Avatar billede aspii Nybegynder
03. april 2002 - 09:35 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

SBS 4.5 og mail.

Hej.

Jeg har nu i længere tid kørt med en SBS 4.5 Server og en POP3Connector.
Klienterne kører med Outlook 2000.

Men nu har jeg ladet mig fortælle at POP3connectoren hverken er den mest sikre, eller stabile måde at hente mail på.

Hvad bruger i andre?

Jeg kører med en Soho 77 router og en 3Com Firewall på en tiscali ADSL forbindelse.

Vi har stjerne alias fra vores host.
Avatar billede aspii Nybegynder
03. april 2002 - 09:36 #1
Jeg har brugt følgende POP3 Connecter (hvis ikke jeg tager meget fejl)

http://www.microsoft.com/sbserver/downloads/POP3.asp
Avatar billede mcn Nybegynder
03. april 2002 - 13:32 #2
Hvad med bare at få tiscali til at route mailen direkte ud til dig..
det kræver bare at du beder dem om det og at du åbner din firewall for det...
Avatar billede schubert Nybegynder
03. april 2002 - 13:44 #3
Få Tiscali til at lave en MX record direkte ned i din server. Åbn for port 25 i din firewall.

Eller - Brug popbeamer, www.popbeamer.com - den virker (bruger den selv)
Den er nem at sætte op, nem at bruge. Koster ca. 1300 efter de 30 dages prøvetid er udløbet.
Avatar billede aspii Nybegynder
03. april 2002 - 14:01 #4
Hvis jeg vælger at få tiscali til at router mailen direkte ud til mig, hvilke fordele / ulemper er der så ved det?
Skal der laves nogen bestemte opsætninger for at det virker, osv.?
Avatar billede tingleff Praktikant
03. april 2002 - 15:50 #5
du bruger exchange 5.5 ...ik?
Bed tiscali om at lave disse ting og sager:
en "mail" host der peger på dit ip nummer.
MX record med priotet 10 der peger på mail.domain.dk

Så skal du bare ind i din exchange administrator og tag' propeties på internet mail service. Så i "routing" skal du tilføje dit domæne (domain.dk) også sætte den til at reroute...
Avatar billede tingleff Praktikant
03. april 2002 - 15:51 #6
du kan nok også få dem til at lave en mx record til deres egen mailserver.
Den skal bare have priotet 20
Avatar billede schubert Nybegynder
03. april 2002 - 16:52 #7
Tingleff> Du glemte vist at pege på fordelen ved at have en MX20.

Hvis man både har en MX10 og en MX20, så fungere den med det højeste nummer som backup.
dvs. hvis din exchange(som er din MX10) beslutter sig for at strejke, så mister du ingen mail, de flyver videre i den mailbox der er hos Tiscali, som er din MX20.
Når du så får pustet liv i din exchangeserver igen, så henter du din mail med en pop3 connector (f.eks popbeamer)
Fordelen ved at have en mx-record, er også at du ikke skal vente med at få din mail, den dumper bare lige så stille ned i de rigtige bokse.

Husk !!!! Hvis du åbner for port 25, at slå relay fra , så andre ikke bruger dig som SMTP host. se evt. her hvordan http://www.hanno.dk/VisArtikel.asp?ID=47
Avatar billede tingleff Praktikant
03. april 2002 - 16:59 #8
når man laver mx, så er der da ingen grund til at bruge pop3 connector.???
Avatar billede nielsvp Nybegynder
03. april 2002 - 22:20 #9
Nej når MX record'en står til din server så er der ikke brug for POP connector da mail-flow en går direkte til din server og ikke andre.

