Avatar billede hoejmose Nybegynder
07. april 2002 - 11:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Onboard lyd på ECS K7S5A bundkort hakker

Jeg har et ECS K7S5A bundkort der har onboard lyd. Mit problem er at lyden til tider "hakker", specielt i film af .avi-formattet. Mit lydkort deler IRQ med netkortet, men jeg har prøvet at tildele det en fast IRQ. Jeg har opdateret til nye drivere, jeg kører Win XP, og jeg har rigeligt med både ram og processor kraft til at trække lydkortet. Jeg er godt klar over at onboard lydkort er meget ringe, men de burde da kunne bruges til almindeligt brug.
Er lydkortet simpelthen så dårligt at lyden hakker?
Vil det evt. hjælpe at opdatere BIOS, hvis ja, hvordan gør jeg det?
Avatar billede halifax Nybegynder
07. april 2002 - 12:39 #1
En BIOS opdatering øver ikke indflydelse på onboard lyddelen. Det typiske er IRQ eller driverproblem. Lykkedes det at tildele en anden IRQ, eller prøvede du bare - uden held? Har du driver der passer til XP? Har du haft andet OS på maskinen, fx 98SE, for at afprøve om problemet også optræder med det?
Almindeligvis skal nyeste drivere findes på bundkortproducentens site - også til lyddelen - men der har du nok været.
Onboard lydkort er ikke så dårlige, at lyden skulle hakke.
Har du prøvet at flytte netkortet til et andet slot.
Avatar billede halifax Nybegynder
07. april 2002 - 12:52 #2
Ifølge dette site  http://www.ecs.com.tw/download/download.htm
skulle audio driver understøtte XP (SiS 7012 PCI Audio driver V1.03c (2002/01/17)
sis7012_103c.zip (771KB) For 9x/Me/NT4.0/2000/XP

eller hvis du har C-Media 9738 Codec Sound on board driver V0.21
9738_021.zip (7.93MB) For 9x/Me/NT4.0/2000/XP

XP er nævnt for dem begge.
Avatar billede hoejmose Nybegynder
07. april 2002 - 22:28 #3
Ja, det lykkedes mig at tildele en anden IRQ, og jeg prøvede med flere forskellige, og jeg har hentet de nyeste drivere på ECS's hjemmeside. Jeg har kort haft Win98SE installeret, men det var meget kort, og jeg prøvede ikke at afspille .avi-film. I Win98SE kunne jeg ikke høre at der var noget galt.
Avatar billede mightysquall Nybegynder
08. april 2002 - 17:22 #4
det kan være at du skal gå ind i directx og tage lydaccelerationen af.
skriv dxdiag i kør og så er der et sted hvor du kan ændre på accelerationen
Avatar billede hoejmose Nybegynder
08. april 2002 - 19:14 #5
Jeg har selv løst problemet. Jeg geninstallerede windows, og så var problemet løst. Ellers mange tak for svarene.
Avatar billede mightysquall Nybegynder
08. april 2002 - 19:16 #6
ok hehe, glad for at du kunne finde ud af det
Avatar billede hoejmose Nybegynder
20. januar 2003 - 16:32 #7
Jeg ville gerne have givet point ud, men da alle svarene kun står som kommentarer er det lidt svært.