Avatar billede denboj Nybegynder
15. juni 2000 - 14:45 Der er 35 kommentarer og
4 løsninger

Billig opgradering af PC ønskes

Hejsa - Jeg har en gammel 200 MMX Cpu der kører på sådan et motherboard http://www.qdigrp.com/eng/products/tx1b.htm - Jeg er meget i tvivl om hvor meget jeg skal købe til en opgradering - Jeg regner med at jeg kan afsætte ca. 1500 kr. Jeg har en idé om at jeg kan nøjes med at købe en 450 MhZ K6 II til ca 570 kr. - og et socket 7 bundkort der understøtter cpu'en til ca. 820. Jeg ved at jeg er nød til at skifte RAM'en ud da jeg kører på det gamle Edo og gerne vil skifte til PC-100 -

Mine problemer er hvad med strømforsyning og blæser (kunne være ret hvis de var en del af bundkortet.

Hvad med kabinettet - Er mit gamle minitower godt nok

Hvad med skærmen / Er der kommet nye stik standarder siden jeg købte

Og Vigtigst af alt Hvad med Harddisken Jeg kan se at de nyere bundkort hedder AtA 33/66/100 - Jeg ved ikke om min gamle harddisk kan sluttes til et nyt bundkort.

Håber meget på meget hjælp og en bred debat og emnet - Derfor tilbyder jeg hele 400 point

På forhånd mange mange tak
Avatar billede denboj Nybegynder
15. juni 2000 - 14:45 #1
Jeg søger forøvrigt også konkrete løsningsforslag :-)
Avatar billede morten_b Nybegynder
15. juni 2000 - 15:00 #2
Du kan sagtens risikere at delene ikke virker når du skifter motherboardet ud. Dit kabinet er højst sandsynligt ikke et ATX kabinet og harddiske har det med at være temmelig besværlige at få til at virke på motherboards de ikke var lavet til - med hensyn til ata 33/66/100 findes der til de fleste motherboards specielle drivere man skal lægge ind for at få det til at  virke, men dit er så gammelt at jeg er ikke sikker på at det findes til dit.

Alt i alt må mit forslag være at du køber en brugt computer. Hvis du ikke går efter noget større end det du beskriver burde du kunne finde en computer til under 1500 (uden skærm). Prøv f.eks. på www.qxl.dk (Jubii auktion) eller på www.dba.dk (Den blå avis).
Avatar billede steffen Nybegynder
15. juni 2000 - 15:00 #3
Bare en mening:

Glem alt om at opgradere den; sælg den i stedet til overpris i den blå avis, og invester så i et system med omkring 600mhz og overclock det til 800. Så får du en forskel du kan mærke, og et 100% up-to-date system.

Er du glad for din skærm kan du roligt beholde den, den virker også med en ny PC.
Avatar billede morten_b Nybegynder
15. juni 2000 - 15:02 #4
Hallo steffen - han sagde 1500!!!
Avatar billede renny Nybegynder
15. juni 2000 - 15:05 #5
du kan få et bundkort der kan køre at strømforsyning og også understøtter ATX strømforsyning.

du kan bruge dit minitower kabinet, du får bare ikke ATX mulighederne

køler på cpu'en vil jeg skifte da en 450 mhz kræver en del køling

du kan godt bruge din skærm og skærmkort

du kan altid bruge din gamle HD

Jeg vil dog sige at grafikkort (hvis det ikke er nyere) og harddisk kan nedsætte ydelsen på de nye dele

Avatar billede renny Nybegynder
15. juni 2000 - 15:10 #6
jeg har ikke hørt om problemer med harddiske, på et bundkort som kører LBA mode som et nyt bundkort gør.

