Avatar billede Slettet bruger
08. april 2002 - 20:22 Der er 57 kommentarer og
1 løsning

Langsooooom logon mod windows 2000 server part II.

Windows XP pro klienter på Windows 2000 server.

Når man logger på Win XP klienterne går der ca. 5 - 10 min. inden systemet er klar.

Fulgte et råd om at lave en ren installation af xp i stedet for opgradering af win 2000 pro.

Men det har ikke løst mit problem. Jeg har talt med diverse systemadministratorer med samme problem, men ingen har haft et fornuftigt løsningsforslag.

Har du lignende erfaringer eller mulige løsningsforslag, så skriv.
Avatar billede mcn Nybegynder
08. april 2002 - 20:35 #1
Jeg havde nøjagtig det samme problem...
w2k pro kører fint men xsp kører meget meget langsomt..
mit problem blev løst ved at lave min lokale dns server opsætning korrekt....
xp er åbenbart mere afhægni af dns end 2k..

men prøv det..
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. april 2002 - 20:35 #2
jeg snakkede lige med min søn, desværre går der et par timer inden han kan komme på, men han mente ikke problemet var så stort.
Når han kommer på icq får han lige linken.

Det skal selvfølgelig ikke afholde andre fra at komme med løsningsforslag.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2002 - 20:36 #3
Hvad var der galt med din dns server opsætning.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2002 - 20:37 #4
Jeg har nemlig nærmere en teori om at det er i forbindelse med de globale profiler, men hvem ved.
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. april 2002 - 20:38 #5
jeg kan så tilføje at min søn var inde på at DNS ikke opløser navnene og derfor kommer der en timeout.
Avatar billede curtsen Nybegynder
08. april 2002 - 20:41 #6
mine klienter havde ikke min dc som primær dns..
de bruge en ude i byen...
så lavede jeg en dns opsætnig på min server og lod mine klienter bruge den som primør og problemet var løst...
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2002 - 20:46 #7
Vil det så ikke stå i eventloggen?
Avatar billede curtsen Nybegynder
08. april 2002 - 20:55 #8
ikke nødvendig vis....
det gjorde det ikke på mine klienter...

Jeg havde et par midre dns fejl på min server, men det var jeg ligeglad med da jeg ikke brugte den..

men det kom jeg til og det hjalp...
Hvad bruger du som dns server. ?? din lokale dc eller en ude i byen... ??
Avatar billede curtsen Nybegynder
08. april 2002 - 20:56 #9
det tager ikke lang tid at sætte dns op.. der er en god guide her..
http://www.hanno.dk/VisArtikel.asp?ID=180
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2002 - 20:58 #10
Curtsen>Ude i byen pt.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2002 - 21:00 #11
Curtsen>Ikke ude i byen og den ser ud til at virke fint.
Avatar billede curtsen Nybegynder
08. april 2002 - 21:01 #12
ok nu blev jeg forvirret... bruger dine klienter dns ude i byen eller lokalt ???
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2002 - 21:02 #13
sorry lokalt.
Avatar billede curtsen Nybegynder
08. april 2002 - 21:06 #14
og dine lookup zones er rigtige.. ??
det vil jeg gå ud fra...
står der intet i din event viewer .. verken på server eller klient ??
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2002 - 21:07 #15
Kørte lige netdiag og fik en enkelt fejl:

DC list test . . . . . . . . . . . : Failed
        Failed to enumerate DCs by using the browser. [ERROR_CONNECTION_ACTIVE]

Har det betydning?
Avatar billede curtsen Nybegynder
08. april 2002 - 21:14 #16
der bliver jeg dig svar skyldig...
beklager...
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2002 - 21:15 #17
Altså mine lookup zones ser ud til at være korrekte.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2002 - 21:45 #18
retaxes> Håber din søn snart er online.
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. april 2002 - 22:00 #19
schulze> jeg venter at han online hvert øjeblik, så får han denne link, jeg checker lige icq
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. april 2002 - 22:02 #20
har lige ringet til ham, han er ved at være inde!
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2002 - 22:36 #21
venter spændt....
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. april 2002 - 22:41 #22
reggie sidder og tygger på den.
Avatar billede kashin Nybegynder
08. april 2002 - 22:51 #23
Hej !

jeg formoder du bruger active directory ?

har du sat din dns rigtigt op ?

er klienterne konfigureret med din server i så tilfælde ?

det er sådan i unix og linux verdenen at man bruger domain name system (dns) det har MS også valgt :)i forbindelse med AD

i NT verdenen brugte MS deres eget system som heder WINS windows internet naming service som er en standard for netbios navne i microsofts verden.

