Avatar billede henrik4223 Nybegynder
31. marts 2002 - 14:29 Der er 60 kommentarer og
1 løsning

12v Relæ???

Jeg er igang med at lave en temperaturreguleret blæserstyring, og har sat en sikring i kredsløbet.

Jeg vil så gerne have, at blæseren skal få fuld power, enten hvis sikringen ryger, eller noget andet går galt.

Derfor skal jeg bruge en "dims", der går uden om kredsløbet til blæseren, men som KUN åbner for strømmen når den når 11 eller 12 volt (Hvis sikringen går, vil der gå 12 volt til "dimsen", og derved vil blæseren gå på fuld styrke istedet for at stoppe....og dermed brænder min CPU ikke sammen...)

Jeg vil gerne have "dimsens" navn, så jeg kan gå ned og købe den hos Brinck, og helst også et link til en pdf fil, hvor "dimsen" er forklaret. "dimsen" skal kunne klare 2 A eller over...
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. marts 2002 - 14:41 #1
en tyristor der trigger ved fejl i kredsløbet og lukker op, lige hvordan den skal trigge ved jeg ikke, men det er en mulighed.
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
31. marts 2002 - 15:09 #2
Det skal desværre være lidt mere precist...:-(
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. marts 2002 - 16:35 #3
ved jeg godt, blot for at inspirere andre ;o)
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
31. marts 2002 - 20:13 #4
Okay...Jeg læste også noget om det.... men jeg ved ikke noget om det, så jeg har brug for lidt hjælp...ALTSÅ...hvor svært kan det være...;-)
Avatar billede mixter Nybegynder
01. april 2002 - 17:16 #5
Hvis du har lidt teknisk snilde, kan du købe en komperatorkreds som reagerer hvad enten det er spændingsfald-eller stigning. Mit råd er: Kontakt en elektronikforretning og få et kopi af databladet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. april 2002 - 19:15 #6
./mixter> det er vist Siemens der har lavet dem
Avatar billede mixter Nybegynder
02. april 2002 - 12:41 #7
retaxes> hej. tja,men sikkert også andre. Jeg har dog et diagram som jeg evt.kan sende som vedhæftet. Den er bygget over en simpel uA 741 OPAMP.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. april 2002 - 15:52 #8
ok, det er også mange år siden jeg fuskede med siemens komponenter, fik dem gratis sammen med små bøger hvor der masser af små opstillinger.

Jeg tror de udviklede en der hed en vindueskomperator, det var den jeg tænkte på.
Men det er næsten 20 år side,
Avatar billede mixter Nybegynder
02. april 2002 - 17:02 #9
retaxes> Ja, de gode solide gamle Siemens-tider. Fidusen er blot, at 741'eren skal have en fast driverspænding ( f.eks.6 V ). Der er en inverterende og en non-inverterende indgang (+/-) som reagerer fasevendt på udgangen. Det er såmænd hele fidusen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. april 2002 - 19:54 #10
det der lyder nemt for os, kan være utroligt svært at forstå hvis man ikke har arbejdet med det.
Jeg tror at henrik skal have et diagram og en arbejdstegning, så han kan få den til at virke.
Avatar billede mixter Nybegynder
03. april 2002 - 22:05 #11
retaxes> Ja, rigtigt. Hvis Henrik vil have et diagram kan han bare sige til. Og ellers finder vi jo nok løsningen for ham.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. april 2002 - 22:20 #12
;o)
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
05. april 2002 - 16:14 #13
Et diagram ville da være helt fedt...:-) Den regulering jeg har lavet har jeg fået herfra: http://www.overclocking.dk/litteratur.asp?type=guide&id=451

Jeg har samlet det og det funker godt, men jeg ville gerne have en sikring, så min blæser går på fuld styrke hvis der sker noget... vil helst ikke have min cpu brændt af...:-)... måske kunne i sige hvad der evt. kunne ændres i tegningen???

Forresten er det normalt at når man måler ampere, så giver det forskelleig resultat alt efter hvor jeg måler på ledningen?...altså når der bare er en blæser sluttet til... og jeg så måler i serie forskellige steder på ledningen?????? ja, jeg er jo lidt ny i det her,,,lol
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
05. april 2002 - 16:15 #14
min mail er henrik4223@hotmail.com hvis i har noget fedt at sende....:-)
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
05. april 2002 - 16:18 #15
Hvordan ser diagrammet egentligt ud synes i???... kan den f.eks. klare 500 mA?...ja, jeg ved jeg er en rigtig spørge jørgen...:-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. april 2002 - 16:58 #16
jeg har sendt en mail til Kreil, måske har han en løsning til dig ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. april 2002 - 16:59 #17
Avatar billede mixter Nybegynder
05. april 2002 - 17:03 #18
henrik4223> Der er sendt et diagram til dig på din mail-adr. Driller det, spørger du bare.
Avatar billede mixter Nybegynder
05. april 2002 - 17:13 #19
...og nu har jeg lige fået det retur. Er du sikker på at det er en brugbar mail-adr.?
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. april 2002 - 17:20 #20
mixter> kan du sende det til mig også, er nysgerrig ;o)

