Avatar billede the_email Nybegynder
01. april 2002 - 13:27 Der er 24 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan laver jeg bootdisketter.

Jeg har nu hentet Linux Mandrake 8.1, og på de to CD´ere jeg har lavet ud fra *.iso-filerne ligger der et bibliotek der hedder Boot, det indeholder en all.img fil der fylder ca. 16 MB og en fil der hedder boot.cat der fylder 2 KB.

Men hvordan laver jeg bootdisketter ud at dem?

TheEmail.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
01. april 2002 - 13:46 #1
Et godt gæt vil være at bruge programmet rawrite til at skrive isoet til en fil..

Men kan du ikke boote på dine cd'ere?
(Hvorfor ikke mandrake 8.2 forøvrigt?)
Avatar billede olly Nybegynder
01. april 2002 - 13:51 #2
Ja først og fremmest... Hvorfor ikke boot fra cd?

Men hvis du ikke kan det skal du ind i en prompt...

De skal du gå ind i bibet dodutils på cden og skrive rawwritewin

Den image fil du skal skrive er x:\images\cdrom.img... Ogf så er det bare trykke write...

Sådan
Avatar billede olly Nybegynder
01. april 2002 - 13:53 #3
x er naturligvis dit drevbogstav...

Denne opskrift er dog fra min Mandrake 8.2 men det er sikkert 100% ens med 8.1...
Avatar billede olly Nybegynder
01. april 2002 - 13:55 #4
Går ud fra du skal bruge en Windws til at lave dem...

x:\doc\install\da\install.htm#floppy kan måske være en hjælp
Avatar billede the_email Nybegynder
01. april 2002 - 14:45 #5
Når jeg vil boote fra CD´en skriver den bare "Boot fra CD:" og så står den lille hvid corsur (stavet forkert) bare og blinker og uanset hvad jeg trykker sker der ikke mere.

Jeg bruger 8.1 istedet for 8.2 fordi 8.2 er en beta.

Der er ingen fil på CD´en der hedder rawwritewin eller rawritewin; den imagefil jeg skal bruge hedder all.img mendet gør nok ikke den store forskel.

Der ikke noget bibliotek der hedder "doc" eller "dodutils" på CD´en.

Men kan man ikke bare hente de #%#&% bootdisketter på nettet? - eller et program til at åbne den *.img fil med.

TheEmail.
Avatar billede the_email Nybegynder
01. april 2002 - 14:47 #6
Hvis I lige har tålmodighed til imorgen så hente jeg lige 8.2 , jeg ved ikke hvor jeg har kigget hen....
Avatar billede the_email Nybegynder
01. april 2002 - 14:51 #7
så her jeg sgu brugt to CD´ere på 8.1, den nederste hvis I kigger på http://www.linuxiso.org/mandrake
Avatar billede the_email Nybegynder
01. april 2002 - 14:52 #8
Avatar billede the_email Nybegynder
01. april 2002 - 14:53 #9
Forresten har jeg kun én HD, på 40 GB, kan jeg lave en partion til Linux på den eller skal jeg have en helt anden HD, og hvor stor (MB/GB) skal den så være.
Avatar billede langbach Nybegynder
02. april 2002 - 03:13 #10
du kan sagtens have flere ting på hver deres partition, du skal bare være klar over at windows (specielt 95/98) meget nemt kommer til at fjerne adgangen hvis du geninstallerer den på et tidspunkt.

både Mandrake 8.1/8.2 har et katalog der hedder dosutils i dette findes 2 programmer der kan lave en bootdisk den klassiske rawrite.exe og den lidt fancy grafiske rawwritewin.exe.

Hvis du ikke kan finde dem på din cd kan de hentes her:
ftp://ftp.sunsite.dk/mirrors/mandrake/current/i586/dosutils/rawrite.exe
ftp://ftp.sunsite.dk/mirrors/mandrake/current/i586/dosutils/rawwritewin.exe

med dem kan du lave dine boot disketter under windows/dos.

hvis du skal den slags på en linuxboks bruger du istedet kommandoen dd - men meget mere om det en anden dag.
Avatar billede olly Nybegynder
02. april 2002 - 15:46 #11
8.2 er ikke en bata... Så bare kom i gang med at hente... Og der skal være de bibs... Og du kan ikke bruge den all.img til noget... Du skal bruge de 1.44 MB .img der er beregnet til disketter...
Avatar billede olly Nybegynder
02. april 2002 - 15:47 #12
Et lille råd med at du ikke kan boote fra CD! Prøv at slå virus protection fra i bios... Det kan være derfor...
Avatar billede olly Nybegynder
02. april 2002 - 15:50 #13
Hvis det er nederste her fra

http://www.linuxiso.org/mandrake.html

Så kan jeg godt forstå de er lidt specielle... De er ikke til i386... De er til ia64 argitekturen...
Avatar billede the_email Nybegynder
02. april 2002 - 17:46 #14
olly-> det er nemlig dem... jeg er ved at hente dem, men den FTPserver jeg skal connecte til er hele tiden fuld, men jeg er igang.

Jeg connecter til hedder: ftp.ciril.fr men hvis i kender en anden Mandrake 8.2 er på, så skriv det lige.
Avatar billede olly Nybegynder
02. april 2002 - 19:25 #15
Du skal gå ind på sunsite.dk og så mirrors i siden og så mandrake...
Avatar billede olly Nybegynder
02. april 2002 - 19:26 #16
Her henter du 8.2 til i386...

http://mirrors.sunsite.dk/mandrake/iso/
Avatar billede olly Nybegynder
02. april 2002 - 19:28 #17
Du skal IKKE hente dem til ia64... For det er vel en alm PC du er ved?
Avatar billede the_email Nybegynder
02. april 2002 - 19:59 #18
olly -> nu skriver du i386, men i586, bygger vel på samme teknologi så je kan vel bruge i586 filerne på en alm. PC ikke?
Avatar billede the_email Nybegynder
02. april 2002 - 20:00 #19
Jeg afsatte lige flere point, for jeg har alllerede fået hjælp til en masse...
Avatar billede olly Nybegynder
02. april 2002 - 20:03 #20
Jo naturligvis... Du skal bare hente dem til i586... Helt okay... Hvornår har du dem nede?
Avatar billede the_email Nybegynder
03. april 2002 - 15:54 #21
Jeg mangler ca. 50 MB, og kører 256 Kbit, så det går fremad.
Avatar billede the_email Nybegynder
03. april 2002 - 15:55 #22
olly -> hvad er de der ia64 egentligt til, kan de overhovedt bruges til en PC?
Avatar billede olly Nybegynder
03. april 2002 - 17:10 #23
Jeg tør ikke hænges op på det,men tror det er til intelse 64 bit CPU!

Så de kan nok ikke bruges til dig...
Avatar billede olly Nybegynder
03. april 2002 - 19:06 #24
Hvor langt er du kommet?
Avatar billede the_email Nybegynder
03. april 2002 - 20:37 #25
Jeg har nu hentet Linux og mit CD-drev kan boote... HURRA.

Tak for hjælpen.
Avatar billede olly Nybegynder
03. april 2002 - 20:50 #26
Tak for point :)
Avatar billede the_email Nybegynder
04. april 2002 - 16:32 #27
Lige en sidste ting, kan man ændre rækkefølger på hvilket styresystem den starter først, så jeg bare kan sætte den til at starte Windows som standart?