vi taler jo ikke om en af de nye store 30 - 75 gb harddiske
Avatar billede renny Nybegynder
15. juni 2000 - 15:17 #7
Hvis du vil holde dig indenfor den pris du har omtalt så det det du beskriver den bedste løsning, det vil koste noget ud over det til ram, men du kan så sælge dit gamle bundkort/cpu/ram bagefter
Avatar billede morten_b Nybegynder
15. juni 2000 - 15:21 #8
Fortsættelse af mit (og rennys svar):
ATX-tingene kan du godt undvære
CPU-køler følger næsten altid med hvis du køber en K6-2.
Skærm og skærmkort er ok, men kun hvis du ikke vil spille nogen af de nye spil!
...så kommer vi til harddisken - renny siger at den virker - jeg vil sige: Sats ikke på det! Selv om den ifølge producenter og alle de tekniske detaljer skulle passe til et nyt motherboard, kan man meget nemt risikere at den ikke gør det eller at man skal ændre jeg ved ikke hvad for at få den til det! Jeg har selv prøvet det! (Skiftede fra Pentium 133 til K6-2 300) - harddisken røg over venstre skulder...
Avatar billede morten_b Nybegynder
15. juni 2000 - 15:23 #9
...men hvis du kender en med meget forstand på computere kan du/i da forsøge...
Avatar billede gnarf Nybegynder
15. juni 2000 - 15:23 #10
Køb et Asus P5AB, det er et Baby AT bundkort og passer i dit kabinet.
Køb en AMD K6-2 450 MHz, den er meget billig, og yder ok.
Køb en enkelt pind 64MB RAM, PC100 eller PC133, koster stort set det samme.

Asus P5AB bundkort: 719 kr.
K6-2 450 MHz      : 435 kr.
Noname PC100      : 495 kr.
Køler til cpu    : 100 kr.

Ialt              1749 kr.

Alt sammen de billigste priser jeg kunne finde på edbpriser.

Som andre har sagt kan du godt bruger harddisk, skærm, skærmkort, kabinet, strømforsyning osv igen, men hastigheden er jo der efter.  Jeg har netop gennemgået denne proces, med en K6-2 450, og min computer er faktisk ret ok idag. Kører fint Quake3 osv..
Avatar billede renny Nybegynder
15. juni 2000 - 15:27 #11
Jeg har lavet noget tilsvarende mange gange, har aldrig haft problemer, jeg har en gang prøvet at bios fandt en 15 gb ibm som en 8 gb, det løste jeg ved at autodekte hd i bios.
Avatar billede morten_b Nybegynder
15. juni 2000 - 15:32 #12
Så vidt jeg (og www.edbpriser.dk) ved kan Asus P5A-B max køre 400 Mhz.
Avatar billede morten_b Nybegynder
15. juni 2000 - 15:35 #13
...og hvis du køber alle delene forskellige steder skal du regne med omkring 4x75 kr. i fragt!

Køb en brugt - der er godt nok ingen garanti, men du kan få noget bedre for pengene!
Avatar billede denboj Nybegynder
15. juni 2000 - 16:18 #14
Jeg kan lige kommentere at jeg regner med løbende over det næste halve/hele år at opdatere den nye computer med - harddisk - grafikkort - skærm - ekstra RAM. i nævnte rækkefølge - Jeg kan desværre ikke lave hele handelen på en gang da jeg ved JEG KAN IKKE SPARE -

Jeg ser med forundring at der var en af jer der sagde at jeg havde mulighed for et bundkort der støttede PC-133 RAM - Det troede jeg ikke kunne lade sig gøre i min prisklasse.

Og jeg tænkte nok at harddisken kunne blive et problem, men det er i faktisk meget uenige om.

En sidste ting er at jeg ved ikke hvad forkortelsen ATX betyder - Nogle af jer siger at det er ligegyldigt andre siger at det er essentielt ?

Morten B's alternativ med at købe brugt lyder også meget fornuftigt - Men hvor meget kan man regne med at få til prisen ?

