Avatar billede tumpez Nybegynder
08. april 2002 - 15:17 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Selve designet til en side... hvordan ?

Har brug for lidt hjælp til hvordan jeg skal lave design, når jeg laver websites. Om jeg skal bruge tables, billeder, frames, iframes osv... Har prøvet at bikse billeder sammen i bla. photoshop, hvor jeg så har skåret et hul ud til menu og indhold. Har også prøvet at lave et site kun med farverige tables, men synes ikke rigtig om nogen af delene. Tror det skal være en blanding af begge dele, før det bliver en sucess.
Men hvordan kombinerer man det på den rigtige måde? Synes det er et problem, når man f.eks. har lavet et billede i photoshop og eksportere det som html. Det bliver ellers lavet som et table... Dog er det ikke let at lave om på, da det let kommer til at gå ud over resten af billedet :/
Findes der guides til hvordan man udnytter både tables og billeder i webdesing?
I må meget gerne komme med forslag eller henvisninger til sider, guides osv... thx
Avatar billede startfirma Nybegynder
08. april 2002 - 15:31 #1
Jeg startede på www.webcafe.dk og www.html.dk - der synes jeg man når langt :)

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede adjust Nybegynder
08. april 2002 - 15:32 #2
Prøv programmet "Fireworks" her kan du importere PhotoShop-filer, skære dem til mv.
Du kan samtidig gemme det hele (med udskæringer) uden at skulle lave det hele om, hvis du fortryder.

Programmet kan eksportere direkte til HTML - og det virker!

Du kan også lave mouse-over og andre effekter (skygger, glow mv.)

Du kan downloade en trial-version på Macromedias hjemmeside...: www.macromedia.com

Adjust :>
Avatar billede osaka_san Nybegynder
08. april 2002 - 15:32 #3
Den bedste måde er at droppe WYSIWYG metoden og så ganske enkelt lære at skrive HTML og CSS, og lære hvordan baglandet hænger sammen.

Så vil du også opdage at tabeller rent faktisk ikke er nødvendige til at layoute med, og da slet ikke er beregnet til det. Elementer som div og span og er mere end rigeligt kombineret med noget CSS.

Hvad angår din fremgangs måde med at lave photoshop lave HTML'en for dig kan jeg kun undlade at anbefale den. Nye teknikker for udvikling af websider/applikationer sker så hurtigt at WYSIWYG applikationer ikke kan følge med hvorfor det altid vil være gammel og uddateret kode disse vil producere indtil de finder en måde at være lidt mere op to date på.

Derfor kan du ligeså godt lære det grundlæggende håndværk først som sidst. Du kommer alligevel til at rode med det på et tidspunkt ;-)

Et sted at starte:

www.w3schools.com
www.glish.com/css/

Med Venlig Hilsen.
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede osaka_san Nybegynder
08. april 2002 - 15:33 #4
I retter bare selv sprogfejl i ovenforstående tekst ;-) Det gik lidt stærkt.
Avatar billede adjust Nybegynder
08. april 2002 - 15:35 #5
Må give osaka san delvist ret... At kunne sit håndværk er at foretrække - med hvis man vil hurtigt igang og have noget flot og funktionelt at se på er WYSIWYG-programmerne gode værktøjer.

adjust :>
Avatar billede tumpez Nybegynder
08. april 2002 - 15:38 #6
Lækkert at se nogen brugelige svar så hurtigt! Venter dog lidt med at uddele point... vil lige se om der kommer andet.

Osaka_san: Vil du uddybe hvad du mente med dette:
- Så vil du også opdage at tabeller rent faktisk ikke er nødvendige til at layoute med, og da slet ikke er beregnet til det. Elementer som div og span og er mere end rigeligt kombineret med noget CSS.

Har tænkt mig at udnytte mig at de to sidehenvisninger du gav mig, men ville lige høre dig anyway?
Avatar billede osaka_san Nybegynder
08. april 2002 - 15:39 #7
adjust>

>med hvis man vil hurtigt igang og have noget flot og funktionelt at se på
>er WYSIWYG-programmerne gode værktøjer.

Jeg tillader mig at omformulere dette til:

"men hvis man vil hurtigt igang og have noget at se på er WYSIWYG-programmerne okay værktøjer."

;-) De fleste af den slags værktøjer har så fundamentale problemer med den kode de producere at jeg ikke ville anbefale dem til min værste fjende. Dog kan nogle af dem tilpasses, men det kræver så man ved hvad man gør og så skal man alligevel lære HTML ;-)

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede tumpez Nybegynder
08. april 2002 - 15:41 #8
Tror også jeg vil holde mig fra WYSIWYG programmer :)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
08. april 2002 - 15:49 #9
tumpez>

Det handler om det faktum at tabeller ikke er beregnet til layout, men til at vise tabulær data. Eftersom der i dag findes væsentlig bedre metoder til at layoute websider på (div, span og css) er det fundamentalt forkert stadigvæk at benytter tabeller til den slags.