en MX20 record er en RIGTIG god ided, da den kan holde på mails i 5 dage normalt hvis din server er nede til service el hvad der nu kunne tænkes.
Avatar billede tingleff Praktikant
04. april 2002 - 11:41 #10
det var det jeg mente :-)
Avatar billede nielsvp Nybegynder
04. april 2002 - 11:51 #11
tingleff, jeps, også bare en kommentar :-)
Avatar billede aspii Nybegynder
04. april 2002 - 12:15 #12
puh ha .. det lyder, for lille grønne mig, som noget enormt indviklet. :(
Avatar billede aspii Nybegynder
04. april 2002 - 12:16 #13
Hvis jeg nu ringer til Tiscali og fabler om MX records osv. roder jeg mig jo nok ud i noget jeg ikke kan forsvare! :D
Avatar billede nielsvp Nybegynder
04. april 2002 - 13:23 #14
Der er nogle ting du skal tage højde for først,
1) Din server må ikke stå som Open Relay når du åbner for port 25 i routeren så folk kan misbruge den.
Du skal have mindst Exchange 5.5 SP3 inde for at kunne sætte det op.

2) Du skal åbne for port 25 i routeren, samt lave filtret i firewall'en.

3) Så finder du ud af hvad din OFFICIELLE IP adresse er.

4) Ringer til dem der står for din DNS drift og siger at du gerne vil have ændret en MX 10 record til at pege på din officielle ip, samt en MX 20 til din udbyders mail relay server.
Avatar billede aspii Nybegynder
10. april 2002 - 17:37 #15
Ok ..

Jeg ved at jeg kører med Exchange 5.5 SP4

Og det med IP Adressen kan jeg også finde ud af.

Og jeg har også vores Officielle IP, tildelt af Tiscali.

Hvordan finder jeg ud af om serveren står som Open Relay eller ej?
Min dns? Er det så ikke tiscali, som hoster vores hjemmeside (domæne)?

Forenkler det sagen at vores isp er den samme som vores host?
Avatar billede nielsvp Nybegynder
10. april 2002 - 19:03 #16
Det kan du se hvor du konfigurerer din Internet Mail Connector, under Routing, det er sådan at du skal tjekke om Relaying står til at folk har ret til at sende hvis de er verificeret.

Du kan evt også downloade dette program og prøve at køre det imod din server.
http://www.samspade.org/

Så medmindre man er en telnet haj, og kan huske alle kommandoerne så er det måden at gøre det på.

For at tjekke hvem der kører jeres eksterne DNS så tag en NSLOOKUP.
fx: nslookup -querytype=soa domain.dk

.\nvp
Avatar billede aspii Nybegynder
11. april 2002 - 13:14 #17
Ok .. jeg får følgende når jeg kører den ovenstående kommando:

Server: ns000.worldonline.dk
Address: 212.54.64.170

<domæne>.dk
  primary name server = ns000.worldonline.dk
  responsible mail addr = hostmaster.worldonline.dk
  serial  = 2002030702
  refresh = 10800 (3 hours)
  retry  = 3600 (1 hour)
  expire  = 604800 (7 days)
  default TTL = 86400 (1 day)
<domæne>.dk  nameserver = ns000.worldonline.dk
<domæne>.dk  nameserver = ns010.worldonline.dk
ns000.worldonline.dk  internet address = 212.54.64.170
ns010.worldonline.dk  internet address = 212.54.64.171

... så det må vel være worldonline.dk
Avatar billede aspii Nybegynder
11. april 2002 - 13:48 #18
Jeg har nu også hentet deres program .. "sam spade", men relay er dimmet.
Avatar billede aspii Nybegynder
11. april 2002 - 14:09 #19
Hmm.. jeg fandt ud af det .. og når jeg sidder lokalt på netværket, kan jeg godt få den til at sende en mail til mig selv.
Avatar billede aspii Nybegynder
17. april 2002 - 12:25 #20
Nå hva skidt .. jeg får et konsulenthus til at komme og hjælpe mig igennem det her .. tak skal i have for jeres tid og kræfter! :o)
Avatar billede tingleff Praktikant
17. april 2002 - 15:31 #21
jeg har en konsulent virksomhed, så vi kan da bare finde ud af noget :-)
men du er velkommen til at skrive på michael@creative4u.dk