Avatar billede agg-zeus Nybegynder
08. april 2002 - 19:40 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

+12V Voltage ...

Jeg har lige købt et Asus A7V333 og da jeg smækkede det i og gik ind i BIOS fik jeg mig lidt af en overraskelse!
Under "Hardware monitor" hvor der står de forskellige spændinger. Under +12V Voltage står der at mit MB får omkring 13V... Det er ALT for meget, ik?
Den måler også temperaturen på min CPU til 55 grader Celcius i BIOS, altså uden belastning!
CPU: AMD Athlon T-Bird 1400 MHz

Men inden jeg sender den til reperation, så skal jeg lige være hundrede på at 13V er for meget!
Jeg kan lige tilføje, at i Windows der måler Asus Probe den til 13,3V !!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. april 2002 - 19:44 #1
ja, umiddelbart ville jeg sige at det var for meget, men jeg tror nu ikke det betyder så meget, det er ikke en voldsom overspænding.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. april 2002 - 19:45 #2
Det er din strømforsyning der eventuelt har en fejl.

Men det burde ikke være noget problem og det er ikke usansynligt at ASUS probe måler forkert.
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. april 2002 - 19:45 #3
har du mulighed for at låne et måleinstrument ville du være mere sikker.
Avatar billede hologram Nybegynder
08. april 2002 - 19:46 #4
For at overholde standarden må 12-volt højst afvige med 10% og 5-volt og 3,3-volt højst afvige med 5%...
Så det er lidt i farezonen...
På den anden side kan du ikke regne med særligt præcise tal fra den slags målinger.
Avatar billede agg-zeus Nybegynder
08. april 2002 - 19:46 #5
Jeg har lige prøvet en anden strømforsyning, og det var det samme!
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. april 2002 - 19:47 #6
den vigtigste spænding må være Corespændingen og 3.3 Volt til rammen, hvad står de til?
Avatar billede agg-zeus Nybegynder
08. april 2002 - 19:47 #7
Men der må jo være noget galt! Min anden computer lå på max. 12,2 V
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. april 2002 - 19:48 #8
det kunne tyde på at det er Asus der ikke har kallibreret målingen helt præcis, så tag du det stille og roligt.
Avatar billede agg-zeus Nybegynder
08. april 2002 - 19:48 #9
Vcore ligger omkring 1,7-1,8 og 3,3V ligger omkring 3,2 ...
Avatar billede agg-zeus Nybegynder
08. april 2002 - 19:49 #10
Men hvorfor måler den så også min CPU temp. til så meget!
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. april 2002 - 19:50 #11
din anden PC lå på 12.2 siger du, jamen så er det kalibreringen af måling på det nye Asus der er gal, spændingen er helt sikiker som den ska være.
Det er jo ikke bundkortet der bestemmer spændingen, det er din strømforsyning der afgør den.
Avatar billede hologram Nybegynder
08. april 2002 - 19:51 #12
Du skal ikke være ked af din CPU-temperatur...
Min bliver 59 grader ved idle, og det er en T-Bird 1333 med en Silverado-køler... *suk*
Avatar billede agg-zeus Nybegynder
08. april 2002 - 19:51 #13
Kan det være rigtigt?! Dvs. at en BIOS opdatering ville løse det?!
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. april 2002 - 19:52 #14
Det er det samme med CPU tempen, det er stadig en forkert kalibreret måling i bundkortet, hvis du kunne du måle CPU med et ekstern instrument ville den helt sikker være forskellig fra den du måler nu med proben.
Avatar billede agg-zeus Nybegynder
08. april 2002 - 19:52 #15
hologram >> med mit gamle bundkort lå den lige under 60 grader ved belastning!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. april 2002 - 19:53 #16
jeg tror personligt ikke på at en opdatering af bios vil løse det medmindre der er en bug i bios, det fortæller de dig på hjemmesiden.
Avatar billede agg-zeus Nybegynder
08. april 2002 - 19:56 #17
jeg tror lige jeg skriver en mail til shg.dk (der jeg har købt det!) og hører om de kender noget til det!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. april 2002 - 19:57 #18
plus og minus 10% på 12 Volt giver hhv. 13.2 og 10.8 Volt
Avatar billede agg-zeus Nybegynder
08. april 2002 - 19:59 #19
håber det er en kalibraringsfejl... men skriver alligevel til shg.dk bare for at være på den sikre side!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. april 2002 - 20:06 #20
klart nok!
Avatar billede 1003 Nybegynder
09. april 2002 - 08:29 #21
Jeg vil lige kommentere..
Hvis du har en spænding på 11- 13 volt, er der ikke noget at være bange for, da bundkort har indbygget en spændingsregulator, der gør, at den ikke får mere spænding, end den skal.
Hvis du deriomod har 15-17 volt, ville jeg nok begynde at bekymre mig. Men der er ingen grund til ummidelbar bekymring med dine spændinger.
Og som der godt nok bliver kommenteret, kan dit måleprogram godt være lidt misvisende. jeg tror du vil få samme svar fra SHG.
Avatar billede agg-zeus Nybegynder
09. april 2002 - 14:39 #22
jeg har lige fået svar fra shg.dk , og det skulle ikke være noget større problem!
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2002 - 14:52 #23
så du kan godt bruge dit bundkort?
Avatar billede agg-zeus Nybegynder
09. april 2002 - 19:29 #24
Nu prøver jeg i hvert fald! Og hvis den laver fejl, så sender jeg den tilbage!
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2002 - 19:37 #25
jeg er ret sikker på at du ikke får problemer med den, god vind med den ;o)
Avatar billede agg-zeus Nybegynder
18. april 2002 - 17:36 #26
// den virker fint, så jeg lukker spm. ...
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. april 2002 - 19:36 #27
agg> den går ikke, hvis du skal ha' hjælp fremover og du har fået løst dit problem, så skal du udløse point, ellers bliver du anmeldt for misbrug!!!!
Avatar billede agg-zeus Nybegynder
18. april 2002 - 19:45 #28
Hvilket problem?! I starten troede jeg at der var et, men det har så vist sig ikke at være alligevel! Så der er jo ikke blevet løst noget problem!..

Men hvis du vil have de 15 point, så får du dem...
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. april 2002 - 20:23 #29
hvis du ikke havde et problem, havde du vel aldrig stillet spm. på Eksperten.
Du fik al mulig kvalificeret hjælp til hvad du kunne gøre.

Vi har trods alt brugt tid på at være dig behjælpelig med at løse mysteriet, det tænker du måske ikke på!

og når jeg siger Vi, så er der andre end mig der har været med til at belyse spm.
Avatar billede chico Nybegynder
25. april 2002 - 20:35 #30
Jeg har lige købt mig et asus a7v333 og amd xp 1800+, chieftec kabinet/psu.

Den måler også 13,148 volt og cpu er ved idle 56.

Så jeg tror det er meget normalt !
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. april 2002 - 20:45 #31
det ser sådan ud.
Avatar billede llcoolj2 Nybegynder
17. juli 2002 - 16:53 #32
Jeg har også et A7V333 og XP 2000+.
Mit kører også med 13.2 V og 55 ved idle.
Det må være normalt... :)