Avatar billede accredo Nybegynder
03. april 2002 - 14:15 Der er 4 kommentarer

Kan man sætte secondary server manuelt?

Kan man sætte sin secondary dns server op til ikke at skulle hente data fra primary?
Jeg ville nemlig gerne kunne have en secondary, som jeg kan ændre records på manuelt når primary er nede. Vil disse ændringer træde i kraft med det samme (altså udover TTL caching)?
Avatar billede czar Nybegynder
03. april 2002 - 15:22 #1
øhh...

1) Dumt at have to primære dns'er for et domæne, det er administrativt bøvlet (set ud fra serial numbers og konfigurations problemmer), men ikke umuligt, og ikke "ulovligt".

2) Du vil gerne have din sekundære henter fra din primære, tro mig..

3) ... mest af alt, fordi folk vil spørger både din ns1 og ns2 når de begge kører, de ville dele trafikken 50/50 .. (cirka)..

4) TTL er en god ting, lave TTL er knap så godt, og så er der også cache dns'er som er ligeglade med dine lave ttl'er..

... ellers skulle du konsekvent forhøje serial hvert 4-10 minut (og resten af verden ville hade dig.. :D), på begge maskiner, og de skulle synkront kørere med samme serial.. Men med hver deres "webserver" A record (tror det er det du vil?). det kunne man godt, men..... men men men... der er mange små problemmer..

Nedetid er ikke godt, men er din oppetid så vigtig?
Avatar billede goulduck Nybegynder
03. april 2002 - 15:31 #2
Kan man ikke få lavet noget dynamisk DNS? dynip.dk bliver jo opdateret med det samme (ikke?).
Avatar billede czar Nybegynder
03. april 2002 - 16:18 #3
nej (du har så to hostnavne..)
Avatar billede mcp Nybegynder
04. april 2002 - 19:57 #4
Windows 2000 "Active Intergraded zones"

:->