Avatar billede sp1 Nybegynder
18. juni 1999 - 21:11 Der er 44 kommentarer

Hvilken computer skal jeg købe

Jeg skal bruge en computer til krævende spil og 3D studio ?

Jeg ønsker nogle forslag og priser, samt forretnings forslag !

PS. Jeg ønsker ikke selv at samle den !!!!!!
Avatar billede sp1 Nybegynder
18. juni 1999 - 21:19 #1
hvad skal du bruge den til !!!!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
18. juni 1999 - 22:07 #2
jeg ville gå efter en Pentium II/III eller en Celeron A (det er vigtigt at det er en Celeron A!!!), 128 Megabyte PC100 RAM og 5-10 gigabyte harddisk. Af skærmkort skulle et Riva TNT2 være noget af det bedste du kan få til hjemmebrug, evt i en udgave med framegrabber, hvis du vil grabbe billeder til brug i 3D studio.

men mit vigitigste råd er nok at du IKKE skal købe en standard løsning i Bilka eller Fredgaard eller lignende. For det første ved de ikke ret meget om computerne og deres priser er også urimelige.

Køb hos en speciel computerbutik, helst hos en butiks-kæde, da de små forhandlere har det med at gå konkurs. Hos computerbutikkerne er personalet for det meste selv PC-nørder som ved hvad de snakker om og har erfaring med tingene.

Gode butikker kan f.eks. være:
Datasalg
Zitech
Multimedia Centret
Hard 'n' Soft

og så videre.

hvis du selv ved lidt om computere, skal du IKKE købe mærkevarer som IBM, Compaq eller Amitech. Det er simpelthen for dyrt og de er sværet at få i en custom konfiguration.

Hos computerbutikkerne er det som regel nemt at få skræddersyet computeren mod nogle merpriser på de forskellige dele...

Hvis der er mere du vil vide, så skriv igen...

Ellers kig forbi http://www.909edbpriser.dk

der kan du se hvad priserne for diverse hardware ligger i...

God fornøjelse!
Avatar billede hornshoj Nybegynder
19. juni 1999 - 00:30 #3
Hvad har AMD gjort...? MOST BANG FOR THE $!...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
19. juni 1999 - 00:36 #4
hornshoj>> ja det er rigtigt, men til 3D Studio og spil vil jeg tro at en Pentium er mere overlegen
Avatar billede i11uzion Nybegynder
19. juni 1999 - 10:47 #5
Nu ved jeg ikke så meget om de bedste spil-konfigurationer, men til 3D Studio MAX skal du vælge CeleronA. Pentium II og III er marginalt bedre ved nogle ting i MAX, men den koster også langt mere, så de fleste ikke-millionærer ville vælge CeleronA til grafikbrug.
128MB PC100 RAM er heller ikke nok, det skal op i 256MB når man leger med 3D grafik, og så er rampriserne jo riiiigtig langt ned lige nu (se http://www.edbpriser.dk), så for 2x 128MB pc100 RAM bliver det ikke mere end ca. 1600kr. Og så er der jo rimelige mængder ram.
Du skal også mindst bruge en 17" skærm, men 19" er klart at foretrække og så er Sony et af de klart bedste mærker.
Som cyberesben siger er TNT2 et af de bedste grafikkort lige nu, men ellers er Savage 4 også ok, det er bare langt billigere...

Inde på førnævnte edbpriser.dk har de også færdige tilbud på CeleronA computere til rimelige priser, hvor du sikkert kan få dem til at smide nogle flere RAM i hvis du ikke selv har mod på det...

Hvis du har masser af penge så kig forbi http://www.sgi.com/products/ og så klik på enten "Silicin Graphics 320" eller "Silicon Graphics 540", der er her du finder de billigste af de virkelig hårde grafikcomputere, SiliconGraphic. Disse er KUN beregnet til 3D programmer såsom MAX, Softimage, Lightwave, Maya osv, så dem kan du indtil videre ikke spille på (De kører under Windows NT), men de er simpelthen GUF hvis du vil lave noget seriøs 3D. De koster vist fra 30.000kr. så vidt jeg husker, men så får du altså også en computer der er en 3-4 gange hurtigere end en P-II 450MHz... (til grafik)...