knhi@post3.tele.dk
Avatar billede mixter Nybegynder
05. april 2002 - 17:21 #21
M.h.t. til måling af AMP. Ja, den kan sagtens svinge lidt alt efter forbruget. Du skal måle i + ledningen alene ved at klippe den over og montere AMP-meteret i serie med denne.
Avatar billede mixter Nybegynder
05. april 2002 - 17:25 #22
Diagrammet er sendt til knhi@post3.tele.dk
Avatar billede mixter Nybegynder
05. april 2002 - 17:28 #23
Av - der kvajede jeg mig jo! Det var jo til dig <retaxes>. Men så har du fået det i .bmp format og henrik 4223 må så lige svare på sit mailproblem.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. april 2002 - 17:29 #24
jamen jeg ville gerne se det, så jeg siger da tak.

har ikke set det endnu ;o)
Avatar billede mixter Nybegynder
05. april 2002 - 17:30 #25
ok, men du har vel forhåbentlig fået det ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. april 2002 - 17:39 #26
ja, jeg har printet det ud, det indeholder næsten flere komponenter end blæserregulatoren ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. april 2002 - 17:40 #27
det var ikke en vindueskomperator jeg tænkte på, men en Vinduediskriminator.
Avatar billede mixter Nybegynder
05. april 2002 - 17:52 #28
Hva'? Den kaldes også en Imponator fordi den kan imponerende meget! Det er bare at ændre lidt på stumperne, så kan du få den til hvad som helst.
Vinduediskriminator ??? Hva' er det ? En vindueskigger ???
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. april 2002 - 18:00 #29
Vinduesdiskriminator kunne man stille til at trigge i et afgrænset (vindue) område.

Imponator, ja den er fin ;o)

Mon henrik har fået dit diagram?
Avatar billede mixter Nybegynder
05. april 2002 - 18:02 #30
Nå, ok. Der skal også være plads til en lille joke.
Henrik - har du modtaget noget eller hvordan går det ?
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
05. april 2002 - 19:55 #31
Det er godt nok den rigtige adr...men prøv eventuelt hbk@ruc.dk
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
05. april 2002 - 19:58 #32
Jeg er nok dum.---- da jeg læste man skulle måle i serie, har jeg bare sat amp metret i serie med ledningen... men ikke klippet den over....ups...lol
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
05. april 2002 - 20:00 #33
Hmmm... når jeg åbner min hotmial, står der server to busy...nok derfor jeg ikke har fået din mail....:-)
Men jeg venter spændt.... jeg kan nok ikke bygge det du sender mig, da jeg ikke har så forfærdligt mange dele liggende herhjemme... men jeg tager skam ned og køber dem på mandag...;-)
Avatar billede mixter Nybegynder
06. april 2002 - 09:39 #34
Jeg har nu sendt det til hbk@ruc.dk
Der var åbenbart ingen problemer.
Jo, du skal lige klippe plusledningen over og sætte amp-meteret ind imellem.
Tja, brug evt.et lille stykke Vero Board print og stumperne koster vel ca. 25 kr.
Avatar billede mixter Nybegynder
06. april 2002 - 15:51 #35
Lidt mere vigtigt:
Vælg et lille strømsvag relæ på 10-12 V. Kan du få et på 10-20 mA, behøver du ikke effekttrin. Du skal montere det dér hvor lysdioderne er i diagrammet. Dem skal du skippe og lige eksperimentere lidt med relæet mellem ben 6 (udgangen) og minus.
Og meget vigtigt er: Du skal montere en diode over relæets plus/minus for at spærre for induktionsstrøm. Gør du ikke det, brænder du kredsen af. Brug samme type : 1N4148.
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
06. april 2002 - 22:48 #36
Okay... jeg er dog stadig i tvivl omkring dit diagram.

For det første: hvor skal dit diagram sluttes til på http://www.overclocking.dk/litteratur.asp?type=guide&id=451 ??

For det andet: Jeg er måske lidt dum, men hvad skal P1 bruges til? jeg går ud fra at det er et potentiometer....??? Og er det muligt du lige hurtigt kunne tegne mig et diagram med relæet med??