Det korte af det lange er at når klienter eller servere ikke kan resolve dns eller wins for den sags skyld opstår der timeouts i begge ender og kan virklig få en server til at virke langsom.

det er meget vigtigt at du konfigurer dns på den rigtige måde ellers opstår de problemer du har og det kan være svært at genemskue hvad der sker jeg er selv netværks administrator og designer netværk jeg er til cisco, firewalls linux solaris unix i det hele taget så jeg taler af erfaring.

du skal nr 1

konfigurere din dns server rigtigt altså oprette et domæne lave zone og reverse lookup zones

2: sætte dine klienter op til at bruge din dns altså primær dns server og test at det virker

Og endelig skal du have konfigureret din AD sammen med din dns på den rigtige måde.

dette er dit problem tror jeg

ydermere can du bruge "hosts" filen på dine klienter til at diagnosticere om dns fungere rigtigt ved at ligge mappings in til din DC f.eks
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. april 2002 - 22:58 #24
schulze> glemte han navn kashin, ikke reggie ;o)
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2002 - 23:01 #25
Problemet er at mine windows2000 klienter logger på med normalt tempo.
Men ikke de nye windows xp klienter. Det kan vel ikke have så meget at gøre med dns opsætningen (som jeg har tjekket).
Avatar billede kashin Nybegynder
08. april 2002 - 23:15 #26
undskyld vi koncentrerer os om xp klienterne :)

her er lidt at tygge på

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/TechNet/prodtechnol/winxppro/reskit/prjj_ipa_hgjg.asp

har du tænkt på det her f.eks nu sagde du godt nok at du havde prøvet en ren installation... men aligevel..

vh Reggie (kashin) MCSE+I
Avatar billede kashin Nybegynder
08. april 2002 - 23:24 #27
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2002 - 23:31 #28
Det er meget godt alt sammen, men mine klienter får deres adressering gennem dhcp.

Første gang en bruger logger på Windows XP Klient går der vildt lang tid, anden gang den samme bruger logger på går det meget hurtigere.

Det må være noget med de globale brugerprofiler der kokser.

HD på klienten bliver også vildt fragmenteret efter et par logind.

Det problem er der ikke under windows 2000.
Avatar billede kashin Nybegynder
09. april 2002 - 00:07 #29
xp er ikke det samme som win2000 !!
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/TechNet/prodtechnol/winxppro/reskit/prjj_ipa_seam.asp

lidt om wins og xp og dhcp

det er klart det går hutigere anden gang du logger på for så bruger du den cachede login information altså et tegn på timeout...

det der undrer mig lidt er at du siger at ingen andre kan svare på det eller har løst det

altså tyder det på en mis konfiguration af din server og muligvis dine xp klienter i bund og grund

jeg tror ikke det har noget med profiler at gøre det lyder klart som et netværks problem i komunikationen mellem dine xp klienter og serveren de kan simpelthen ikke finde serveren under login eller også prøver de at logge på andet steds når de ikke kan finde DC'eren
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2002 - 00:10 #30
Hvis jeg ønsker at rekonfigurere min dns server (for en sikkerheds skyld) hvordan gør jeg så uden at messe noget op?
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2002 - 00:14 #31
Kashin>de kan simpelthen ikke finde serveren

Men når klienterne er logget på er deres drev, printere, mapper og sikkerhedspolitikker jo effektiveret, det er det der undrer mig.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2002 - 00:37 #32
han er gået i seng, skal tidligt op ;o)
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2002 - 00:41 #33
nå...
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2002 - 21:30 #34
På mine WinXP klienter har jeg nu manuelt indtastet serverens DNS adresse, selv om den egentlig burde tildeles via DHCP.

