Avatar billede voyager Nybegynder
09. april 2002 - 12:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

subatomare partikler!

hehe vild titel :o)

men jeg har lige være inde og lære på newz.dk og der står der en lille atikel om en tosse der vil lave en tidmaskine doh.. men den kan kun sende subatomare partikler! tilbage i tid eller noget.. men hvad er det ? altså subatomare partikler ;o)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
09. april 2002 - 12:12 #1
såvidt jeg husker (læste den på tv2 ? ) var det neutroner eller fotoner de ville sende tilbage. noget af problematikken er at massen øges når man nærmer sig lysets hastighed (kraftigt) og det må derfor helst ikke veje noget.
Avatar billede voyager Nybegynder
09. april 2002 - 12:15 #2
#jelzin101
jeg læste det på www.newz.dk :o)
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. april 2002 - 12:22 #3
Det er alle partikler under atomar niveau, Altså, elektroner, neutroner protroner, neutrinoer, quarker og en masse andre meget små partikler. Hvad angår fotoner kan det diskuteres om der er tale en partikel eller ej

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede voyager Nybegynder
09. april 2002 - 12:25 #4
jamen hvad kan man bruge det til ??...
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. april 2002 - 13:43 #5
Sub atommare partikler indgår i grundforskning, om bl.a. universets alder, udbredelse og udbredelseshastighed. I øjeblikket pågår en del forskning i noget der kaldes "Dark Matter". Det drejer sig om at vurdere universets samlede masse. Man mener at den største del af massen findes i dette dark matter og at de "synlige" planter og stjerner kun udgør en meget lille den af denne masse. Her er bl.a. påvisningen ad mange af de subatomare partikler væsentlig. Flere af dem er kun teoretisk bevist.

I øvrigt ar alle former for partikelstråling, stråling med subatomare partikler, Alfastråling er proton stråling, Beta stråling er elektronstråling osv osv