Avatar billede cklips Nybegynder
14. juni 2000 - 14:29 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Reinstallering af NT

Jeg har en Fujitsu PC m. NT som jeg godt kunne tænke mig at reinstallere helt fra grunden. Dvs formatere harddisken og installere NT på ny.
Jeg har en almindelig installations CD til NT.

Hvordan gør jeg?
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
14. juni 2000 - 14:35 #1
Du bør lave (hvis du ikke har) en boot-diskette som installerer dit CD-rom drev. Dette sikre at du kan klare installationen hvis din BIOS ikke suppoerter Boot-from-CD.

På boot-disketten bør du lægge : Format.com og Fdisk.com

Boot fra disken og skriv Format c: /u /v

Derefter d: (cd-rom-drev) og find setupfilen. (NTSETUP.exe mener jeg)

Så skal du bare følge installationen.
Avatar billede cklips Nybegynder
14. juni 2000 - 15:07 #2
Min BIOS understøtter ganske rigtigt ikke boot fra CD.
Hvordan laver jeg en sådan boot-diskette?
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2000 - 15:07 #3
Hvis du har ORIGINAL nt skive...

Sætter du din bios til at opstarte fra cdrom drevet...

Så sætter du cd'en i og booter computeren.. Så kommer du så ind i NT setup og i starten af setup'en spørg den om du vil upgradere eller installere på ny. Og formatere som NTFS eller som FAT så formatere du bare som NTFS og installere den som du plejer :O)
Avatar billede cklips Nybegynder
14. juni 2000 - 15:20 #4
dk-host.dk: Ja vores indlæg har vist krydset hinanden :-)

Jeg har en original NT CD.
På denne er der ingen NTSETUP.EXE men der er en AUTORUN.INF i roden og en AUTORUN.EXE i i386-kataloget. Kan jeg ikke bruge en af disse sammen med boot-disketten?
Avatar billede snowball Novice
14. juni 2000 - 15:29 #5
cklips:

Start NT op og gå ud i en DOS-prompt. Derude går du over på dit cd-drev og ind i i386 folderen. Derefter skriver du winnt32 /ox. Den kommer nu frem og spørger hvor dine NT filer ligger og der trykker du bare ok. Så er det bare at følge instrukserne på skærmen ;)

Når du så har lavet dem, så booter du på disk1 og når den på et tidspunkt kommer og spørger om den skal reparerer eller installere NT fra bunden, så vælger du at installere den fra bunden. Derefter er det bare at følge vejledningerne på skærmen !

Snowball
Avatar billede schubert Nybegynder
14. juni 2000 - 17:28 #6
Vær opmærksom på rækkefølgen af disketter, den starter med at lave disk 3

Glem alle de andre løsninger , Snowball´s er den eneste "rigtige" løsning.
Avatar billede trooper Nybegynder
14. juni 2000 - 22:29 #7
jep jep go snowball
Avatar billede cklips Nybegynder
15. juni 2000 - 13:56 #8
snowball: Hvis jeg gør som du skriver får jeg så også slettet alt andet på disken samtidig? Det er nemlig et af mine formål med at reinstallere NT - at få fjernet ALT og få en helt ren ny NT.
Avatar billede schubert Nybegynder
15. juni 2000 - 15:47 #9
Du vil under installationsprocessen få mulighed for at lave nye partitioner.
Hvis du vælger at gøre det, ja, så ryger det hele.

Herefter kan du formatere drevet igen, med NTFS eller FAT filsystem

Avatar billede snowball Novice
15. juni 2000 - 15:56 #10
HEY ! Hvor fa'n er min sidste kommenta'r blevet af ???

Nå, men det kan du godt. Som schubert skriver så kan du på et tidspunkt vælge på hvilken partition NT skal installeres. Her kan du slette og oprette partitioner, og hvis du sletter og opretter partitionen vil setup'en automatisk formatere partitionen til enten FAT eller NTFS efter dit valg. På den måde er du i hvert fald sikker på alle dine gamle data er væk !

Snowball
Avatar billede cklips Nybegynder
16. juni 2000 - 11:08 #11
Tak for hjælpen.