Det har resulteret i at klienterne logger meget hurtigere på. Men burde det ikke virke med DHCP tildelte DNS adresser?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. april 2002 - 21:52 #35
hej
jeg så lige din kommentar, jeg smed lige en besked til kashin på icq.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2002 - 22:01 #36
Ok
Avatar billede kashin Nybegynder
11. april 2002 - 22:35 #37
Jo det burde det !

bruger microsofts dhcp server ?
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2002 - 23:15 #38
Ja
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2002 - 23:16 #39
Fik altså først mail om kommentar nu kashin.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2002 - 23:29 #40
Tror ekspertens mail system er lidt fejlbehæftet.
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2002 - 00:18 #41
øv
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. april 2002 - 10:51 #42
schulze> jeg sidder og følger lidt med på sidelinien, kashin ventede meget længe på din kommentar, men da han skal tidligt op kunne han ikke vente længere.
Og ja, der er flere der har klaget over den langsom mailrobot, beklageligt!
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2002 - 14:02 #43
Nå men jeg er på min pind igen.
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2002 - 18:13 #44
er der nogen chancer for hjælp i dag?
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. april 2002 - 18:16 #45
jeg har lagt billet ind hos kashin, så må vi se om han kommer online i dag

har du ikke fået det til at virke?
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2002 - 18:18 #46
Jo altså da jeg på klienterne angav dns serveres ip adresse virkede det fint.
Meeeen jeg benytter jo DHCP på serveren hvor bl.a. ip-adresse og dns adresse automatisk skulle udgives til klienten.
Det er jo det der undrer mig.
Avatar billede kashin Nybegynder
13. april 2002 - 10:55 #47
Ok du kan checke om dhcp serveren tildeler de rigtige oplysninger til klienterne ved at boote op men logge på lokalt på maskinen med en ipconfig /all fra en cmd prompt såvidt jeg husker er det en 012 option du skal bruge for at tildele dns til klienterne

bruger du scope eller global ?

bruger du wins så sæt node typen til broadcast og hybrid 0x8
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2002 - 10:59 #48
prøver lige
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2002 - 11:19 #49
Jeg benytter scope. Benytter ikke wins da det jo ikke er nødvendigt i et win2000/xp miljø.

Oplysninger fra ipconfig:
Windows IP-konfiguration

      Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : pc13
      Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . : xxxx.dk
      Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
      IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
      WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
      Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : xxxx.dk

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139 Family P
Fast Ethernet NIC
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-B4-C3-03-7E
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
      Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : xxx.xx.182.8
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.192
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : xxx.xx.182.1
      DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : xxx.xx.182.6
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : xxx.xx.182.6
      NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret
      Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 13. april 2002 11:12:35
      Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 13. april 2002 23:12:35
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2002 - 11:28 #50
Logon hastigheden som admin på klienten var normal via DHCP tildelte adresser.

Nu logger jeg på som alm. bruger og så går der 2-3 min.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2002 - 11:32 #51
Anden gang en alm. bruger logger på xp klienten er hastigheden normal.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2002 - 11:38 #52
Jeg har følgende advarsel i min eventlog på xp klienten:

Windows har registreret at offlinecachelagring er aktiveret for det globale profilshare. Hvis du vil undgå beskadigelse af profilen, skal offlinecachelagring være deaktiveret på shares, hvor der gemmes globale brugerprofiler.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2002 - 12:30 #53
Har i opgivet?
Avatar billede kashin Nybegynder
13. april 2002 - 13:30 #54
Opgivet ?

fejlen er jo fundet kan ikke se at dhcp har nogen indflydelse andet en at tildele din klienter en ip konfiguration

der er kun en ting og det er din node type som er ukendt sæt den til hybrid
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2002 - 15:17 #55
Kashin>fejlen er jo fundet
er den det?
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2002 - 15:17 #56
kashin>der er kun en ting og det er din node type som er ukendt sæt den til hybrid

Jeg benytter ikke wins
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2002 - 09:09 #57
Er der virkelig ingen hjælp at hente her?
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2002 - 01:57 #58
Nå men så må jeg vel selv rode videre.