Du kan måske få lidt ud af at læse dette:

http://www.eksperten.dk/spm/180555

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede tumpez Nybegynder
08. april 2002 - 15:51 #10
Vil ikke gå helt væk fra mit andet spørgsmål, men vil lige høre jer om det er muligt, at lave en menu som f.eks. Boomtown's (venstre side - Http://www.boomtown.net ) med undergrene, uden at den loader en ny side (som det vist ser ud til at deres gør). Har kigget lidt på de forskellige Java og DHTML menuer der kan hentes source til rundt omkring. Men synes ikke resultatet er lige så flot som Boomtowns. Eller man kunne også bare lavet det hele ud i et, som jer så på denne side: http://www.popper.dk/
Ved ikke om i kender til nogen alternativer ?
Avatar billede adjust Nybegynder
08. april 2002 - 15:54 #11
osaka san>

Sandt nok :-p

Jeg opfattede spørgeren som ny i faget, og at han ville lave noget i en fart...

Og jeg er enig med dig i at noget af kildekoden skal skrives om - MEN:

Hvis man eksempelvis er totalt blank i HTML/Javascripts, kan Fireworks være et GENIALT værktøj!

Hvis du eksempelvis skal lave noget så simpelt som Mouseover er du på herrens mark (som ny) hvis du skal kode det fra grunden.

Men hvis du bruger Fireworks kan du lave det på en halv time (som ny).

Jeg ved godt, at  det ikke er velset blandt udviklere at bruge WYSIWYG-programmerne, men vi er stadig en stor flok grafikere der bruger det (sammen med Dreamweaver der iøvrigt også findes som trial-version på www. macromedia.com).

Med ligeså venlige hilsner

adjust
Avatar billede osaka_san Nybegynder
08. april 2002 - 15:58 #12
Adjust> Det er så bare der jeg har en anden holdning ;-) Jeg mener at fordi man er ny i faget er det ikke nogen undskyldning for at lave dårlig kode, eller for at ville igang hurtigt.

Hvis jeg var ny i tømrefaget, så ville jeg også gerne bygge et hus hurtigt, men jeg bliver altså nødt til at starte med at lære at banke søm i et stykke træ og bruge en sav ;-)

/just my 2 cents.

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede adjust Nybegynder
08. april 2002 - 16:04 #13
osaka san >

Jammen du har da helt ret...

Som alt andet afhænger det af øjnene, der ser...

adjust :-)
Avatar billede tumpez Nybegynder
08. april 2002 - 16:04 #14
Tror på en måde at i begge 2 har delvist ret. Men jeg har også tænkt mig at gå "kodevejen", da det jo viser sig at være den eneste måde, hvor man kan lave lige det man ønsker!

Osaka: Kiggede lige på det link ( http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/boxes.html )du havde postet i et andet spm.. Nu er jeg mere med på hvad du mener og vil da selvfølgelig også prøve at lave den sådan istedet så :) Rart at have noget som udgangspunkt og så arbejde videre deraf!
Avatar billede tumpez Nybegynder
13. april 2002 - 00:36 #15
Osaka San: Det link du gav mig med de der boxes, er jeg meget glad for. Har prøvet at lege lidt rundt med de forskellige eksempler der er, men kunne godt tænke mig, at lave mit eget, der passer til lige det jeg skal bruge det til. Kender du ikke til en guide der kan hjælpe mig lidt på vej ? :)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
13. april 2002 - 00:47 #16
tumpez> du kan jo prøve at kigge på det link jeg har skrevet tidligere i dette spørgsmål:

www.glish.com/css

/Oscar
Avatar billede tumpez Nybegynder
14. april 2002 - 18:58 #17
Har startet et nyt spg: http://www.eksperten.dk/spm/198098

Jeg rodede mig ud i en diskussion med en af mine bekendte, omkring CSS vs Tables til layout. Ville gerne have samlet gode/dårlige argumenter...

Men Osaka san, lav lige et svar så jeg kan give dig og Adjust jeres velfortjente point!
Avatar billede osaka_san Nybegynder
14. april 2002 - 19:12 #18
Tumpez> jeg skal se hvad jeg kan gøre angående dit spørgsmål.

Hvad angår point, så behold du bare mine selv, da jeg p.t. ikke har synderligt brug for dem og du sikkert kan få mere glæde af dem ;-)

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede tumpez Nybegynder
14. april 2002 - 22:26 #19
Tja ... jeg kan jo ikke rigtig trække mine point tilbage? :)
Avatar billede equip.dk Nybegynder
17. april 2002 - 18:40 #20
cwd.dk go' insp.
Avatar billede baal Nybegynder
19. april 2002 - 23:46 #21
Kort kommetar:
Hvis du har PhotoShop har du vel også ImageReady.
Åbn din PSD-fil i imageready og gør den færdig. ImageReady er langt bedre til at gøre en table færdig.
HTML fra bunden er ebdolut en god ting.
Hvis du vil have din side til at se godt ud, brug GoLive til at bygge den i. Hvis den skal ligne de andre amatørers, så brug da endelig PowerPoint.
Frames giver lang flere muligheder en tables. Hvis siden er 'tung' med mange billeder, så brug frames, der kan du udskifte eneklete vinduer. Hvis den er helt enkel så brug tables. Evt. med ankers.
God fornøjelse.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
20. april 2002 - 01:12 #22
baal>

>Frames giver lang flere muligheder en tables

Måske, afhængig af hvordan du ser på det, men til gengæld så laver frames totalt rod i navigationen og gør det æske besværligt at linke til specifikke undersider. Frames bør bruges med omhu og absolut kun hvis man ved hvad man gør. Desværre hænger det ikke sådan sammen i 99% af tilfældende, så et godt råd er: "If in doubt leave it out"!

Sidst men ikke mindst er frames forholdsvis resourcetunge for browseren, hvilket heller ikke altid er at foretrække.

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann