Avatar billede maskinen2000 Nybegynder
03. april 2002 - 22:34 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Qmail/Vpopmail driller liiidt - meget :))

Har installeret Qmail/vpopmail efter anvisningerne i www.lws.dk - Det har jeg tidligere gjort uden problemer, men dengang havde jeg direkte adgang til nettet, idet er jeg bag en router - selvom jeg ikke tror det har noget med mit problem at gøre.

Lige efter installationen virkede det perfekt, og jeg mener ikke jeg har rodet med nogle indstillinger.

Men når jeg sender en mail til postmaster@mitdomain.dk kommer dette svar tilbage

Sorry, no mailbox here by that name. (#5.1.1)

Og brugeren/domænet er med garanti oprettet. Til det har jeg brugt Vadddomain + vadduser.

Desuden kan jeg se mappen med domainet + brugeren i /home/vpopmail/domains.

Jeg er liiiidt desperat :) Er der mon nogen der kan hjælpe.

Mvh
Michael
Avatar billede morph Nybegynder
03. april 2002 - 22:39 #1
hmm.. kunne godt type på du ikke har en catchall på det domæne.

Hvad siger loggen ?
Avatar billede morph Nybegynder
03. april 2002 - 22:44 #2
vuserinfo postmaster@ditdomain.dk
siger hvad i uid/gid ?

alt andet end 0, vil jeg råde til en
vmoduser -x ditdomain.dk

Så har du cleared dine rettigheder for det domæne.
Avatar billede maskinen2000 Nybegynder
03. april 2002 - 22:57 #3
Av loggen :) Den er jeg har jeg ikke lige fundet endnu :)

Men med ./vmoduser o.s.v. får jeg

Name postmaster
clewarpassword: mitpass
uid: 1
gid: 0
All Services availeble
Dir: sti til brugerens mapper er ok
o.s.v.

Alt synes at være rigtigt ???

Mvh
Michael
Avatar billede morph Nybegynder
03. april 2002 - 23:01 #4
/var/log/ :)

uid: 1

Har du installeret qmailadmin ?

hvis ikke, http://www.inter7.com/devel
hent den fra der. Den er rimelig til at gå til
Avatar billede maskinen2000 Nybegynder
03. april 2002 - 23:04 #5
Nej den er ikke installeret. Kan den bruges til at debugge?

Jeg så lige under processes, at jeg havde denne:

tcpserver -v -p -x/home/vpopmail/etc/tcp.smtp.cdb -c20 -u613 ...

Der står -c20 --- er det ikke hvis det er 10.0.0.x netværk. Har det evt. noget at sige at jeg kører 192.168.0.x?

Mvh
Michael
Avatar billede maskinen2000 Nybegynder
03. april 2002 - 23:06 #6
av. loggens sidste entry er fra 18:50 eller ca. samme tid hvor jeg modtag sidste email :??
Avatar billede morph Nybegynder
03. april 2002 - 23:06 #7
Det kan ikke lave den fejl du har.

qmailadmin er et webinterface til qmail/vpopmail.
Vil nok stærkt råde til at indstallere den hvis du ikke kender så meget til qmail/vpopmail.
Avatar billede morph Nybegynder
03. april 2002 - 23:07 #8
har du prøvet at genstarte qmail efter fejlne begyndte ?
Avatar billede maskinen2000 Nybegynder
03. april 2002 - 23:08 #9
ok det må jeg så prøve at installere. Men efter jeg kan se at der ikke er skrevet i loggen de sidste 3 timer, er der da i alle tilfælde et eller andet rivende, ruskende galt :)

Mvh
Avatar billede maskinen2000 Nybegynder
03. april 2002 - 23:09 #10
"har du prøvet at genstarte qmail efter fejlne begyndte ?"

Ja jeg har stoppet, startet og rebootet. lige lidt har det hjulpet.
Avatar billede morph Nybegynder
03. april 2002 - 23:09 #11
kører multilog daemonen ?

grep multilog | ps ax
Avatar billede maskinen2000 Nybegynder
03. april 2002 - 23:13 #12
hmmm Deb skriver en masse linier, bl.a.

