Avatar billede mikkelmp Nybegynder
03. april 2002 - 21:55 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

netværk over router?

Kan man egentlig godt lave netværk over en router?
Hvis ja, hvordan?

MVH
Mikkel Pedersen
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. april 2002 - 21:57 #1
Øøøøhh... hvad mener du... normalt BRUGER man jo routere til at forbinde flere LAN's i et WAN... så det kan man da :)
Avatar billede goulduck Nybegynder
03. april 2002 - 22:01 #2
Ja, det kan man godt. Vi har 2 lokationer forbundet på arbejdet, via routere. Som nanoq skriver, så er det jo lige derfor at routere er der.

Og for at prikke lidt - Internettet er jo et kæmpe netværk med en masse routere!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. april 2002 - 22:02 #3
internettet ER jo bare et WAN :)
Avatar billede wanix Praktikant
03. april 2002 - 22:18 #4
Hey hvad er det nu lige LAN og WAN står for? Kan ik lige huske det!
Avatar billede wanix Praktikant
03. april 2002 - 22:18 #5
Nej bare glem det, jeg er kommet i tanke om det!
Avatar billede oz2kas Nybegynder
03. april 2002 - 22:19 #6
Local area network - Wide area network
Avatar billede mikkelmp Nybegynder
03. april 2002 - 23:40 #7
jaja slap nu lige lidt af!!!
Jeg er ikke lige den bedste til det her netværk noget, men giv mig lige en chance, jeg troede bare at man skulle bruge en hub i stedet for en router... men hvordan får jeg så adgang til en anden computer?
MVH
Mikkel
Avatar billede sup3rior Nybegynder
03. april 2002 - 23:45 #8
En router kan købes med indbygget hub....så fungerer den på LAN siden som en hub, og du kan få adgang til de andre maskiner på netværket som du plejer.
Og på WAN (internet) fungerer det skam også som det plejer....
Avatar billede thomasledet Nybegynder
04. april 2002 - 00:12 #9
men hvis du bare vil sætte et par maskiner sammen i et netværk er den en hub/switch du skal have... skal folk også kunne komme på internet, skal du enten have en router med indbygget hub, eller også skal du sætte en router på din hub....
Avatar billede mikkelmp Nybegynder
04. april 2002 - 20:45 #10
jeg har prøvet at hente fra min ftp server fra en anden computer der sad i routeren, og det gik meget hurtigt : 1000kb/s, så der må være et eller andet netværk, men jeg kan ikke se den anden computer, der sidder i routeren, inde i andre computere....

Er der nogen der kan hjælpe mig med det, eller forklare det?

MVH
Mikkel
Avatar billede sup3rior Nybegynder
04. april 2002 - 21:15 #11
For det første skal du sørge for at der er installeret de rigtige protokoller.....IPX/SPX og så selvfølgelig aktivere fildeling.

Hvis dette ikke hjælper så prøv at bruge søg-funktion (søg efter andre computere) og skriv den andens computer navn.
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2002 - 00:51 #12
nanoq... Internettet er ikke et Wan - hvis det er noget er det et Gan
Avatar billede NanoQ Nybegynder
19. maj 2002 - 01:02 #13
marcmunk, GAN og WAN ligger uhyggeligt tæt på hinanden. Jeg har set flere diskutioner om Internet's rolle i den sammenhæng. Ser man på Internet som et specifikt netværk, er der tale om et WAN. Ser man på internettet som et begreb, er det pludselig et GAN. Det er alene et spørgsmål om definition :)