Avatar billede nikor Nybegynder
19. juni 2000 - 22:51 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Linux til gammel computer

Er der en der ved hvor jeg kan downloade en version af linux so virker på en 368'er og en indstalations vejledning til den
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. juni 2000 - 23:26 #1
Tjah, http://www.redhat.com/apps/download/ burde være et sted at starte.
Der er nok også vejledninger ca. samme sted.
Avatar billede nikor Nybegynder
19. juni 2000 - 23:42 #2
men det er da kon redhat og redhat skal mindst bruge 468 dx4
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. juni 2000 - 23:52 #3
Tillad mig at være uenig. Det kan være den er optimeret for, og kører bedst på en 486, men de siger selv:

Question:

What are the minimum hardware and space requirements for installing Red Hat Linux on my PC?

Answer:

1620 MB for Server, 450 MB for Workstation , and 120 MB for Custom Install 16 MB RAM is recommended and can be installed on the Intel 386 to the latest PIIs.
Avatar billede raistlin Nybegynder
19. juni 2000 - 23:55 #4
Hvis det viser sig at være et problem med LINUX kan du jo forsøge dig med NetBSD. Den UNIX variant kører på de mest utrolige ting. Helt sikkert også på en 386, siden jeg kunne finde den til min gamle amiga ;-)
Avatar billede svindler Nybegynder
20. juni 2000 - 09:28 #5
Du kan jo også prøve nogle af de små distributioner, som f.eks. http://sunsite.auc.dk/mulinux/ eller de andre som der linkes til fra den side.
De forskellige distributioner har forskellige hovedformål.
Skal du bruge det til noget specifikt?
Avatar billede nikor Nybegynder
20. juni 2000 - 12:08 #6
svindler >> jeg har en gammel 386 som bare står og står og da jeg gerne vil lære at bruge linux så mener jeg at det kunne være en åben lys mulighed.
Avatar billede svindler Nybegynder
20. juni 2000 - 13:08 #7
De store distributioner, som RedHat, Corel, Debian osv vil formodentlig være lettere at lære ud fra, da der findes mere specifikt materiale.
Til gengæld kræver det næsten at du kender meget til linux i forvejen, hvis du vil bruge det på din gamle 386'er, så du ved hvad du skal vælge fra.
RedHat 6.2 kan installeres ovenpå en eksisterende dos/windows-partition på din primære maskine (som jeg antager er lidt nyere end en 386'er), så det kunne måske være relevant for dig at bruge både/og. Så kan du samtidig lære lidt om netværk, hvis de begge har netværkskort.
Avatar billede herrk Nybegynder
20. juni 2000 - 22:52 #8
Hva svindler... hva med zipslack.... Slackware kan ogsåt installeres på umsdos....
Avatar billede nikor Nybegynder
21. juni 2000 - 16:03 #9
svindler>> min primære maskine er ikke meget støre end en 386. Det er kun en P100 med 16 ram og 850 mb hd så der er i praksis ikke plads til både windows og linux. Problemet med at skære en masse ting fra RedHat, Corel og Debian er at de (vist nok) ikke er så glage for at køre med 4mb ram (som der kun er på min 386) så jeg leder efter en linux der kan køre på en 386 med 4 mb ram og 50 mb hd plads
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. juni 2000 - 19:59 #10
Redhat Linux - uden X-windows systemet - kan godt køre på 4 MB. Begræns blot lidt af
de tjenester du anvender. Skal du have X-Windows skal du op 8-16 MB.
Avatar billede nikor Nybegynder
22. juni 2000 - 19:30 #11
erikjacobsen>> kan den virkelig det så er det bare mig der tager fejl når men tak for hjælpen
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juni 2000 - 21:03 #12
Prøv evt. og fortæl os om det passer ;))
Avatar billede svindler Nybegynder
26. juni 2000 - 13:40 #13
Jeg tror, at du vil være godt tjent med at kompilere din egen kerne og være MEGET restriktiv med de services du starter op, hvis du vil køre en RedHat 6.2 på 4M. RedHat siger selv 120MB/16MB som recommended (http://www.redhat.com/support/docs/faqs/rhl_general_faq/FAQ-4.html#ss4.1)

Mulinux forventer 8MB.

SmallLinux (http://smalllinux.netpedia.net/)kan tilsyneladende klare sig med 40MB/2MB. Det er ikke noget, jeg har prøvet.
Avatar billede svindler Nybegynder
29. juni 2000 - 13:51 #14
Jeg stødte lige på den her HOWTO, der beskriver installation af en "voksen" linux på en minimal maskine:
http://sunsite.auc.dk/ldp/HOWTO/4mb-Laptops.html