Avatar billede mariegaard2 Nybegynder
05. april 2002 - 00:24 Der er 15 kommentarer og
4 løsninger

Valg af prosessor

Hej.

Jeg skal nok snart have en ny prosessor, og jeg aner ikke hvad forskellen er på Pentium, Celeron, AMD osv...

Jeg skal bruge computeren til Office, internet og nok en smugle spil.

Windows 2000 / XP
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
05. april 2002 - 00:26 #1
Så skal du i første omgang finde ud af hvad dit bundkort understøtter.
Avatar billede mariegaard2 Nybegynder
05. april 2002 - 00:28 #2
Jeg har indnu ikke bestemt mig for bundkort - det skal bare være kompatipelt med prosessoren.

Jeg vil gerne vide hvad forskellen er, og hvad der er bedst?
Avatar billede quecronix Nybegynder
05. april 2002 - 00:29 #3
Jeg ville nok anbefale dig en AMD Athlon, det er vist den nyeste fra AMD så vidt jeg mener... Den kan da bruges til de krav du stiller den!
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. april 2002 - 00:29 #4
jeg valgte omhyggeligt et nyt bundkort Asus P4B-E og en P4 1.5Ghz og det har jeg ikke et øjeblik fortrudt.
Grunden til at jeg valgte dette bundkort var, at jeg skulle kunne bruge SDRAM, ellers havde jeg nok valgt et med DDRAM, men det må vente!

P4 kan jeg uden videre overklokke så den kører 2Ghz i stedet og den holder en temperatur på CPU på 34 grader, også som overklokket.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. april 2002 - 00:30 #5
det skal siges at jeg for det meste bruger den til grafisk arbejde, jeg spiller aldrig.
Avatar billede bounce2002 Nybegynder
05. april 2002 - 00:40 #6
Jeg ville vælge en AMD ThunderBird - Bedre end Athlon, og ikke så meget dyrer
Avatar billede bounce2002 Nybegynder
05. april 2002 - 00:42 #7
Jeg er vist forvirret... Bedre en Athlon kan den jo ikke være :)
Men bedre end en Duron er den
Avatar billede -sofus- Nybegynder
05. april 2002 - 01:06 #8
Til office brug skal du helt klart vælge en P4. De er de bedste cpu'er til det. Med hensyn til motherboard så ville jeg ligesom retaxes vælge Asus P4B-E med RAID kontroler. Nu ved jeg ikke hvor mange penge du har tænkt dig at bruge, men jeg ville nok vælge en Northwood 1800 mhz

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264628043
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244598112
Avatar billede rs2000 Nybegynder
05. april 2002 - 06:31 #9
Jeg har lige bestilt et ECS K7S5A bundkort.
Det understøtter nemlig både SD og DDR Ram.
Der kunne også fåes med Lan on board.
Og så "prisen":-)(609kr)
Også lige en lille AMD XP2000 processor:-)
Avatar billede moebius Nybegynder
05. april 2002 - 07:58 #10
Lidt info om CPUer:

AMD har gået efter at indtage spil siden af Computer verdenen.
Det vil sige at AMD´s CPUer ikke så pålidlige, da der er fokuseret mest på ydeevne end på stabilitet!

Intel har mange års erfaring og laver kun prosessorer der er stabile!
Intel´s CPUer bliver ikke så varme som AMD ved samme frekvens!

SÅ, mit råd ville være:
Hvis den skal bruges til firma/kontor arbejde skal man købe en Intel CPU.
Hvis den skal bruges til spil brug, skal man købe en AMD CPU!!!

Men husk at tænke dig om, når du skal vælge køler. Standard kølerne til Intel´s prosessorer er noget være lort!!!
Avatar billede -sofus- Nybegynder
05. april 2002 - 08:23 #11
På den anden side, vælger man Intels standard kølere så er der 3 års garrenti på CPU i stedet for 1 år
Avatar billede moebius Nybegynder
05. april 2002 - 08:25 #12
Det er så rigtigt nok, men den er noget lort alligevel!!!
Hvad siger du til en Pentium III 866Mhz med standard køler der kører med en temperatur på 75 fuldt belastet!
Avatar billede -sofus- Nybegynder
05. april 2002 - 08:28 #13
Hvis CPU'en kører stabilt ved en høj temperatur, gør det så noget ?
Avatar billede moebius Nybegynder
05. april 2002 - 08:29 #14
Nej, men helt stabil er den nu ikke. Kan ikke kører en OpenGL pauseskærm i 5 minuter før den fryser!
Avatar billede -sofus- Nybegynder
05. april 2002 - 08:33 #15
Ok du har nok bare været uheldig (: men for det meste er intels standard kølere gangske udmærket.
Avatar billede moebius Nybegynder
05. april 2002 - 08:34 #16
Okay...
Men jeg vil nu anbefale at købe en bedre en!
Fx en Taisol køler!
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. april 2002 - 11:00 #17
moebius> den cpu du omtaler har nok været fuld af møg i køleren, jeg kan fortælle dig at min forrige PIII 600@800Mhz lå på omkring 40 grader som over klokket.

du skal regne med at jo mere møg der kommer på overfladen og ind i ribberne, jo sværere er det for varmen at blive afledt.
Avatar billede sukos Juniormester
05. april 2002 - 14:01 #18
Købte en en P4 1800 "in a box", d.v.s. med køler, sam et P4b motherboard.
Ville godt nok gerne ha' haft e bundkort til DDR-ram, men det var udsolgt da jeg skulle købe, og jeg KUNNE IKKE vente!

Jeg blev ret imponeret over hvor lidt den larmer!

Skulle jeg købe i dag, ville jeg (igen) vælge et ASUS bundkort, men med DDR-ram og RAID, (i dag skal der ikke meget til før de 4 pladser til harddisk og cd-rom er optaget!) og så gerne så'n en "P4 in a box".
Venter faktisk kun på at få skrabet pengene sammen til det!

Og dertil et godt kabinet hvor skruehuller sidder hvor de skal! (F.eks :o) )
Undgå de billige kabinetter! Hellere gi' et par hundrede eller tre mere for noget som er kram at bruge!
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. april 2002 - 17:18 #19
tak for points ;o)

www.fotx.net/retaxes