Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juni 2000 - 15:08 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Problem med 'command' og korrekt codepage.

Hejsa!

Jeg har et problem med W2K's Command Prompt. Den kan ikke finde ud af at bruge mit tastatur rigtigt når jeg starter f.eks. EDIT ell. QBasic.

Jeg kan ikke skrive noget i f.eks. EDIT. Dvs. det kan jeg godt men det bliver volapyk. Og ENTER og ESC virker slet ikke. Den skriver et tegn istedet for.

Hver gang jeg starter f.eks. EDIT kan jeg lige nå at se at der står "File not found" inden den viser det. (som om den ikke kan finde den rigtigt codepage fil)

Hvad faen gør jeg ?
Avatar billede phylox2 Nybegynder
17. juni 2000 - 15:15 #1
mode con codepage prepare=((850) C:\WIN2000\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\WIN2000\COMMAND\keyboard.sys

Sætter det her ind i autoexec.bat
Avatar billede driis Nybegynder
17. juni 2000 - 15:26 #2
>>phylox2: autoexec.bat findes IKKE i Windows 2000! -Og W2K Command-prompt har ikke noget med DOS at gøre, selvom det er muligt at køre DOS-baserede programmer her.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juni 2000 - 15:30 #3
<< phylox2 >>
Tja, som driis siger.

I W2K er autoexec.bat, command.com og config.sys overflødige. .
Avatar billede phylox2 Nybegynder
17. juni 2000 - 15:31 #4
Okay ... har den ikke selv installeret :)
Avatar billede driis Nybegynder
17. juni 2000 - 15:34 #5
tdaugaard>> Bruger du dansk eller engelsk version af Win2K?

Prøv at starte en kommandoprompt i et vindue og højreklik så på titelbaren - vælg "Egenskaber"/"Properties" Under fanebladet "Skrifttype" vælger du "Rasterskrifttype".

Hvis du har nogle gamle DOS - disketter liggende, så prøv at kopiere EDIT.COM, EDIT.HLP og QBASIC.EXE ind i et bibliotek fra disse, og prøv så at starte EDIT fra dette bibliotek.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juni 2000 - 15:38 #6
<< driis >>

Jeg bruger Win2K Prof. US.

Det du siger med skriftypen er bare hvordan det bliver præsenteret på skærmen.

Det skal lige siges at ALT andet virker fint ved en bar command prompt.

Jeg bruger godtnok QuickBASIC 4.5 så det kan ikek være problemet at QBASIC.EXE er en gammel version. Og EDIT.COM er den samme som den der er i Win98 bortsetfra at den kører under W2K.
Avatar billede baunsgaard Nybegynder
17. juni 2000 - 15:48 #7
Prøv blot at skrive CHCP 850 for at ændre codepage
Avatar billede steffen Nybegynder
17. juni 2000 - 15:54 #8
Du skal ikke bruge COMMAND.COM

Brug i stedet CMD.COM - bare skriv CMD i Start->Kør.

Så skulle dine tegn igen blive vist rigtigt :-) (både i EDIT og QBASIC / Andre).
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juni 2000 - 16:10 #9
<< baunsgaard >>

You're a genius!
Nu virker ENTER og det hele som det skal!!

Bortset fra at den ikke fatter Ø. (den viser det som et underligt Ø) men det er fuldstændigt ligemeget! (jeg skriver for det meste ikke dansk i "DOS" alligevel)

Hvis du lige gider komme med et svar så kan du få nogle points ..

<< steffen >>

jeg bruger ikke Command.com .. jeg bruger CMD.
Avatar billede baunsgaard Nybegynder
17. juni 2000 - 16:43 #10
Prøv eventuelt 865, det kan være den kan vise Ø'er...

Glad for at kunne hjælpe...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juni 2000 - 16:48 #11
865 er den samme.. (well de ser ens ud mht. Ø)
Avatar billede baunsgaard Nybegynder
17. juni 2000 - 16:54 #12
Måske er det noget med skrifttypen nu :)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juni 2000 - 17:02 #13
Tjaa .. who knows .. anyway, her er dine points og mange tak for hjælpen!
Avatar billede steffen Nybegynder
17. juni 2000 - 22:38 #14
Mystisk, her er der ingen problemer, såfremt jeg bruger CMD - og det er bare standardopsætning. Der kan man se :-)
Avatar billede qpv Nybegynder
20. juni 2000 - 15:35 #15
Start menu -> Settings -> Control Panel -> Regional Options og i General vælge Danish i Your Locale(Location) og set den som default. Derefter skal det kunne virkes.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. juni 2000 - 00:18 #16
Det mener jeg bestemt den er sat til, men jeg checker da lige :)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. juni 2000 - 00:21 #17
Den er sat til Dansk.

Nå, nevermind. Men tak for hjælpen endnu en gang...