Hled og lykke... :)
Avatar billede sp1 Nybegynder
19. juni 1999 - 13:06 #6
Indtil videre tak for jeres seriøse svar, men jeg vil gerne høre flere løsninger for jeg giver point så lad vær med at poste som svar jeg afviser dem ligeså hurtigt
Avatar billede cyberesben Nybegynder
19. juni 1999 - 13:09 #7
hvorfor fanden giver du så 300 point for et svar? altså hvis du alligevel afviser det
Avatar billede i11uzion Nybegynder
19. juni 1999 - 14:27 #8
Det er også, igen til 3D grafikbrug, en god ide med en SCSI harddisk. Her kan jeg anbefale en Ultrawide SCSI-2 harddisk fra IBM på 9.1GB som koster mellem 2500 og 3000 kr.
Det er selvfølgelig let bare at sige at du skal købe det bedste af det bedste såsom SCSI, men hvis du ikke har råd så kan du også fint leve med en IDE harddisk. Hvis man vælger IBM når man køber harddisk, så går man aldrig helt galt i byen, men jeg vil sige at det er en god ide at vælge en der kører 7200rpm.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
19. juni 1999 - 14:28 #9
sp1>>> Hvor mange penge har du at gøre med???
Avatar billede cyberesben Nybegynder
19. juni 1999 - 14:33 #10
i11uzion>> maxtor's 7200 IDE HD (DiamondMax 2550+) er vist lidt hurtigere end IBM's. jeg har selv en maxtor og den har kørt rigtig godt!
Avatar billede i11uzion Nybegynder
19. juni 1999 - 15:53 #11
cyberesben>>> Ja men når du siger sådan så er det en slags indbygget trang til at forsvare det man selv ejer...
Jeg har heller ikke sagt at IBM is the only thing, men jeg ved bare at det er ret fine sager.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
19. juni 1999 - 16:09 #12
sp1>>> Jeg vil foreslå dig at købe et godt Abit bundkort, og så en CeleronA 400MHz og så overclocke den til 500MHz, hvis altså du har mod på overclocking. CeleronA er nemlig den perfekte processor til at overclocke, og så er det jo ret krævende det der 3D... (bare lige en lille kommentar... :)

Avatar billede sp1 Nybegynder
20. juni 1999 - 00:57 #13
Hej igen !

Cyberesben>>> Jeg afviser kun dit svar fordi jeg gerne også vil høre andres menig

TIL ALLE: Jeg har afsat ca. 100.000 Kr. til dette formål, men jeg ønsker et færdigt produkt som ikke skal overclockes !!!!!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. juni 1999 - 03:54 #14
hvis du skal have en PC'er så

køb en pentium III 550 MHz med 256 eller 512 MB RAM, 20 GB SCSI harddisk, et ASUS P2B-S SCSI motherboard, det største Riva TNT2 kort du kan få, 21" Sony Trinitron skærm.

ellers køb en silicon graphics puter
Avatar billede chruker Nybegynder
20. juni 1999 - 04:18 #15
Hvis du ikke har puttet for mange nuller i din pris, så skaf dig et system der kan køre med flere Pentium III Xeon processorer. Køb de udgaver af processoren med en stor cache. Køb et par GB meget hurtig hukommelse. Se dig om efter et professionelt 3D grafik kort, med masser af hukommelse og superb hardware understøttlese af OpenGL standarden. Køb en stor skræm, med suværen billedkvalitet. Og i forbindelse med spillet, så skaf dig evt. et SB Live! Retail lydkort, køb et surround sound (AC3) anlæg og nogle lækre højttaler.

Skulle du, mod forventning, stadigvæk have lidt penge til overs så invester i et 40" fjernsyn, til når du skal spille (eller blærer dig med dine animation).

Husk også penge til et Windows NT styresystem, samt en kopi af Windows 98.

Endelig så køb et force feedback sæt rat og pedaler, samt et godt flight joystick.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
20. juni 1999 - 10:39 #16
chruker>>>
Det løber jo op omkring 150-200.000kr.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Og desuden har cahchen stort set ingen betydning når man renderer i MAX, og den er KLART IKKE de mange tusind kr. ekstra værd hvis man kun bruger puteren til MAX og spil...
Avatar billede i11uzion Nybegynder
20. juni 1999 - 10:52 #17
Ok sp1>>>
Her er hvad jeg har fundet til dig på Silicon Graphics hjemmeside:

Dual PIII Xeon (med mulighed for op til 4 processorer) 500MHz m. 512KB cache.

