Avatar billede thoeger25 Nybegynder
18. juni 2000 - 00:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Delt harddisk!!!

Er det muligt med en delt harddisk at ændre størrelsen på de forskellige paritioner (er det ikke sådan det hedder??) jeg har en harddisk på 3.2 gb delt i to så: 2gb på drev c 1.2 gb på drev d

jeg vil gerne have så der er mere plads på d og mindre på c...

Avatar billede henrik14 Nybegynder
18. juni 2000 - 01:06 #1
prøv først at fjerne partentionerne også lave nogle nye på andre størrelser
Avatar billede nilleman Nybegynder
18. juni 2000 - 01:18 #2
Hvis du ønsker at beholde alle dine data (hvem gør ikke det) kan du bruge programmet partition magic, det kan ændre partitionsstørrelsen og alt muligt andet samtidig med at den gemmer alle data på drevene. Detvirker dog ikke hvis du for eksempel 200 mb fri på c, og vil flytte 1 gb over på d, du kan aldrig flytte mere end der er fri plads.

Hvis du ikke vil gemme dine data, eller har en backup kan du nøjes med fdisk. Det kræver dog at du sletter alle dine data.
Avatar billede maagen Nybegynder
18. juni 2000 - 01:26 #3
Hvis ikke du har noget imod at reformatere dine diske er det ikke noget problem. Her skal du bare bruge programmet "fdisk" som leveres med alle windows 95+98.

Hvis du derimod gerne vil have at dine data bliver på disken er det lidt mere kompliceret. Her skal du finde et program der kan gøre det. Der findes et program der hedder "Partition Magic" som kan repartitionere disken uden du taber data. Programmet er desværre ikke shareware/ freeware, så her skal du enten ud at købe eller finde en som har det så du kan få en ulovlig kopi. Jeg bruger selv det program og det fungerer helt fint.

Vær dog opmærksom på at en backup er en god ide inden du går igang, da der kan opstå problemer (selv om jeg aldrig selv har oplevet det).
Avatar billede tbach Nybegynder
18. juni 2000 - 19:16 #4
Du skal bare formatere dine harddiske..
Køre Fdisk (Stop din Win98 startdisk i og skriv a:\fdisk ) Og så slette dine partentioner og oprette dem igen med en passende Størrelse.. Ellers skal du have fat i Partition Magic.. Som jeg ikke har nogen erffaring med ;((
Håber du kan bruge det til noget alligevel..

- Thomas ;))
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
30. juli 2000 - 23:39 #5
har selv fundet en løsning
Avatar billede maagen Nybegynder
31. juli 2000 - 09:35 #6
Hvad var løsningen?
Avatar billede thoeger25 Nybegynder
31. juli 2000 - 16:46 #7
Jeg Købte for en uge siden en bærbar brugt og der var paraitin magic 4 lagt ind på det lagde jeg så pe en diskette og så på pceren og det ordnede det så..
Avatar billede maagen Nybegynder
03. august 2000 - 09:29 #8
Øhhh. OK.

Det er jo ligesom det Nilleman, tbach og jeg selv skrev.... men ok.
Avatar billede tbach Nybegynder
03. august 2000 - 12:00 #9
Hmmm.. Lamt..

Vi svarede da på dine spørgsmål.. Alle sammen virker jo ?

synes da godt du kunne have delt pointene ud når du fik svar som passer ;)

</Thomas>