Avatar billede rabus Nybegynder
10. april 2002 - 13:05 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Stofa problemer

Jeg har haft Stofa i over et år, og har været ret tilfreds. Men noget går mig virkeligt meget på nerverne.
Man kan ikke ettablere direkte forbindelse til andre computere, det vil sige, at jeg i ICQ ikke kan bruge telefon featuren, eller sende filer.
Mine andre vener, med bredbånd, kan sagtens snakke med hinanden, men hver gang de vil ringe mig op, kommer opkaldet ikke igennem..
Hvad sker der???
Avatar billede phrozia Juniormester
10. april 2002 - 13:16 #1
hmm.. Sidder du bag en router?
Avatar billede hindu Nybegynder
10. april 2002 - 15:42 #2
Hvilket styresystem har du..?
Er det en delt forbindelse, eller det den eneste på den forbindelse?
Er det via netværkskort eller USB?
Avatar billede dinkie Nybegynder
10. april 2002 - 15:48 #3
Det ved jeg.. Det er fordi du sidder på en NAT ved stofa.. Det kan ikke lade sig gøre gennem en NAT da software pakkerne bliver stampet med en intern adr som ikke bliver kendt eller routet på internettet..

MEN bor du et sted hvor du kan få dhcp via Stofa så funker det hele igen. Blot ring til dit lokale kontor..
Avatar billede dinkie Nybegynder
10. april 2002 - 15:49 #4
HAr selv har samme problem med Stofa.. De aner nemlig ikke selv hvad fejlen er.. Dummernikker.. Det tog mig et stykke tid at regne den ud.. ;o)
Avatar billede hindu Nybegynder
10. april 2002 - 15:56 #5
Jeg har ik dhcp, men det virker squ alligevel...
Problemet kan også være en lokal firewall...  Fx. Win XP firewall
Avatar billede dinkie Nybegynder
10. april 2002 - 15:59 #6
Kan du sende filer gennem ICQ eller Messenger? Eller køre CS som server på standard port? Tror jeg ikke..
Avatar billede hindu Nybegynder
10. april 2002 - 16:29 #7
Jeg kan godt sende filer gennem ICQ og Messenger...
Jeg kan køre FTP, CS og andre serverer...
Har aldrig haft problemer med det...
Har i slået family filter fra???
Avatar billede rabus Nybegynder
10. april 2002 - 16:58 #8
Jeg kører Win XP, men jeg mener at firewall er slået fra under netværks indstillinger...
Avatar billede dinkie Nybegynder
10. april 2002 - 17:54 #9
Ved ikke hvad Family Filter er? Men fortæl endelig..

Hvad starter din IP adr med hindu?
Avatar billede hindu Nybegynder
10. april 2002 - 21:05 #10
Indgående: 192.168.xxx.xxx Udgående: 212.10.xxx.xxx
Spørg Stofa support, om der er filter på din forbindelse...

Problemet kan også være at dine venner med bredbånd har firewall, så du ikke kan komme ind på deres computer...
En af mine venner har TDC aDSL, og jeg kan ikke bruge ICQ/Messenger til filsending, så jeg måtte sætte en FTP server op... Vildt lamt...
Avatar billede dinkie Nybegynder
10. april 2002 - 21:47 #11
Oki fair nok.. Synes dog at det virker vildt sært så.. Bor selv i Aalborg området hvor vi har kørt med statisk IP gennem et godt stykke tid. Har i al den tid haft problemer med at kunne sende filer via f.eks. Messenger.. Før Aalborg boede et andet sted også med Stofa hvor vi kørte med DHCP, no problemo det funkede bare.. Her senere skiftede vi så til DHCP i Aalborg og bingo det hele funkede igen.. Nu er vi så igen flyttet til et sted med Stofa på statisk IP og nu virker det ikke igen..

Probelemet BURDE være der for alle med statisk IP hos Stofa da de kører bag NAT i den statiske konfiguration og per definition kan du ikke sidde bag en NAT og overføre pakker gennem f.eks Messenger da disse pakker bliver stampet med den interne IP som ikke er kendt af den anden og pakken vil fucke up.. Men om Stofa nogen steder på deres net har statisk IP konfiguration hvor deres NAT router kan finde ud af at stampe pakken med den rette IP inden den bliver sendt videre over til modtageren skal jeg ikke kunne sige.. Men i Aalborg kan man glemme alt om at kunne gøre det hvis man kører med statisk IP..
Avatar billede dinkie Nybegynder
10. april 2002 - 21:52 #12
Og nej det er ikke udstyret i den anden ende der er årsagen.. Har prøvet hos et utal af venner i Aalborg som også har Stofa hvor der er samme problem indtil de skifter til dhcp..
Avatar billede hindu Nybegynder
10. april 2002 - 21:53 #13
Jeg bor i Næstved... Der lavede Stofa i sin tid et forsøg hvor hele byen kom på et fælles net... Tror at det virker gennem det...
Hvordan kører din download speed?  Stabilt?
Avatar billede dinkie Nybegynder
11. april 2002 - 08:21 #14
Ja den kører perfekt.. Den ligger på oppe omkring 100kb ~ 1mb så det er jo okay..
Avatar billede hindu Nybegynder
11. april 2002 - 09:11 #15
Min ligger stabilt på 200-250 kb/s
Jeg har også direkte forbindelse til centralen, og er den eneste på det kabel...
Avatar billede rabus Nybegynder
11. april 2002 - 22:39 #16
Ja, det har intet at gøre med mine venners forbindelse. Vi har prøvet alt, de har slået deres firewall fra, og prøvet forskellige ting, uden nogen form for bedring, men nå de så har prøvet med hinanden virker det perfekt. Jeg er den eneste med Stofa, og den eneste der ikke kan få disse ting til at virke. ICQ og Messenger osv.