Avatar billede vesterholm Nybegynder
08. april 2002 - 17:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Keyboard interface

Hvor finder jeg diagram over hvorledes man laver et keyboard interface. Det vil sige at man sætter anden hardware sammen med keyboarded (imellem keyboard og computer)
Info om hvorledes keyboarded snakker med computeren er nødvendig.
Avatar billede delwin Nybegynder
08. april 2002 - 17:33 #1
kig her.. der er noget info.. http://www.epanorama.net/links/project_pc.html ca. 4/5 nede af siden..
Avatar billede vesterholm Nybegynder
09. april 2002 - 08:51 #2
jeg har set det, men jeg mangler noget mere konkret over hvordan printet skal laves samt hvad der skal bruges af compunenter.
Avatar billede tm_helmer Nybegynder
09. april 2002 - 14:18 #3
Nu kommer det jo strengt taget an på hvad for noget hardware det er du vil interface med. Hvis du bare skal bruge en keyboard-dummy, kan det bedst betale sig, at skrælle et gammelt keyboard og bruge det lille print med microcontrolleren på.

I PS/2 protokollen er der såmænd kun 2 linjer at holde styr på, KBD Data og KBD clock, de skal begge være høje i idle tilstand, så et par pull-up modstande er sådan set det eneste periferi HW. Kommandoerne er bare en række ASCII tegn. www.beyondlogic.org har en udførlig beskrivelse af protokollen.

/* helmer */
Avatar billede tm_helmer Nybegynder
09. april 2002 - 19:15 #4
Ahem, jeg skal vist ha' tilføjet en "der tages forbehold for træthedsfejl" linje i min signatur.

Det er _ikke_ ASCII-tegn, der bliver brugt mellem keyboard og PC, men en række hex-koder. En figur med koderne kan findes på ovennævnte site.

/* helmer */