1519 pts/0 R 0:00 ps ax

Det betyder vist at den kører ikke sandt
Avatar billede morph Nybegynder
03. april 2002 - 23:14 #13
tcpserver -v -p -x/home/vpopmail/etc/tcp.smtp.cdb -c20 -u613

-c er antal samtidige connections du vil tillade.

#tcpserver --help
tcpserver: usage: tcpserver [ -1UXpPhHrRoOdDqQvS ] [ -c limit ] [ -x rules.cdb ] [ -B banner ] [ -g gid ] [ -u uid ] [ -b backlog ] [ -l localname ] [ -t timeout ] host port program

Hvis multilog ikke kører, så prøv
multilog t n20 s1000000 /var/log/qmail
Avatar billede morph Nybegynder
03. april 2002 - 23:17 #14
hmm.. Du kører ikke den logger function jeg er vandt til. Har lige kigget på lws og det ser ud til den kører med noget splogger. Kender den ikke.

I hvilken forbindelse stoppede din qmail med at virke ?
efter en reboot eller bare sådan lige ?
Avatar billede maskinen2000 Nybegynder
03. april 2002 - 23:20 #15
bare sådan lige. Jeg sad og ændrede nogle DNS indstillinger der var forkerte. Lige pludselig sprøjtede det ind med emails til de forskellige domæner. Så ville jeg liiiige sikre mig en ekstra gang og sendte et par testmails. siden da har det ikke virket ???
Avatar billede morph Nybegynder
03. april 2002 - 23:23 #16
styrer du din egen MX record ?

Hvis ja. Har du ændret på MX ditdomain.dk ?
Hvis ja. Prøv at ændre tilbage
Avatar billede morph Nybegynder
03. april 2002 - 23:24 #17
tcpserver skal have FQDN som en -l parameter
Avatar billede maskinen2000 Nybegynder
03. april 2002 - 23:35 #18
Ja jeg styrer selv MX. Jeg har også prøvet at ændre tilbage, men så kommer mailen slet ikke frem.

Jeg kan se i de fejlmails jeg får tilbage fra Qmail:

Received: (qmail 2049 invoked by uid 613); 3 Apr 2002 21:30:42 -0000

Mht til FQDN så er jeg ikke sikker. I mit startupscript står der følgende:

tcpserver -v -R 192.168.0.250 pop3 /var/qmail/bin/qmail-popup homemail.dyndns.dk \
Avatar billede morph Nybegynder
03. april 2002 - 23:43 #19
hmm.. Det lyder meget mærkeligt. Bare det at den ikke logger tyder på en rimelig alvorlig fejl.

Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal komme det nærmere :/
Avatar billede maskinen2000 Nybegynder
03. april 2002 - 23:48 #20
Av for søren.. Den er begyndt at logge igen: I nogle af de sidste liner skriver den bl.a.

-------

Apr  3 23:40:30 homemail pop3d: 1017870030.072110 tcpserver: fatal: unable to bind: address not available

-------

Der hvor der står "Homemail" Det er kun en "lille" del af hele domain navnet. Homemail=sub domain navn, a´la homemail.domain.dk

????

p.s. Jeg forstår godt det er lidt svært. Du har dog gjort et endog stort forsøg på at hjælpe mig. Hvis du opretter et tomt svar, så får du points aligevel :)
Avatar billede maskinen2000 Nybegynder
03. april 2002 - 23:49 #21
hmmm nogen gange skriver jeg før jeg tænker. Homemail står der i alle linierne :|
Avatar billede morph Nybegynder
03. april 2002 - 23:52 #22
http://shupp.org/toaster/

Prøv at kigge lidt på den side. Ikke dansk dog. Men hjalp mig meget da jeg skulle have qmail/vpopmail op og køre.
Avatar billede maskinen2000 Nybegynder
03. april 2002 - 23:55 #23
Takker.. Will do... Ser ud til at være en god side!