Avatar billede chr Nybegynder
11. april 2002 - 17:46 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Merge NTFS partitioner på win2000 srv

Hej..

På min win2000 srv er c-drevet løbet tør for plads. Jeg har rigeligt med unallocated plads på selve disken men kan ikke få lov til at udvide, på trods af at det er en dynamisk partition, da partitionen er oprettet inden disken blev konverteret til dynamisk. Kan desuden ikke tilbage-konvertere til basic, da jeg først skal fjerne samtlige partitioner før dette lader sig gøre.

Mit spørgsmål er: Findes der et tool der kan håndtere (merge/extende) NTFS partitioner på en dynamisk disk?

Jeg har prøvet med div værksøjer lavet af Powerquest (dem der har lavet partition magic) men de ser alle disken som helhed og viser ikke nogen af partitionerne på disken.

/Chr
Avatar billede woolbox Nybegynder
11. april 2002 - 22:02 #1
Fra Windows 2000 Hjælp ...

When extending a volume
If a basic volume is upgraded to dynamic (by upgrading the basic disk to dynamic), then you can install Windows 2000 on that volume, but you cannot extend the volume.

The limitation on extending volumes occurs because the boot volume, which contains the Windows 2000 files, cannot be part of a spanned volume. If you extend a simple volume that contains a partition table (that is, a volume that was upgraded from basic to dynamic), then Windows 2000 Setup recognizes the spanned volume but cannot install to it because the boot volume cannot be part of a spanned volume. The only dynamic volumes that you can install Windows 2000 on are simple and mirrored volumes, and these volumes must contain the partition table (which means that these volumes must be upgraded from basic to dynamic).
Avatar billede woolbox Nybegynder
11. april 2002 - 22:04 #2
Hvis du har Drive Image fra PowerQuest (eller Symantecs Ghost), kan du evt. lave et image af hele disken, formatere den og restore på alm. partition!? :o)
Avatar billede mcp Nybegynder
11. april 2002 - 23:52 #3
På din dynamiske disk kunne du jo evt. lave en ny partion og mounte den den til en mappe på dit c: eller lave flere partitioner og mounte dem til flere mapper!

Dette kan gøres samme sted som du ændre Drive letter i Disk manager, hvis du f.esk starter med at lave to nye Partitioner og flytte indholdet fra den mapper du har mest brug for ekstra plads i til en af de nye Part.. og derefter mounter den anden Part.. ind i mappen så kan du nu flytte indholdet tilbage og din mappe/disk er pluslig stor nok!

note: mappen man vil mounte en partition til SKAL være tom!

;-) mcp
Avatar billede karlslund Nybegynder
12. april 2002 - 01:25 #4
Powerquest Partition Magic 7.0 kan det du efterlyser!

Kør først en CHKDSK /F på C: og genstart så den udfører det.

Viser PQPM7 ikke partitionerne på disken er der noget helt galt.
Avatar billede chr Nybegynder
12. april 2002 - 10:49 #5
woolbox>> jeg ser det også som eneste tilbageværende løsning at lave et image med f.eks drive image eller server image, men jeg har det ikke godt med at bruge disse "ghost"-agtige værktøjer på en server. Har på fornemmelsen at det resulterer i en ustabil installation. Men det kan være det er sidste udvej.

mcp>> lyder spændende, det vil jeg lige prøve at se på...

karlslund>> jeg har prøvet at køre partition magic på flere af mine servere med akkurat samme resultat. Disken, der er dynamisk vises som en helhed, og der kan ikke foretages ændringer. Hvis jeg prøver at boote på de rescue disketter som man kan lave med drive image, kan man pludselig se partitionerne... Hvis jeg installerer partition magic og prøver at starte progammet i windows, laver den en "unable to detect NTFS partition errorcode - ..." og lukker igen. Har du prøvet at eksperimentere med PQPM7 på dynamiske diske?

/Chr
Avatar billede mcp Nybegynder
12. april 2002 - 12:14 #6
At mounte volumer som det hedder på dynamiske diske er microsoft løsning, hvis man f.eks køre SQL eller Exchange på en server der er ved at løbe tør for disk plads!
Avatar billede karlslund Nybegynder
12. april 2002 - 21:45 #7
Jeg foretrækker at benytte Rescue Disketterne, og det har fungeret fint for mig.

Jeg undgår Dynamic Disks hvor det kan lade sig gøre. Jeg ved ikke om du kan konvertere fra Dynamic til Basic med PQPM7, men mon ikke der er en option til det?

Husk at Ghost'e din server inden du f***er den op :)
Avatar billede mcp Nybegynder
13. april 2002 - 12:32 #8
Man kan ikke konvertere fra Dynamisc -> Basic i PQPM7!

Generalt bruger man kun Dynamic disk til at lave Software fault tolerance = Raid 0,1,5 eller til at mounte disk og volumer ind i en mappe, hvis man ikke vil disse ting skal man ikke konvertere da dette låser disken.

;-) mcp
Avatar billede karlslund Nybegynder
14. april 2002 - 13:15 #9
Men man kan vel konvertere fra dynamic til basic i Windows Disk Manageren?

Eller er det kun på non-system disks?

Det må da kunne lade sig gøre.
Avatar billede chr Nybegynder
14. april 2002 - 20:35 #10
mcp>> jeg kan ikke finde ud af hvordan man mounter en partition ind i en mappe på en anden partition, kan du forklare lidt nærmere? Jeg kan ikke mounte partitioner til mapper da jeg slet ikke kan se partitionerne på disken i Part magic.

karlslund>> man kan godt konvertere fra dynamisk til basic, men det kræver at man først fjerner alle partitioner på drevet, og det er jeg ikke så vild med, da det er systemdrevet.
Avatar billede mcp Nybegynder
15. april 2002 - 14:42 #11
Okay så er jeg tilbage!

1- Man mounter ikke drev i PM men i Disk manager på din Windows 2000 srv.
2- Da man kun kan mounte en partition til en tom mappe, skal denne mappe vælges og indholdet flyttes til en Temp mappe. Dette skal selvfølgelig være den mappe du forventer får brug for mest plads! f.eks Homefolders eller Mailbox?
3- Når du f.eks har fået flytte indholdet af mappen Homefolders til Temp mappen, Kan du nu i "W2K" Disk manager oprette en ny "NTFS" partition.
4- Når du har oprette/formateret din nye partition, højre klikker du på den og vælger Change Drive letter.
5- I Change drive letter vinduet klik "ADD", der skulle nu være muligt at vælge "Mount in this NTFS folder" Skriv eller brows til din tomme mappe og klik OK!
6- Du har nu tilføjet hele din nye partition til din mappe og kan flytte din data tilbage i denne!

;-) mcp
Avatar billede chr Nybegynder
16. april 2002 - 11:09 #12
tak for hjælpen, det virkede... :-)