Takker for de mange indlæg og håber på en videre debat om emnet :-)
Avatar billede denboj Nybegynder
15. juni 2000 - 17:03 #15
Jeg var lige inde og kigge på DBA og Jubii auktion - DBA var alt for dyre - Jubii auktion Måske kan man være heldig men jeg tror det næppe priserne flyver op ad - Ved folk ikke hvor meget den computer de er ved at købe/sælge koster fra ny ?
Avatar billede brian Nybegynder
15. juni 2000 - 18:16 #16
Forskellen på AT & ATX er primært strømstyrken. Du kan trække flere ampere fra en ATX end fra en AT. Dette kan være en fordel hvis du har mange kort/drev tilsluttet. Desuden har man fundet ud af at udelukke strømforsyningen til skærmen på de nye versioner af ATX hvilket giver en absolut større stabilitet i forsyningen i forhold til AT.

Hvis du vælger en ATX tilslutning på dit MB kan du IKKE bruge dit gamle kabinet, men bør investere i et nyt f.eks. Aopen HX-45 som er et af markedets bedste.

MHT ATA - gamle harddiske kan sagtens virke på nye MB, men er selvfølgelig designet til de nye standarder.

Hvis du vil opnå en BUS-hastighed på 100 Mhz skal du med det samme glemme alt om at genbruge din EDO-RAM - den kan maksimalt arbejde ved 66 Mhz - og de fleste boards i dag understøtter end ikke EDO-RAM.

Dog skal siges : hvis du på en 200 Mhz PC har en ATA-33 HD og opgraderer til ATA-66 kan det (kommer an på MB og opsætning - bl.a. understøttelse af ATA-66) virke som om du har fået 60-100 Mhz mere ud af din CPU

Cooleren følger desværre ikke altid med som du har fået et svar om, og i de tilfælde hvor den gør er den som regel ikke speciel god. En god idé er at ofre de 100 - 150  kr. ekstra som en god cooler koster.

Med hensyn til grafikkort. Ja, med et af de nyere MB med AGB har du selvfølgelig en klar fordel hvis du er i besiddelse af et sådan. AGB kører i følge div. test 40 til 60% hurtigere end tilsvarende i PCI version. Dette gælder selvfølgelig kun for AGBx2 idet AGBx4 er en helt anden ting da det kører langt hurtigere men der er endnu ikke mange MB der understøtter det. Det korte af det lange er - har du et godt grafikkort og er tilfreds med det, så kan de sagtens bruges på et nyere MB med fordel - idet du kan spare lidt penge og opgradere den vej når pengene er der.
Avatar billede brian Nybegynder
15. juni 2000 - 18:19 #17
Hvorfor mon jeg altid skriver AGB når det skal være AGP ?????

Avatar billede maniacdog Nybegynder
15. juni 2000 - 19:32 #18
1500,- bliver måske lige i underkanten når man tænker på hvad det egentlig er man skal købe. Også fordi at man ligeså godt kan købe noget hvor man kan nyde lidt længere tid - Altså så det ikke når og blive "forældet".

CPU
Bundkort
RAM
Kabinet
Cooler

www.edbpriser.dk

Harddisk:
Din gamle harddisk kan godt køre med de gamle bundkort bare der er til UltraDMA 33.

Bundkort:
Bundkortet skal (når det drejer sig om nyere bundkort) være et ATX form factor bundkort. Ca. 500-1000,-

CPU:
Der findes nogle forskellige indstikningsmuligheder (Slot 1, Socket370 o.s.v.) dvs. du skal selvfølgelig sørge for at den CPU du køber kan sidde i bundkortet og at bundkortet understøtter den CPU. (Ikke kun i hastighed, men også i mærke o.s.v.). Ca. 500-1200,-

Kabinet:
Du kan ikke bruge det gamle kabinet, men skal ud og købe et ATX. ATX har nogle andre fordele bl.a. advanceret strømstyring. Ca. 400-600,-

Cooler:
Blæseren / Cooleren / propellen (et ord en kunde engang sagde det til mig) skal kunne bruges til den CPU du nu køber. Den skal helst køle så godt som muligt da det er en af de vigtige komponenter i din computer. Bliver CPU'en for varm fryser hele din computer og du må genstarte og måske enda også vente til den er kølet ned. De kan nok fås fra omkring de 100,-

RAM:
Køb ikke noname - Jo lavere pris jo ringere kvalitet. Dermed heller ikke sagt at du lige SKAL købe noget af det dyreste der findes, men noget der ligger i mellem pris. F.eks. Apacer eller Kingston. Du kan nok godt (afhængig af hvad computeren skal lave) nøjes med 64MB til en start. Ca. 500-700,-

Som sagt så køb noget der er ordentligt fra start af. Køb en god blæser. Selvføligelig er dette afhængig af hvad din computer skal kunne og lave.

