Avatar billede john_dk Nybegynder
06. april 2002 - 13:01 Der er 8 kommentarer

oprettelse af LAN via en switch?

Jeg har to computer begge med Windows XP som operationssystem. Hvordan kan jeg få oprettet et lokalt netværk via en switch?

Den switch jeg har er en 10/100 Mbps 5 port switch.

Jeg ved at der er en wizard i Windows XP som kunne guide en igennem, men jeg ved ikke helt hvad det er jeg skal vælge i wizarden. Er det mening at man skal se switchen som en hub, og sæt flug ved at man har alle computer tilsluttet til en hub?

Jeg har også hørt, at ens ISP tildeler en en fast navn. Det er normalt det navn man bruger for at komme på netværket med. Hvis man har to computer har man så to navne tildelt af ens ISP?

Avatar billede gpa Nybegynder
06. april 2002 - 13:11 #1
http://www.lfchosting.com/helmig/default.htm her skulle nok være de oplysninger du mangler.
Avatar billede zenze Nybegynder
06. april 2002 - 16:06 #2
Du skal have flg. opsætning:
Skillefilter -> ADSL modem -> Uplink på Switch -> PC'er (bare ikke i den port, som sidder ved siden af Uplink.
Straight Through Patch kabler hele vejen (ikke mellem skillefilter og modem)
- Hvis der er problemer med at PC'erne ikke kan se hinanden, så skal du installere protokollen NetBEUI, - men det er kun hvis de dynamiske IP-adresser ikke ligger indenfor samme segment.
Avatar billede krohn Praktikant
06. april 2002 - 17:03 #3
Husk at hvis du har et x-kabel fra router >> hub skal det side i uplink i huben.
Hvis du har en router så er det ikke nødvendigt at have dynamiske ip på dine pcer.
Router har rimlig sikkert en ip der heder 192.168.0.1
Så du kan give dine pc ip på 192.168.0.??
Din gateway vil være 192.168.0.1
Og du kan bruge submask 255.255.255.0
Så det bliver : ADSL modem >> Router >> hub >> pc 1 /pc 2 /pc 3
Du kan også vælge at lade dine pcer stå til automatisk ip
Avatar billede krohn Praktikant
06. april 2002 - 17:03 #4
Det var et svar
Avatar billede krohn Praktikant
06. april 2002 - 17:04 #5
Og det er jo en switch du har
Avatar billede zenze Nybegynder
06. april 2002 - 17:34 #6
Ja, og der er ikke nævnt noge router.
Avatar billede 1003 Nybegynder
09. april 2002 - 10:11 #7
Det nemmeste er at lave et netværk, hvor xp finder de fleste informationer, men lav et lokal netværk, hvro du eks. bruger ip adresser 192.168.1.X hvor X er unik for hver computer start med 1 så 2 osv.
husk arbejdsgruppen eller domænet skal være det samme  sub nettet skal være 255.255.255.0
hvis du ikke har en router, mener jeg at du skal bruge et proxy program, men det er jeg ikke sikker på, derfor vil jeg lade det gå over til ADSL folkene her på "E"
Avatar billede zenze Nybegynder
07. maj 2002 - 00:16 #8
Har du fået lavet dit LAN?