Avatar billede tipsen Nybegynder
05. april 2002 - 23:34 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

TDC - ADSL - hastighed!?

Hej eksperter!

Jeg har for kort tid siden skiftet til TDC bredbånd 512/128 abonnement. Hvilken hastighed kan jeg reelt forvente med dette abonnement?

Hvis jeg downloader fra eksempelvis Forskningsnettet eller TDC's eget netværk, hvor det må antages at min forbindelse til centralen er flaskehalsen - hvilken hastighed kan jeg så reelt set forvente?
Avatar billede tipsen Nybegynder
05. april 2002 - 23:35 #1
...og lad nu være med at svare 512/128 :-) - Jeg vil gerne høre, hvad folks erfaringer er og hvad hastighederne er i praksis!
Avatar billede a-torsten Nybegynder
05. april 2002 - 23:37 #2
Avatar billede ducks Nybegynder
05. april 2002 - 23:48 #3
jeg har 256/128 det henter med ca. 30kb så det er vel 40-50 stykker
Avatar billede tipsen Nybegynder
05. april 2002 - 23:54 #4
Den teoretiske grænse burde vel ligge lidt under 64kb/s ?

Jeg har prøvet speedtesten ovenfor - den fungerer slet ikke i Netscape6.2 (det ser ud som om idioterne loader et stylesheet til den gamle netscape4...) og i IE6 giver den bare ikke noget resultat efter testen er udført...
Avatar billede tipsen Nybegynder
06. april 2002 - 16:10 #5
Jeg prøvede speedtesten på en anden maskine på samme netværk og den proklamerede stolt en downloadhastighed på 526kbit/s og en uploadhastighed på 173kbit/s - hvis det nu passede var det jo også fint, men jeg har ikke tiltro til en test lavet af tdc til at teste et tdc-produkt...

Jeg kan nå op på 53-54 kb/s i download og 16-17 kb/s i upload. Upload hastigheden er så marginalt højere end den teoretiske hastighed. Download ligger til gengæld ca. 15% for lavt i forhold til den teoretiske hastighed - kan det virkelig passe, at man skal acceptere det?

Dette er målt vha. up-/download af en 20mb fil og manuel beregning af hastigheden udfra den brugte tid. Der blev koblet op til en server på forskningsnettet, hvor jeg har god grund til at tro, at det er min forbindelse der danner flaskehalsen!
Avatar billede k_la Nybegynder
07. april 2002 - 11:58 #6
På grund af "indpakningen" af data i de nedre protokoller i datatransmissionen regner med med at der går ca 10 bit til at overføre en byte dvs at man med en 512 Kbit forbindelse kan overføre ca 50 Kbyte pr sekund som max. Når den alligevel ofte ses højere, skyldes det bl.a at en del af softwaren på de højere niveauer er i stand til at komprimere filerne inden afsendelsen og afhængig af komprimeringsgrad vil højere op end de ca 50 Kbyte pr sek.
Avatar billede stoltenborg Nybegynder
09. april 2002 - 13:07 #7
http://www.internetkvalitet.dk/hastighedsmaaler/TPTEST.exe

Hent dette program. Det laver en direkte linie til Dix i Lyngby. Her kan du med garanti måle din forbindelse optimalt. Er du i tvivl så læs på forbruger siden : http://www.internetkvalitet.dk

Mvh. Jan
Avatar billede bangshof Nybegynder
10. april 2002 - 13:34 #8
jeg har smme forbindelse og min download ligger mellen 50 og 60 kb
lidt afhængende om tidspunkt og den server som man har fat i har få gange været på 63 kb
Avatar billede donito Nybegynder
11. april 2002 - 17:08 #9
jeg tror testen er real nok inde på tdc, jeg selv er orance kunde med 512/128 og fik resulstatet 526/140