Avatar billede ds-zim Nybegynder
15. juni 2000 - 14:28 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Mangel på DefragmenteringsVærktøj ?!?

Firmaets domæne er opbygget af 1 NT 4.0 PDC, 4 Workstations og en del Win98 clienter. Vi arbejder i Office2K, hovedsagligt i Access. NT 4.0 alene har efter min erfaring intet værktøj/program til defragmentering og derfor lyder mit spørgsmål på :

A. Findes noget alternativ til SpeedDisk / Diskeeper ?
  ( Evt. Microsoft produkt)
B. Hvilke konsekvenser kan forventes ud over tab af læsehastighed ?
Avatar billede lcc Nybegynder
15. juni 2000 - 15:02 #1
Microsoft har ikke noget defragmenteringsværktøj til NT 4.0

Du bliver nød til at installere et "third-party" defragmenteringsværktøj. Jeg er mest til Diskeeper.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
15. juni 2000 - 16:03 #2
Så længe du kører med NTFS er fragmentationen jo aligevel så lav at det ikke er nødvendigt at defragmentere dine partitioner...(derfor der ikke er defrag.exe med i NT)
Og ellers må jeg give lcc ret... intet fra MS til den slags opgaver med NT
Avatar billede victor44 Nybegynder
15. juni 2000 - 21:42 #3
Tigerdyr. Sludder der er masser af fragmentering, hvis det er en travl maskine som Eksempelvis min. Jeg kører med DisKeeper en gang om måneden og jeg kan mærke tydelig forskel når det er sket.
Jeg mener at kunne huske noget om at DisKeeper er implementeret i W2K. Så der må jo have været et behov.
Avatar billede ds-zim Nybegynder
16. juni 2000 - 09:16 #4
Lader spørgsmålet stå åbent weekenden over. Snak løs folkens !
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
16. juni 2000 - 09:20 #5
Lyder skummelt... ifølge Microsoft MOC materialet for MS Windows NT 4.0 Server er fragmentering af en NTFS partition ikke eksiterende, den eneste måde at defragmentere en NTFS partition på at geninstallere NT...

Jeg skal ikke gøre mig klog på om der rent faktisk er fragmentering, blot nævne at der ifølge M$ ikke er det!
Avatar billede sokristi Nybegynder
16. juni 2000 - 12:33 #6
Defrgamenteringsværktøjet i w2000 er en neddroslet udgave af disk keeper. Til NT findes en disk keeper lite, som er gratis. Den kan hentes executive.com. Der sker selvfølgelig fragmentering, osse på NTFS. DKLite defragmenterer FAT og NTFS. Det har været bragt frem, at ejeren af executive software er et meget fremtrædende medlem af Scientology, og det vil måske kunne bekymre nogen.
Avatar billede ds-zim Nybegynder
16. juni 2000 - 13:06 #7
Benhårdt Sokristi ! Du har taget føringen :)
Avatar billede tomtom Nybegynder
16. juni 2000 - 15:38 #8
Til tigerdyr: Siden MOC-materialet blev skrevet for ca. 4 år siden har MS erkendt, at der er kraftig fragmentering på NTFS. Dave Cutler, som har udviklet NTFS (og HPFS for OS/2) stod også bag VMS operativ systemet, og har måttet erkende - meget mod sin vilje - at alle 3 filsystemer fragmenteres kraftigt ved brug. Derfor har MS indarbejdet en light-udgave af Diskeeper, som Sokristi skriver.

Læs mere om NTFS og Dave Cutler her:

http://www.microsoft.com/TechNet/winnt/Winntas/technote/ruley/ch05.asp.

Søg på siden efter "Disk fragmentation"
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
16. juni 2000 - 20:41 #9
Page not found...

Hvordan landet rent faktisk ligger med NTFS er jeg langt fra sikker på, ved blot at MOC materialet for NT server siger at der IKKE opstår fragmentation på NTFS!
Avatar billede victor44 Nybegynder
17. juni 2000 - 17:21 #10
Så står der noget forkert !
Avatar billede tomtom Nybegynder
18. juni 2000 - 17:50 #11
Til Tigerdyr.

Der var lige kommet et DOT for meget med til sidst:

http://www.microsoft.com/TechNet/winnt/Winntas/technote/ruley/ch05.asp

Læs evt. også denne langhårede artikel
http://www.microsoft.com/TechNet/winnt/optntfs.asp

Det er ikke nødvendigvis 100% korrekt hvad der står i MOC-materialet. Jeg underviser efter det dagligt, og har efterhånden fundet MANGE fejl.

Avatar billede tigerdyr Nybegynder
18. juni 2000 - 18:28 #12
Ok, jeg må nok erkende at du har ret!
Min erfaring er også ret begrænset, jeg har kun undervist efter MOC et par gange om ugen i ca. 2 måneder...
Avatar billede ds-zim Nybegynder
19. juni 2000 - 08:35 #13
TomTom må siges at være manden bag teorien. Dog løber sokristi med pointene :)