Men prøv og find nogle priser på Http://www.edbpriser.dk

Hvis du vil ha jeg skal finde et o.k. system som ikke er for dyrt så skriv det og jeg vil finde et.

Håber du kunne bruge disse råd.

-Maniacdog-
Avatar billede denboj Nybegynder
15. juni 2000 - 20:14 #19
Maniadog og andre// Det kunne være rigtigt fedt hvis der var en der ville prøve at give et bud på et eventuelt system. Jeg har brugt det meste af eftermiddagen på at rode rundt i edbpriser.dk og jeg har lidt svært ved at overse konsekvenserne af en eventuel sammensætning. Er bundkortet for langsom til processoren o.s.v. Jeg kan godt se at jeg hellere må bøje mig og købe et nyt kabinet. Jeg er bare bange for at netop denne detalje betyder at jeg er nød til at købe et langsomere bundkort end ellers

Det er ellers dejligt med de mange mails :-)
(Jeg skal forøvrigt til eksamen i morgen så jeg har egentlig slet ikke tid til dette her - burde sidde og læse - og nu kommer der fodbold) :-)
Avatar billede denboj Nybegynder
15. juni 2000 - 20:15 #20
Det var lidt noget vrøvl - Det jeg mente var at jeg var bange for at det at den gamle harddisk skulle følge med op kunne betyde et langsomere bundkort end ellers
Avatar billede steffen Nybegynder
15. juni 2000 - 20:32 #21
Bare endnu een tanke:

Jeg mener nu stadig at det er noget skod at opgradere til under 500mhz - så er du _stadigt_ bagefter, især hvis du vil spille.
Avatar billede burningice Nybegynder
15. juni 2000 - 22:21 #22
Nu er der jo også andet end spil her i livet, steffen ;-)
Avatar billede trooper Nybegynder
15. juni 2000 - 23:47 #23
lol, om jeg gad spilde min tid på en 200 mhz maskine du sikkert rander ind i en million probs med alligevel.
smid lortet ud og køb noget nyt.

du får alligevel ikke en skid for 1500 bobs
Avatar billede brian Nybegynder
16. juni 2000 - 00:33 #24
Trooper> du er sgu da ikke for klog !!!!

Hvorfor skulle der være speciele problemer med en 200 Mhz ??? En af de mest perfekte CPU'er der er produceret er uden tvivl Intel 166 MMX!!! og mange af de efterfølgende CPU'er (200, 233 og 266) var næsten lige så gode.

Under alle omstændigheder er det i bund (!) og grund motherboardet der er en af de afgørende faktorer hvis vi skal snakke om hurtighed/stabilitet.

Denne besked er f.eks. skrevet fra min server der er :
CPU : 486 100 Mhz
RAM : 64 Mb EDO
GRAFIK : 2 Mb S3 DX Virge
HD : 3 * SCSI 400 Mb Conner/IBM
Soundblaster 16 ISA

og den starter/kører hurtigere og næsten lige så godt som min almindelige PC'er der er :
Intel Pentium III 700 Mhz
256 Mb PC-100 SD-RAM
Voodoo3 3000 AGP 32 Mb
IBM 20,4 Ultra DMA 66 *2
SoundBlaster Live Gold

desuden har jeg DVD, SCSI-brænder, tv-kort og et ekstra skærmkort i min PC'er.

Horfor er det mon lige jeg har valgt at bruge den gamle til server ????

