Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 10:52 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Mistet plads på HD efter formatering.

Jeg har lige formateret min HD. Før havde jeg Fat32, men har nu ændret det til NTFS. Før jeg formaterede flyttede jeg alle mine filer over på et andet HD. Nu skal jeg så flytte dem tilbage, men nu kan jeg ikke flytte alle tilbage, da der ikke er nok HD plads. Det giver jo ikke nogen menning da det kunne ligge der før!!! Den er ca. blevet 60 mb mindrer. Har nogen en forklaring/løsning på det
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 10:57 #1
Det lyder underligt! -Jeg kunne forstå hvis det var omvendt eftersom NTFS er et mere komprimeret filsystem!
Avatar billede Slater Ekspert
09. april 2002 - 10:57 #2
Måske har du haft nogle bad-sectors på din harddisk. Når du formatterer med NTFS vil disse blive låst, og altså ikke indgå i nogen partition.
Avatar billede peet-49 Novice
09. april 2002 - 10:57 #3
Der sikkert mange filer, der dobbelt, og normalt er det ikke nødvendigt, at formatere for, at konvertere til NTFS, det gør du fra XP-skiven.
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 10:59 #4
Dvs. at jeg må leve med at de er fosvundet?
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 11:03 #5
Kør en chkdsk fra en DOS prompt med parameter /F og check din HD for fejl på disken! -Det kan måske løse problemet, hvis det er bad sectors kan du desværre ikke løse det!

/Jakeman
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 11:03 #6
Jeg har kørt scandisk og derframentering mange gange før, og der har aldrig været problemmer med den. Burde den ikke skrive hvis der var bad sectors?
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 11:04 #7
Kan jeg kører chkdsk fra en dos prompt når det er ntfs? jeg troede at ntfs og dos ikke kunne arbejde sammen!!!
Avatar billede Slater Ekspert
09. april 2002 - 11:06 #8
Dos kan godt køre på NTFS, men det kører PÅ NTFS, ikke UNDER som på FAT32
Avatar billede Slater Ekspert
09. april 2002 - 11:07 #9
Med det mener jeg bare at Windows i XP styrer DOS, og dos er et underprogram, hvor DOS i Win98 var selve fundamentet og havde alle rettigheder Windows ikke havde.
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 11:08 #10
ok, jeg prøver og vender tilbage senere!!!
Avatar billede dinkie Nybegynder
09. april 2002 - 11:10 #11
Pladder, der er ikke noget der hedder dos i XP eller W2K det er en command prompt og ikke en skid andet.

Hvis man kører en chkdsk /F skal skidtet genstartes for at den vil køre checket.

Grunden til at du får mindre plads efter formattering med NTFS kan være fragmentering som muligvis kan løses med en chkdsk. Men giver alle ret i at det lyder mærkeligt eftersom du har formatteret den fra bunden og ikke blot lavet en convert.
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 11:12 #12
Ja jeg glemte jo at sige at der skal genstartes efter man har accepteret at XP skal lave en chkdsk på C drevet eftersom denne bliver brugt af OS'et!
Avatar billede Slater Ekspert
09. april 2002 - 11:13 #13
dinkie>> Du kan selv være pladder. Det var jo det jeg sagde, bare så alle kunne forstå det. Fis af hvis du ikke har noget fornuftigt at sige.
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 11:18 #14
Er det ikke nok bare at kører den scandisk som ligger i win xp? Det skal lige siges at det er en 60 gb med ca. 100 store filer på!!!
Avatar billede Slater Ekspert
09. april 2002 - 11:21 #15
Den scandisk der ligger i WinXP er den samme som kører i dos, bare med GUI. Jeg synes dog at dos versionen kører lidt hurtigere, men det kan godt være det bare er mig.
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 11:21 #16
Den er vist nok noget mere stabil/grundig hvis du kører den fra DOS prompt'en, og så går det samtidig meget hurtigere!
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 11:22 #17
viperine >> Jeg tror ikke bare det er dig! ;-)
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 11:23 #18
Jeg har lige hørt at når man formatere til NTFS så reservere windows noget af HD pladsen, mon dette er korrekt? Har andre oplevet det samme?
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 11:26 #19
Windows reserverer vel ingenting før man har installeret det... -Og det har man ikke når man lige har formateret! :-)
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 11:27 #20
NTFS skulle både være et bedre komprimeret samt mere stabilt FS, og jeg tror ikke det har noget at sige mht. filsystemet som bliver brugt under windows!
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 11:28 #21
Kørte du win9x før du formaterede til ntfs og installerede XP?
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 11:30 #22
Det er selve fil systemmet ( NTFS ) som resevere pladsen for fejlfinding og lign. Jeg har pt. inden for de sidste 4 timer formateret alle mine HD, og lavet dem om til NTFS(jeg har 4 stk.) og det virker lidt underligt for det er alle mine HD som er blevet en anelse mindre!!!
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 11:31 #23
"Kørte du win9x før du formaterede til ntfs og installerede XP?"

Hvis dette er tilfældet så vil XP for det første fylde mere, og jeg har hørt at XP skulle snuppe plads til ca. 3 gange din RAM kapacitet til pagefilen!

