Avatar billede rasmusedberg Nybegynder
31. marts 2002 - 19:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

SNMP agent til Cisco SOHO 77 router (trafik-analyse)

Hejsa
Jeg ønsker at overvåge trafik på en Cisco SOHO 77 Router, for at finde ud af hvor meget internet trafik hver bruger bruger. På den måde kan jeg fordele vores regning til ADSL linien efter hvor meget trafik hver enkelt bruger bruger..

Jeg spørger efter en SNMP agent, der kan opfylde dette behov...

Avatar billede langbach Nybegynder
31. marts 2002 - 21:52 #1
min ummidelbare anbefaling er http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/ det er ganske enkelt fremragende til overvågning af hvornår hvem benytter hvad.
Avatar billede rasmusedberg Nybegynder
31. marts 2002 - 21:56 #2
Problemet er bare at dette lavet til Linux og jeg kører w2k server på serveren (som skal holde styr på trafikken)
Men hvis du kender et sted der har en version der er kompileret til w32 så det er lige klar til at installere, så er super
Avatar billede langbach Nybegynder
31. marts 2002 - 22:23 #3
Get the latest Version of MRTG as  Unix source or as precompiled for Win32.

http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/pub/

fra doc/nt-guide.txt (i .zip filen fra ovenstående site):
      Installing MRTG on an Windows NT or Windows 2000 box is
      not quite as click and point as some might want it to be.
      But then again it is not all that difficult if you follow
      the instructions below.
      To get MRTG to work on Windows NT you need the following:

          A copy of Perl for NT from http://www.ActiveState.com
          (it must be version 5.005 or better 5.6).

          The latest version of MRTG from http://peo-
          ple.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/pub . look for
          mrtg-2.9.17.zip or better. The archive does also con-
          tain a precompiled copy of rateup.exe for Win32.

Så god arbejdslyst hvis du vælger at prøve.

Jeg har kun erfaring fra linux med dette, men er det halvt så godt til windows er det stadig værd at prøve ;-)
Avatar billede rasmusedberg Nybegynder
31. marts 2002 - 22:24 #4
Jeg forsøger, tak for hjælpen
Avatar billede svindler Nybegynder
31. marts 2002 - 23:23 #5
mrtg er et dejligt værktøj, men ikke til dette formål. mrtg overvåger interfaces. Mrtg KAN bruges, men så kræver det, at alle brugerne har et interface dedikeret til internet-trafik, og at det er de enkelte hosts, der bliver overvåget.
Der er ikke nogen rigtig god måde at overvåge trafikken på, med mindre routeren har firewall feature settet. Det eneste jeg lige kan komme på er, at lave en access-liste på indersiden af routeren, hvor der er et entry for hver bruger, is til med:
access-list 10 ip permit host 192.168.1.10 logaccess-list 10 ip permit host 192.168.1.11 log
access-list 10 ip permit host 192.168.1.12 log
og så sætte routeren op til at logge via en syslog-server. Det vil give en log-fil, som tæller antal pakker fra hver host og det kan man så bruge som et nøgletal til fordeling af omkostningerne.
Avatar billede rasmusedberg Nybegynder
01. april 2002 - 01:26 #6
Og alt dette kan lade sig gøre på min router (Cisco SOHO 77) ???
Avatar billede svindler Nybegynder
01. april 2002 - 10:00 #7
jep. Men du skal have en syslog-server. Det følger standard med linux, men du kan have behov for at lede lidt, for at finde en til Windows. Og bagefter skal du lige bakse lidt kode sammen, der kan tælle entries i loggen.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2002 - 15:22 #8
MRTG kører også udemærket på windows server, bruger det til overvågning af 30 wan-interfaces og 2 internet linier på mit job.