Ifølge dit råd skal 200 Mhz og åbenbart alt der under bare smides ud ???????? er det sådan at du arbejder på en genbrugsstation så du selv kan få glæde af det ???? Et eller andet er der sgu' da galt med dig når du kan råde en mand til at smide en mand til at smide en funktionsdygtig computer i skraldespanden. Har du lige fået en 800 Mhz Athlon (eller mere) kan jeg kun sige - ???? hvad skal du bruge det til ?
Du skal ikke prøve at bilde mig ind at du har fundet et MB der understøtter alle herlighederne fra din CPU, eller for den sags skyld div. grafik/lyd/scsi kort ?!?!?!?

Hvorfor lokke manden til at smide noget ud han måske kan bruge/bytte/sælge !!!

Avatar billede burningice Nybegynder
16. juni 2000 - 02:49 #25
Jeg må give brian ret. Det var en noget så grov bemærkning du kom med der, uden nogen forbindelse til virkeligheden overhovedet.
Prøv f.eks. at komme med nogle eksempler på de problemer han åbenbart skulle kommer ud for??
Hvis jeg skulle komme med et bud på en opgradering ville det se sådan her ud:

EPoX EP-3VBA ATX Mobo til 745 (ikke alt det socket 7 pjat. Få dig en Celly istedet)

Celeron 400MHz til 619 (evt. oc den til 552 MHz)

64 MB Ram PC100 til 495

LX45 ATX Kabinet til 399

Ialt = 2308

Ok, det blev lidt dyrt... aherm :) Men ellers er det nok gnarf's forslag der kommer tættest på det bedste du kan få for 1500 dask.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
16. juni 2000 - 08:07 #26
Hvis jeg stod i din situation ville jeg nok opgradere til følgende. (billig ordning men effektiv)

CPU:
Intel Celeron In-A-Box (Betyder at der er påmonteret en blæser på som faktisk er udemærket) Socket370
Pris: 777,-

Bundkort:
Abit ZM6 ATX
5PCI-2ISA-1AGP / IDE
Passer til overnævnte CPU
Kan også godt køre med din gamle harddisk. Socket370 så den passer til din CPU.
Pris: 779,-

RAM:
Mærket Apacer - 64 MB SDRAM PC100 (Betyder at det er 100MHz RAM)
Pris: 575,-

Kabinet:
Aopen kabinet HX95 ATX
Strømforsyning er på 235W
Pris: 427,-

Samlet pris: 2558,-

Jeg ved godt at det ligger ca. 1000,- over din pris, men som jeg nævnte før er det bedre at ofre lidt mere på noget der er bedre.

Det var hvad jeg ville gå ud og købe hvis jeg var i din situation.

MVH

-Maniacdog-
Avatar billede maniacdog Nybegynder
16. juni 2000 - 08:09 #27
Glemte lige og skrive at det er en Celeron 500MHz.
Avatar billede morten_b Nybegynder
16. juni 2000 - 08:50 #28
Som mange af de andre beskriver skal du nok op i de 2-3000 kr. hvis du skal købe noget bedre end K6. Med brugt mener jeg at jeg flere gange har set temmelig billige computere sat til salg i den blå avis af folk som ikke har forstand på computere - du skal derfor kigge i Den Blå AVIS og ikke på www.dba.dk og ringe med det samme! Der er flere om budet.
Avatar billede morten_b Nybegynder
16. juni 2000 - 08:55 #29
http://www.itbutikken.dk/

tilbyder:

AOPEN, Socket 370, MX3W-V ATX (Aopen, Bundkort) 790,-

Celeron A, 500MHz, Tray, Socket 370(Intel, Processor) 779,-

Memory/64MB 10ns nParity PC100 DIMM(Aopen, Ram) 775,-

Aopen HQ45-Grå, Midi-tower, ATX, incl. 235W PSU, excl. netkabel(Aopen, Kabinetter) 475,-

Beløb ialt 2.819,-

Igen lidt dyrere end det foregående, men alt er fra den samme butik og på lager til omgående levering.
Avatar billede denboj Nybegynder
16. juni 2000 - 16:16 #30
Takker til Morten_b og Maniadoc for de konkrete tilbud - Jeg har ikke så meget tid men jeg synes faktisk at tilbudene lyder fristende - Maniadoc// Jeg ved ikke om det tilbud du er kommet med er fra samme butik eller om jeg skal lave 4 handler m. 75 kr. i porto pr. handel. Jeg tror sgu at jeg hopper på et af dem - Men hvorfor igrunden celeron istedet for k6 - Jeg har set en k6 550 mhz billigere end de celeron'er i er kommet med. Nå jeg smutter jeg skal til sommerferieafslutningsfest

