Avatar billede infestor Nybegynder
12. april 2002 - 15:03 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

PHP v ASP

Hvad er de største forskelle mellem PHP og ASP og hvad er de bedste grunde til at vælge det ene eller andet?

Hvis I ikke ved giv mig gerne links eller tip om bøger på området. Ved I kan klare det.
Love U all.
Avatar billede sthen Nybegynder
12. april 2002 - 15:05 #1
Mest benyttede PHP-"bog" må være
Start på PHP, som er et hæfte fra IDG til 69,-.
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
12. april 2002 - 15:06 #2
ASP er udviklet til MS platforme, kan dog køre på Linux vha af chilisoft
PHP er udviklet til Apache webserveren som kan køre på et hav af platforme.

Og så er selve programmeringen jo lidt forskellige
ASP bruger simpelt vbscript eller jscript
PHP mener jeg bruger noget C lign programmering
Avatar billede sthen Nybegynder
12. april 2002 - 15:07 #3
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. april 2002 - 15:08 #4
Det er alene et spørgsmål om religion. Det er diskutionen wintel vs. linux, AMD vs. Intel osv. om igen. Brug det du har det bedst med. Du kan næppe lave noget i det ene, du ikke også kan lave i det andet.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. april 2002 - 15:08 #5
windows vs. linux even ;)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
12. april 2002 - 15:13 #6
der er forskellige fordele ved begge sprog, nu kender jeg godt nok ikke til asp, men hvad jeg har ladet mig fortælle er, at der egentlig ikke er så stor en forskel, rent funktionsmæssigt, så som nanoq siger, det er et spørgsmål om "religion", for mit vedkommende synes jeg at php er lettere at forstå fremfor asp, men det er jo så min opfattelse.
Om det ene sprog er bedre end det andet, kan der komme lange diskusioner om, men igen "religion" ;-)
Avatar billede wittnezz Nybegynder
12. april 2002 - 15:57 #7
PHP er et scriptsprog som er bygget på C++ terminologien (ligesom f.eks. JavaScript) men PHP er i modsætning til JavaScript udelukkende serverside. Det er ikke rigtigt at man kun kan køre php på en apacheserver, man kan også køre det på en IIS-server (den i windows-NT)

ASP er ikke et script-sprog i sig selv. ASP er en samling standard-objekter som man kan bruge til server-side scripting, men hvilket scriptsprog man vil bruge er op til en selv. Der findes mulighed for at bruge JScript (Microsofts implementering af JavaScript) VbScript (et scriptsprog bygget på Visual Basic programmeringssproget) Perl (et scriptsprog især kendt af Linux-brugere) osv....!
Avatar billede wittnezz Nybegynder
12. april 2002 - 15:58 #8
Man kan sige at ASP (især ved brug af VBscript) er det nemmeste at lære. Man kan efter min mening lave det samme med de to forskellige teknologier, selvom ægte php-nørder sikkert vil være meget uenige!!!
Avatar billede freekyzone Nybegynder
12. april 2002 - 17:18 #9
Det er smag og behag.

PHP synes jeg er den bedste programering, da ASP er bygget på V-BASIC, som jeg personligt ikke synes burde være lavet...

PHP virkede for mig mest logisk, og det jeg har tæstet og læst var php hurtigere end ASP...

Men det er mine erfaringer... for det er vel bare smag og behag....
Avatar billede infestor Nybegynder
16. april 2002 - 10:22 #10
Det er iorden rødder. I har prøvet, men jeg synes i har været lidt sløve. Et sted hvor der virkelig står noget teknisk er : http://php.weblogs.com/php_vs_asp
Hvis I skulle være interesseret... hehe takker for hjælpen.
SUPER