Avatar billede tiz3myr Nybegynder
01. april 2002 - 12:23 Der er 17 kommentarer og
4 løsninger

Fejl ved opstart

Hai eksperter..
I skal lige have hele historien først!
Jeg var blevet godt træt at min gamle p3, og besluttede mig for at jeg ville have fat i en pentium 4.
Jeg var så ude og købe nyt bundkort (asus P4B266) , En pentium 4 1.7 ghz og 256 mb ddr266 ram.
Efter at have monteret det hele i et nyt chieftec kabinet, startede computeren op uden problemer..
Ihvertfald indtil den skulle til at loade win2k, pludselig kommer følgende fejlmeddelelse frem:

***stop: 0x0000007B (0xED41B84C, 0X0000034, 0X00000000, 0X00000000)
INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

HVIS DET ER FØRSTE GANG, DU SER DENNE FEJLMEDDELELSE, SKAL DU GENSTARTE COMPUTEREN. HVIS FEJLEN KOMMER IGEN, SKAL DU GØRE FØLGENDE:

KONTROLLER DIN COMPUTER FOR VIRA. FJERN EVENTUELLE NYINSTALLEREDE HARDDISKE ELLER HARDDISKCONTROLLERE. KONTROLLER AT DIN HARDDISK ER KORREKT KONFIGURERET OG TERMINERET. KØR CHDSK /F FOR AT KONTROLLERE HARDDISKEN FOR FEJL OG GENSTART DERFETER KOMPUTEREN..

Jeg gjorde selvfølgelig hvad den sagde så. Jeg genstartede først, men samme fejlmeddelses kom frem.
Jeg kørte programmet CHKDSK (vi har helvdigvis et par andre computere, så jeg smed det over på en stardiskette derfra) Når jeg kørte CHKDSK C: , sagde den at jeg skulle bruge programmet SCANDISK for at tjekke drevet for fejl. (det skal vidst lige siges, at min harddisk er partitioneret i 2 drev, et C og et D)
SCANDISK fandt ingen fejl.. Jeg kørte også SCANDISK på drev D, for en sikkerheds skyld, selvom win2k ligger på C-drevet.
En ting jeg ikke kan forstå er at den siger jeg skal køre "CHKDSK /F" jeg har selvfølgelig prøvet det, men der sker intet så.. ?

Jeg er virkelig helt lost nu.. hvad skal jeg gøre??
Håber virkelig der er nogle eksperter derude, der kan hjælpe mig :D