Takker meget The boy
Avatar billede stussy Nybegynder
16. juni 2000 - 16:23 #31
Køb  :
MB: Abit BE6-ATX 895,-
Process: Celly2 566MHz 1088,-
RAM: PC100 64MB 8ns /1 parts 499,-
PSU: 230W ATX 220,-
kabinet: Flamengo-kasse 0,-

samlet pris: 2702,-
priserne er ´selvfølgelig fundet inde på edbpriser.dk
Processoren kan i mange tilfælde OC'es til 800+ og så har du et ganske OK system ;)
/stussy
Avatar billede burningice Nybegynder
16. juni 2000 - 17:30 #32
<<denboj>>
Celeron er generelt bedre end k6-2. Især fordi at det er samme fpu som der sidder på de "originale" pentium'er. Og så er der 128 KB ondie cache der kører med fuld hastighed. Ulempen er så at den officielt kun understøtter 66 MHz på bussen... meen, sådan er der så meget :)
Avatar billede denboj Nybegynder
17. juni 2000 - 04:13 #33
Er lige kommet hjem fra verdens kedeligste sommerafslutningsfest med tilhørende verdens kedeligste fodboldkamp nogensinde. Jeg lægger mærke til at Stussy siger at kabinettet skal være en flamingo kasse ????????

Jeg tænder stadig mest på Morten_b's tilbud - Cyberprofessor's idé er godt nok billigere men 400 mhz er måske lidt i underkanten og maniadoc har stadig bedste pris/ydelse tilbud - men fungerer tingene sammen ? og kommer tilbudene fra samme butik ?
Avatar billede denboj Nybegynder
17. juni 2000 - 04:18 #34
Er det kun mig der ligepludselig har fået en sindsyg grim ringetone her på eksperten ?????
Avatar billede maniacdog Nybegynder
17. juni 2000 - 10:07 #35
denboj: Desværre så kommer de ikke fra samme butik, og ja tingende fungere sammen.
:-)

-Maniacdog-
Avatar billede stussy Nybegynder
17. juni 2000 - 12:54 #36
denboj>>> det med flamengo kassen var mest ment som sjov, men altså når man ikke har så mange penge at gøre godt med, bliver man jo nød til at tænke lidt kreativt, personligt vil jeg helst lige selv have de sidste MHz med, og da Celly2'en virkelig har potentiale til noget seriøst OC'ing sååh må man jo prioritere en lidt dyre processor, frem for et halv grimt kabinet, så klart jeg ville vælge en løs PSU i en flamengo kasse (til at begynde med) og så have en processor der vil frem af, frem for en eller anden K6-2 eller en vattet Celly500 der alligevel kun kan køre omkring 560-600MHz hvis man er så nogen lunde heldig...
Jeg står sådan set også og mangler et kabinet, da jeg snart for nok hardware stumper til at samle 2 putere, så min dual celly bliver sikkert i første omgang lagt ned i en flamengo kasse :)
/stussy
Avatar billede denboj Nybegynder
17. juni 2000 - 17:03 #37
Jeg tror hellere jeg må afslutte spørgsmålet - Jeg har fået de oplysninger jeg ønskede og takker rigtig mange gange for de seriøse indlæg.
Avatar billede denboj Nybegynder
22. juni 2000 - 13:02 #38
Har folk fået deres point ? - Jeg har givet dem, men af en eller anden mærkelig grund bliver de ved med at stå i parantesen ????
Avatar billede cybermike Nybegynder
05. oktober 2000 - 11:14 #39
denboj>Vil du sælge noget at dit gamle udstyr?
Jeg er specielt intresseret i processoren og rammen! (og måske hd)