Avatar billede kasperskalle Nybegynder
10. april 2002 - 18:04 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Formater me ?

Jeg har fået min fars computer, den istalleret med Windows ME, jeg vil gerne formatere, så jeg kan bygge det heleop fra unden, men jeg kan ikke komme ind i dos, kun fra Windows og så kan jeg jo ikke formatere når jeg kører i windows, hjælp mig lige og forklar så lige hvordan jeg jeg kommer i gang igen med installationen, uden problemer,

Skalle
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2002 - 18:06 #1
du skal bruge en boot disk, som der skal skabe din vej til dosen uden brug af windows.
Avatar billede kimiwan Nybegynder
10. april 2002 - 18:06 #2
Avatar billede him Nybegynder
10. april 2002 - 18:07 #3
start - luk computer - genstart i ms-dos. Hvis dette ikke virker kan man når man starter sin computer (inden den begynder at indlæse windows) trykke F5 eller F8 så kommer der en menu frem hvor du kan vælge en masse... Der skulle grene stå noget med dos
Avatar billede sukos Juniormester
10. april 2002 - 18:11 #4
Eller også går du ind i bios og sætetr den til at boote op fra cd'en, og så gør hvad du skal herfra!
Avatar billede sukos Juniormester
10. april 2002 - 18:12 #5
sætetr == sætter
Avatar billede kasperskalle Nybegynder
10. april 2002 - 18:18 #6
jeg skal hae mere hjælp, jeg er remelig dum til det her, hvordan boot
Avatar billede kimiwan Nybegynder
10. april 2002 - 18:25 #7
Hvis du taler engelsk, kan du se her:
http://www.windows-help.net/windowsMe/install3.shtml

Når du skal lave en windows 98 bootdisk, tager du bare en tom diskette og kopierer et image af en windows 98 bootdisk over på.

Du kan hente windows 98 bootdisk image'et her:
http://dos.li5.org/IMGS/WIN98SE.EXE
Avatar billede nessie Nybegynder
10. april 2002 - 18:32 #8
Hvorfor har du accepteret spørgsmålet hvis du har brug for mere hjælp?
Avatar billede kasperskalle Nybegynder
10. april 2002 - 18:34 #9
fordi det ikke virker
Avatar billede kasperskalle Nybegynder
10. april 2002 - 18:37 #10
jeg henter win 98 bootdisk imaget og hvad så ?
Avatar billede kimiwan Nybegynder
10. april 2002 - 18:41 #11
indsæt en tom diskette og kør filen, du lige har downloadet - så opretter den automatisk en win98 bootdisk for dig.

print instruktionerne fra windows-help.net siden og læs dem igennem før du begynder.

og så er det ellers bare at gi' sig i kast med projektet :o)

P.S. husk lige at tage backup af de filer, du vil gemme før du starter op i dos!!
Avatar billede dinkie Nybegynder
10. april 2002 - 18:49 #12
Hvis du har så store problemer med bare at starte den op på en bootdisk skulle du måske spørge dig selv om det nu er en god ide at geninstallere i det hele taget.. Du skal jo både ud og finde drivere og alt muligt andet for at få den op at køre igen.. Men hvad kan da godt give dig lidt mere info:

få bootimaget ned på en diskette (der skulle gerne være en udførlig beskrivelse der hvor du har downloadet den fra) kopier format.com og fdisk ned på disketten (de ligger også på din windows cd hvis det smutter). HUSK at du skal have en bootdisk der starter dit cd-rom drev op!

Sæt disketten i maskinen og boot op på den.. Hvis du kun har et drev/partition sætter du en format igang med "format c: /q/u" det er en quick format med unconditional parameter. (betyder at den ikke gemmer unformat information)

Gå over på din windows CD og kør install (hvis dansk) eller setup (hvis engelsk) følg de instrukser der kommer frem på skærmem under installationen..

Husk på at have enten dine modem drivere eller netkorts drivere klar så u kan komme på nettet hvis du skulle mangle nogle drivere eller lign!!