på forhånd tark!
//Esben
Avatar billede renny Nybegynder
01. april 2002 - 12:24 #1
du er nødt til at ominstallere win2000
Avatar billede tiz3myr Nybegynder
01. april 2002 - 12:25 #2
Det skal lige siges, at fejlmeddelelsen kommer, lige når win2k logoet viser sig!
Avatar billede renny Nybegynder
01. april 2002 - 12:26 #3
Jeg har prøvet det samme og efter meget lang tids forsøg med alt muligt valgte jeg at ominstallere, win2000 kan ikke finde ud af for store ændringer med bundkort
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2002 - 12:26 #4
Ja, har lige skiftet fra k6-2 til PII - og jeg fik samme fejl. Eneste løsning var at formattere HDD og installere windows på ny.
Ja, det er træls, men det er løsningen.
Avatar billede tiz3myr Nybegynder
01. april 2002 - 12:28 #5
jeg er bare blevet så bange for at formatere, da jeg engang kom til at formatere et forkert drev (backup drevet)
På mit D-drev ligger nemlig 1000-vis af mp3'er!
Man kan jo ikke altid være sikker på at fordi drevene hedder C og D i windows, så hedder de oxo d når man formaterer vel?
men hvis der virkelig ikke er anden vej uden om! så :(
Avatar billede tiz3myr Nybegynder
01. april 2002 - 12:30 #6
Hvordan tjekker jeg egenlig hvad drevet, som windows ligger på, hedder?
Fordi det er ikke altid det er C er d?
dengang jeg kom til at slette mit backup-drev, havde jeg nemlig oxo bare skrevet format c:
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2002 - 12:30 #7
Du booter bare på win2000 cd-rom - så kan du sagtens se forskel på NTFS-drev og fat32-drev (det var garanteret problemet før :))
Avatar billede renny Nybegynder
01. april 2002 - 12:32 #8
grunden til du fik slettet dit backupdrev er at du har brugt en fat32 system (diskette) til at formattere den kan ikke læse dit ntfs drev og tror at drev d er drev c
Avatar billede tiz3myr Nybegynder
01. april 2002 - 12:33 #9
hmm, jeg kender ikke så meget til det med system-filer osv!
Men jeg går ud fra, at det drev, som har fat32 filsystemet liggende på er der hvor win2k oxo ligger ik? (nooob :)
Avatar billede renny Nybegynder
01. april 2002 - 12:35 #10
det er dit c: drev der er NTFS formatteret så hvis du booter op med en forkert disk så er det drev d du sletter
når du har bootet op så skriv c:\dir for at se hvad der er på drevet
Avatar billede tiz3myr Nybegynder
01. april 2002 - 12:35 #11
ok, jeg er vist ude hvor jeg ikke kan bunde, men jeg vil lige prøve og se hvad den siger når jeg booter fra win2k cd'en! :D
I skal have tark for hjælpen! Hvis alle jer der har bidraget lidt her, giver et svar, så kan jeg fordele pointene lidt :D
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2002 - 12:37 #12
:)
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2002 - 12:38 #13
husk at sætte din bios op til at boote fra cd-rom :)
Avatar billede goulduck Nybegynder
01. april 2002 - 14:50 #14
1) Boot op på din Windows 2000 CD
2) Tryk F6, når installationen skriver at man kan installere 3. parts SCSI drivere.
3) Indsæt driver disketten til din IDE 100 controllere og bed den om at lede efter driverne der.
4) Kør en REPAIR, når den spørger om dette.

Så burde du kunne få dit system op og køre.
Avatar billede goulduck Nybegynder
01. april 2002 - 14:51 #15
Fejlen er højstsandsynligt sket, da der lige pludselig er kommet en nyere IDE 100 controller i maskinen, i stedet for din gamle controller.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
01. april 2002 - 15:09 #16
Jeg ved ikke om det betyder noget men jeg har haft lignene fejl og har fundet ud af at det kan skyldes fejl agtige IDE drivere fra producenten især hvis man bruger nogen af de nye Pentium 4 på Asus board, men det kan muligvis osse skyldes ram fejl hvilket var tilfældet hos mig en af gangene.

Håber du får løst dit problem. Mvh DSJ
Avatar billede woolbox Nybegynder
01. april 2002 - 19:02 #17
Boot op fra din Windows 2000 CD og vælg R for repair, F for Fast Repair
(rep. system filer og bootsektor mm.)

Hvis det ikke virker kan jeg anbefale Winternals' ERD Commander 2002 (http://www.winternals.com/products/repairandrecovery/erdcommander2002.asp) - det koster ganske vidst nogle knaster, men hvor meget ønsker du at systemet kan boote igen?

Hvis det kun er ren data du har behov for kan du låne en anden Windows 2000 maskine og sætte disken som sekundær disk - så kan du tage ejerskab på alle filer og kopiere dem over på den maskine.
Avatar billede woolbox Nybegynder
02. april 2002 - 03:52 #18
Spøjst ;o)
Avatar billede goulduck Nybegynder
02. april 2002 - 06:38 #19
Fik du det til at virke?
Avatar billede woolbox Nybegynder
02. april 2002 - 10:18 #20
My point exactly goulduck ;o)
Avatar billede goulduck Nybegynder
02. april 2002 - 15:57 #21
Ja, det ville jo være rart at vide hvad der fik løst problemet.