1GB RAM fordelt på 4 256MB moduler

3 x 9.1GB SCSI-2 harddiske (ialt 27.3GB)

100MB ZIP drev

21" Silicon Graphics skærm

Silicon Grahpics lydkort

Det er mit forslag og det løber op i 14.000$, men det skulle vel også være ca. 100.000kr.
Det var det bedste jeg kunne finde for pengene i hvert fald, og så er i hver fald også en rimelig syret puter man.
Du kan selv gå ind på http://visual.sgi.com/cgi-bin/gx.cgi/GUIDGX-{b2aa4411-4c32-11d2-a44f-00c04f80a75c} og se konfigurationen.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
20. juni 1999 - 10:54 #18
sp1>>> *** SS *** Har du ikke lyst til at rendere mine MAX scenes, for min P225 m. 64MB RAM kan ikke rigtig følge med mere......... :)  J/K
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. juni 1999 - 12:48 #19
i11>> hvorfor ikke et 250 MB zip drev eller en CD brænder?
hvorfor skal rammen være fordelt på 4 moduler?
Avatar billede i11uzion Nybegynder
20. juni 1999 - 13:08 #20
cyberesben>>> Han ville have et færdigt produkt, og hos Silicon Graphics har de ikke 250MB zip drev eller CD-brændere, og hvis han skulle have 1GB RAM med, så kunne det kun alde sig gøre hvis det var fordelt på 4 moduler, hvis det skulle holdes under 100.000.... Derfor
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. juni 1999 - 13:14 #21
øøhm ok

det er godt nok sygt at bruge 100000 på en puter!
Avatar billede i11uzion Nybegynder
20. juni 1999 - 15:00 #22
Hehe jeg synes at det er for fedt...
Hvae, sp1 hvor lang tid går der før du vælger hvem der skal have pointene???
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. juni 1999 - 15:03 #23
i11>> din URL virker ikke
Avatar billede i11uzion Nybegynder
20. juni 1999 - 15:03 #24
... Ikke for at lyde grådig selvfølgelig..... :) *SS*
Hehe hvis du nu vælger at købe sådan en totalt sej Silicon Graphics puter, vil du så ikke lige give mig nogle renderingstider fra MAX, så jeg kan sidde og blive misundelig??? Takker... :)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
20. juni 1999 - 15:04 #25
cyberesben>>> Hmmm ok, jeg laver lige en ny lidt senere...
Avatar billede s Nybegynder
20. juni 1999 - 22:23 #26
AOD har i denne måned 5 computere til ca. 100000 til test.
Avatar billede hamderper Nybegynder
02. juli 1999 - 22:01 #27
sp1:

En god skærm og grafikkort betyder mere end selv den hurtigste IBM HD

Vi taler milisekunder her , kan nogen mærke forskel på en søgetid på plus minus 3 milisekunder nej brug du hellere dine penge på skærm og skærmkort.

Kontakt mig, er konsulent i pc-firma!!!

Avatar billede joker73arb Nybegynder
09. juli 1999 - 13:24 #28
hamderper>>> Du må meget undskylde, men hvis du er "konsulent" i et pc-firma, burde du da af alle vide, hvor meget indflydelse Harddiskens søgetid/omdrejninger har på de tunge applikationer!!!! SP1 skriver jo at  maskinen skal konfigureres til at køre 3D-studio. Dette program bruger man altså IKKE til at skrive små word dokumenter i !!!  Hvis man "bare" skal lave en moderat film-sekvens, kommer den hurtigt til at fylde et par hundrede MB!!! I dette tilfælde: jo hurtigere harddisk jo bedre performance.... Hvis du har så meget tilknytning til pc'er, burde du vide at hvis du stiller ti nøjagtigt ens pc'er op ved siden af hinanden, hvor den eneste forskel er at harddiskene er forskellige, så vil den med den hurtigste disk være færdig med at starte op før de andre. Alt afhængig af diskens hurtighed, så vil den til tider være meget hurtigere!!!

