Avatar billede udi Nybegynder
08. april 2002 - 11:03 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

hjemmenetværk

Kan jeg som netexpress bruger oprette et privat hjemmenetværk - hvor jeg kan dele printer og mapper.
Jeg har tilkoblet router og switch.
Hvis? hvordan gør jeg.
Avatar billede jimse Nybegynder
08. april 2002 - 11:06 #1
Ja!

Hvor mange pc'ere taler vi om.
Avatar billede cpawdk Nybegynder
08. april 2002 - 11:07 #2
Du tilslutter routeren i uplink porten på switchen, og slutter computerene på de resterende porte på switchen.
Avatar billede jimse Nybegynder
08. april 2002 - 11:09 #3
Computerne skal være medlem i samme arbejdsgruppe og der skal være installeret print og fildeling på computerne.
Avatar billede udi Nybegynder
08. april 2002 - 11:12 #4
jeg, har to pc,er med windows xp på begge.
Skal jeg ikke foretage mig andet ind at koble på den anviste måde.
Skal jeg ikke lave nogen form for opsætning.
Avatar billede jimse Nybegynder
08. april 2002 - 11:17 #5
Nu kan jeg ikke lige huske hvad det hedder i xp, men jeg er næsten sikker på at du skal ind start/indstillinger/kontrolpanel/system/netværksidentifikation/egenskaber

Der gør du computerne til medlem af samme arbejdsgruppe.
Avatar billede jimse Nybegynder
08. april 2002 - 11:19 #6
Du skal derefter du dele de mapper og printere du ønsker skal være delt.
Du skal for mappernes vedkommende og tage stilling til hvilke tilladelser andre skal have på dem.
Avatar billede hub Nybegynder
08. april 2002 - 11:21 #7
h-klik på denne comp. på skrivebordet og lav en ændring af maskinens identitet i boxen netværksid
Avatar billede chris_ne Nybegynder
08. april 2002 - 15:16 #8
Jeg antager her at det du vil er at kunne gå på internettet med alle maskiner!

Når du har sat alle dine maskiner op i et netwærk, kobler du routeren på. Det er lige meget pm de kører på samme netwærk, men det gør det lidt nemmere at overskue. Der efter finder du ud af hvad ip'en på din router er på indersiden, altså den side som sidder ind på dit netværk. Denne ip vil for det meste være 192.168.1.1. Derefter sætter du din første maskine op til at hedde 192.168.1.2, den næste til at hedde 192.168.1.3 osv. Der efter sætter du alle maskiner til at være på samme domaine(for overskuelighedens skyld), I dine papirer du fik sammen med din router(der står også hvad den interne ip er nemlig gatewayen) finder du den/de DNS-servere du skal koble op på, derudover findeer du routerens Gateway. Gateway og DNS-servere, sætter du op på alle maskiner, og så skulle du have hul igennem ud til friheden på alle maskiner. Hvis du skal dele din printer, samt kune browse efter filer på hinandens maskiner, skal du sætte et flueben i boksen ud for deling af printere på den maskine som printeren sidder på. Der udover er det smart at du checker om følgende protokoller er installeret på maskinerne. TCP/IP & NETBIOS. Så skulle du nu kunne lave dit eget lille private hjemmenetværk, og få det til at kører ordentligt.
Avatar billede udi Nybegynder
08. april 2002 - 19:08 #9
Jeg, er på nettet med begge.men jeg vil gerne have dem til at "snakke sammen".routerens ip er 192.168.1.1. den er forbundet med 5 ports switch i uplink indgangen og de to computere til to andre indgange.
I windows xp er der en guide til hjemmenetværk og mindre kontornetværk- jeg har prøvet at guide mig igennem men kan ikke få det til at virke.
Avatar billede 1003 Nybegynder
09. april 2002 - 10:05 #10
Hvis du har computere med flere operativ systemer, er det en god ide, at bruge win Xp´s guide og lave en diskette når den spørger om dette.
Så skulle det virke, Du skal være sikker på at du bruge samme domæne.
Du skal også huske at dele filer og evt. printere eller kan du få problemer, med at "se" den anden computer.
Du kan også under egenskaber for den enkelte HD i "denne computer" dele drevet.
Avatar billede hub Nybegynder
09. april 2002 - 10:30 #11
Man kan omgå XP's lidt besværlige netværksguide via indstillinger-kontrolpanel-mappeindstillinger-fanebladet "vis"-fjerne hakket i "brug simpel fildeling". Mapper kan nu deles på samme måde som i 2000...
Avatar billede udi Nybegynder
09. april 2002 - 14:15 #12
Så, virker det - tusind tak for alle svarene
Avatar billede 1003 Nybegynder
09. april 2002 - 14:16 #13
takker for point :-)