun benytte den ene?!

Det værste som kan ske er at dit MB anerkender 2 celeroner, men kun benytter den ene.

Celeron har mindre cache end Pentium samt lavere bushastighed. Celeron koster det halve, men kan altså også kun det halve!
Avatar billede characterx Nybegynder
14. april 2002 - 15:46 #3
WTF !!!
Hvad FANDEN skal du bruge duel 1 Ghz processor kraft i din "fil-server". Alså jeg kan sige dig, at i Maxtor's Attach 6000 NAS fil-server har man brugt 2x 800 Mhz PentiumIII (256KB L2 cache) med 1 GB ECC SD RAM til at håndtere en 3 channels SCSI RAID controller, der kan trække 100+ MB/s over lan.

Men hvis det står mellem Celeron og PentiumIII, vil jeg 100% vælge PentiumIII. Jeg ville f.eks hellere have 2 600 Mhz PentiumIII end 2 Celeron 1 Ghz.
Facts: Celeron'en køre 128KB på L2 cache'en dvs. den kan ikke håndtere så meget data afgang som f.eks PIII'eren der har 256KB. Gennrelt har en fil-server mere brug for størrer cache end høje Hz (tag f.eks SUN's Sunfire15k, dens 106 SparcUltra III processorere har 8 MB cache, men de køre "kun" 900 Mhz, og alligevel er den 1093924859385 gange hurtigere til f.eks at håndtere en database, end en P4 2,1 Ghz)

Celeron'en er oxo lavet til Small desktops, hvorimod PIII er lavet til Server/high end desktops.

Jeg har selv en enkelt PIII 667 Mhz (FBS 133 Mhz) til at håndtere mine 8 80 GB's diske der er samlet på 2 RAID controllere, som smider en del data ud, gemmen mit 1 Gbps netværk.

- TNN
Avatar billede characterx Nybegynder
14. april 2002 - 15:47 #4
Glemte til at sige, at der er 5,7 TB i den Maxtor MaxAttach NAS6000

- TNN