SP1>>>I dette tilfælde ville jeg da klart smide SCSI diske i computeren, idet man således belaster CPU'en minimalt, i forhold til en IDE disk (selvom det ifølge hamderper ikke gør den store forskel!!!)

Joker
Avatar billede bjarne73 Nybegynder
09. juli 1999 - 15:31 #29
joker73arb>>> Helt korrekt...
Hvis maskinen skal bruges til tung rendering i fx 3DS eller ProE, en en RAID-0 konfiguration med 3-4 SCSI diske ideel, dette vil give en markant forbedring af hastigheder ved beregning på store objekter. Rigelig RAM er rart, men ikke altid nok.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
09. juli 1999 - 19:58 #30
SCSI giver kun fordel i NT, ikke i Win95/98
Avatar billede bjarne73 Nybegynder
10. juli 1999 - 10:28 #31
cyberesben>>Det er bestemet ikke korrekt. Der er stadig markant hastighedsforskel hvis du læser intensivt på disken, men det er rigtigt at man kun kan køre software-RAID-0 (Stripeset) under NT, men hér snakker vi jo netop NT.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. juli 1999 - 12:33 #32
ok, men alle de tests jeg har set, har det kun været i NT at SCSI havde en fordel
Avatar billede hamderper Nybegynder
11. juli 1999 - 03:55 #33
hej lille arrogante snusfornuftige joker
den tone der kan du godt lægge på hylden
jeg gider ikke kommentere narrøve som dig
Avatar billede hamderper Nybegynder
11. juli 1999 - 03:59 #34
sp1>>du skal også huske at nogle systemer er konfiguret til winnt og andre til 95 98 Linux osv:
Avatar billede joker73arb Nybegynder
12. juli 1999 - 08:47 #35
hamderper>>> takker...

Joker
Avatar billede bjarne73 Nybegynder
12. juli 1999 - 10:13 #36
hamderper>> Der er vist kun én der er arrogant hér. Jokers kommentar var helt korrekt, og det var dig der selv synes du var usædvanligt dygtig fordi du var "konsulent". Din sidste kommentar er da det mest intetsigende jeg længe har set...
Avatar billede joker73arb Nybegynder
12. juli 1999 - 10:20 #37
bjarne73>>>>Takker  :o)

Joker
Avatar billede jumper Nybegynder
12. september 1999 - 02:53 #38
Ethvert system med en AMD Athlon/K7 vil sparke røv!

/Thor
Avatar billede tomaten Nybegynder
24. september 1999 - 09:56 #39
Du skal helt klart have en AMD K7 Athlon, hvis du vil køre krævende spil. Men til programmer burde du anskaffe dig en Pentium II eller III. Priserne kommer til at ligge omkring en 10.000 kr. Kig efter computerne i lokale aviser, eller gå ind til Unipro eller lignende og spørg !!!
Avatar billede s Nybegynder
24. september 1999 - 15:15 #40
Det her spørgsmål er ret gammelt... men han kan da ikke have både en AMD K7 Atholn og en PII/PIII i samme maskine...
Avatar billede douglas Nybegynder
06. oktober 1999 - 20:12 #41
Lad være med at spørge her på Eksperten. Det eneste du får er personlige meninger. Gå ind i en EDB-forretning, med tjek på computer, ikke noget som "InterData", og spørg en fagmand. Glem de personlige meninger herinde fra. Det giver alligevel ikke mening.

Men Athlon vil være det bedste valg :)
Avatar billede runar Nybegynder
18. november 1999 - 16:42 #42
Hva med en Apple G4, deres G4 prosessor skal visst være minst ett par hundre prosent raskere enn PIII 600.
men siden du har 100.000kr å bruke så hadde jeg gått for en silicon graphics til det seriøse og en KryoTech? AMD ATHLON 900mhz til spill
Avatar billede xtom2 Nybegynder
28. februar 2001 - 23:24 #43
...
Avatar billede xzxzx Nybegynder
07. august 2001 - 12:41 #44
Pentium 4 - 1.7 Ghz
1024 Megabyte RAM.
Geforce 3.

HeHe...