/Jakeman
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 11:31 #24
Nej der kørte jeg også winxp
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 11:34 #25
ok, prøv evt. at konverterer dine backup data fra FAT32 til NTFS, dermed vil de have samme format som den HD du kopiere til samt filerne vil blive komprimeret så de derefter kan være på din nyformateret NTFS partition!
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 11:35 #26
For at lige specificere hvad jeg har gjort.
1. jeg har win xp og har lige reinstalleret det på min nye HD.
2. Min gamle HD på 60 gb vil jeg gerne have lavet om til NTFS, derfor flytter jeg alle filerne over på min nye HD og formaterede min 60 gb om til NTFS.
3. Jeg ligger alle mine filer tilbage, men min HD er blevet ca. 60 MB mindre og de kan ikke være der!!!
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 11:37 #27
kommando i prompt:

convert drev /fs:ntfs (hvor drev er eks. c)
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 11:39 #28
Har du kopieret systemfiler fra den gamle over til den nye også? -Eller sagt på en anden måde, ligger der nu ca. 2 gange winXP system filer på den nye HD?
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 11:40 #29
Skal alle de filer der nu kan være på drevet være der? Og efter jeg så har gjort det ligge min sidste fil over og så konvetere den fil?
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 11:41 #30
Det er ingen system filer eller noget indblandet det drejer sig om ca 100 store filer!!!
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 11:41 #31
Nej du skal da bare konverterer den gamle HD som du allerede har alle filerne på!
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 11:42 #32
Jeg har lige kørt scandisk uden at den fandt nogen fejl, jeg kører defrag pt. jeg vil lige prøve at se hvad der sker før jeg eventuelt prøver det andet.
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 11:42 #33
LoL, der opstår sq altid probs. når man fylder sin HD for meget op! :-)
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 11:43 #34
Hvis jeg så konvetere den, vil der så automatisk blive plads til den sidste fil som der pt. ikke er plads til?
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 11:48 #35
"Hvis jeg så konvetere den, vil der så automatisk blive plads til den sidste fil som der pt. ikke er plads til?"

-måske!

-Jeg prøvede lige at tage en 23Kb fil fra en mappe på min HD og kopiere over til en anden mappe på min HD! -Det viste sig her at den faktisk fik tilført 1Kb mere som resultat heraf... Måske windows tilføjer en slags header på filer når disse bliver overført, i dit tilfælde er 60 MB jo en lille slat i forhold til 60 GB og derved tilføjes de ekstra 60 MB måske som denne sags header!? :-(
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 11:50 #36
sags = slags even
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 11:52 #37
Måske, som det ser ud pt. så kan det godt se sådan ud. Jeg vil lige prøve at se hvad der sker efter jeg har kørt scandisk og defragmentering.
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 12:45 #38
Det hjalp ikke med scandisk og defragmentering.
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 12:51 #39
Hvad med konverteringen?
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 12:51 #40
convert drev /fs:ntfs
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 13:03 #41
Det er mint f drev det drejer sig om, så jeg åbner en dos prompt og skriver "convert f:\fs:ntfs" er det korrekt forstået?
Avatar billede dinkie Nybegynder
09. april 2002 - 13:17 #42
Viperine >> Rolig nu.. Er der nogen der har tisset på din sukkermad her til morgen.. Ordet "pladder" betyder åbenbart noget mere negativt i din ordbog end i min.. :o)

Men lad det nu ligge.. Det er jo ikke en børnehave vi har her, men voksne mennesker som er ude på at hjælpe hinanden i denne elektroniske verden som vi jo alle er underlagt af..

Husk også lige at feje for egen dør nu vi omtaler ordet "fornuft".. ;o)
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 13:34 #43
du skal bare skrive "convert f /fs:ntfs" (uden " ")
Avatar billede dinkie Nybegynder
09. april 2002 - 13:41 #44
Det vil ikke hjælpe at lave en convert.. Drevet er jo allerede NTFS og kan som sådan ikke konverteres til noget det allerede er i forvejen..

Det er som hovedregel heller ikke anbefalet at bruge convert til at lave NTFS på et system hvis man har mulighed for at lave en komplet formattering, da convert kan finde på at lave en masse fragmentering og andet snask som ikke er så fedt at få..

Så brug kun convert hvis du har en disk med FAT som du ønsker til NTFS hvor der ikke er mulighed for at formattere hele skidtet..
Avatar billede dinkie Nybegynder
09. april 2002 - 13:43 #45
se her for MS's egen forklaring på det: http://www.microsoft.com/windows2000/en/server/help/ntfs.htm
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 13:49 #46
Tak, det er altid godt med nyttige informationer.
Avatar billede jakeman Nybegynder
09. april 2002 - 15:25 #47
Fik du det til at virke?? -Hvis "JA" hvad skulle der til?

BTW, takker for point! :-)
Avatar billede lard Nybegynder
09. april 2002 - 15:37 #48
Der er egentlig ingen løsning nu, desværre har ingen af tinegne hjulpet, men jeg holder på at følgende:
-Jeg prøvede lige at tage en 23Kb fil fra en mappe på min HD og kopiere over til en anden mappe på min HD! -Det viste sig her at den faktisk fik tilført 1Kb mere som resultat heraf... Måske windows tilføjer en slags header på filer når disse bliver overført, i dit tilfælde er 60 MB jo en lille slat i forhold til 60 GB og derved tilføjes de ekstra 60 MB måske som denne sags header!? :-(
Det er jo sagt sagt alle mine HD som er faldet nogle MB. Så det må være det, jeg må lære at leve med det!!!