Du skriver også at jeg skal bruge en uA741... på Brinck.dk har de kun en LM741...er det den samme eller???

Kan kredsløbet klare f.eks. 500 mA?

spørge spørge spørge...;-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. april 2002 - 23:02 #37
LM og uA er den samme betegnelse, den kan du godt bruge
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
07. april 2002 - 10:30 #38
Jeg håber det er i orden, at jeg sætter diagrammet på nettet, med et link fra denne her side??... altså når jeg får det færdige, og jeg har testet om det virker...
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. april 2002 - 12:03 #39
meget gerne
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
07. april 2002 - 12:41 #40
Men jeg venter stadig på svar på mit forhenværende spørgsmål...;-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. april 2002 - 12:44 #41
du må lige vente på mixter.
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
07. april 2002 - 12:56 #42
åh.... jeg troede det var ham...lol....
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. april 2002 - 13:04 #43
;o)
Avatar billede mixter Nybegynder
07. april 2002 - 14:59 #44
Ja, undskyld at det p.t. tager lidt tid med at svare.
Henrik> Ja,se nu har du heldigvis fortalt nogle detaljer. Du skal bare have fuld power på blæseren hvis sikringen ryger.
Derfor : Glem alt om ovenstående! Jeg troede du mente en spændingsafhængig konstruktion.
Det du skal er kort og godt:
Du skal have et relæ ( 12Vdc og lille strømforbrug ). Det monterer du EFTER sikringen således, at det er trukket hele tiden så længe sikringen virker.
+ (plussen) FØR sikringen trækker du igennem kontakterne i relæet således, at de er AFBRUDT til blæseren så længe relæet er ON. Når relæet er ON viser det, at sikringen virker. (Dertil kunne du jo montere en lille grøn LED f.eks.?). Og omvendt med rød der ville sladre hvis sikringen var brudt hvis relæet falder fra.
Hvis sikringen ryger går relæet OFF og tilslutter dermed den direkte + (plus) spænding fra ensretter til blæser.
Avatar billede mixter Nybegynder
07. april 2002 - 15:17 #45
Du spørger også og det kan give forskellige resultater afhængig af "hvor du måler på ledningen". Hvad mener du med det ? Hvis du vil have det rigtige forbrug skal du montere AMP-meteret lige efter ensretteren. Og vil du have det hele med skal du montere et AC-AMP-meter FØR ensretteren.
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
07. april 2002 - 20:43 #46
Okay, jeg er ret åndet til elektronik... Er det muligt at jeg kan få dig til at lave en hurtig skitse over diagrammet?? med LED's (det er ret sejt...;-)

Og helst også med hvad for type elektronikdele jeg skal købe hos brinck....
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
07. april 2002 - 23:37 #47
Jeg har lige skrevet en mail til dig, med et diagram....
Avatar billede mixter Nybegynder
08. april 2002 - 08:33 #48
Det er helt korrekt med relæet i kredsløbet. LEDS (lysdioder) monterer du bare med fælles minus og så en rød og grøn på relækontakterne. Du skal have en seriemodstand på 1-1,2 Kohm til lysdioderne. Du skal have 2 LEDS (rød/grøn) og 2 modstande (foruden relæet). Den grønne plus til relæet så den lyser når relæet er ON og den røde til + ledningen du har ført igennem relæet. Den tænder så hvis relæet falder fra (sammen med blæserspændingen).
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
08. april 2002 - 14:48 #49
okay....jeg køber tingene i dag....
Lige et par spørgsmål

- Er det samme LED's som dem i komperatoren?
- Skal jeg bare bede om et 12vdc relæ hos Brinck? Og på ca. hvad amp skal den kunne klare?
- Med din kendskab til elektronik, hvad for en sikring ville du så sætte i?
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
08. april 2002 - 14:51 #50
Forresten, hvor mange W skal modstandene kunne klare?
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
08. april 2002 - 15:09 #51
hvilken relætype skal det være?...der er f.eks. Solid state relæer, Bistabile relæer, REED relæer og Print relæer ???
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. april 2002 - 16:37 #52
mixter> jeg tillader mig at svare på dine veje, du må korrigere mig, hvis det ikke stemmer overens med dine betragtninger ;o)

½ watt's modstande er nok.

Relæet kan være en solid state, den behøver ikke at være dyr, der stilles jo ikke krav om et specielt hurtigt relæ.
Avatar billede mixter Nybegynder
11. april 2002 - 13:04 #53
retaxes> Helt ok.
Henrik> Ja, det er samme LEDS som i komperatoren (ganske alm).
Modstandende til LED'ne - tjah, strømforbruget er jo kun 10mA, så en halv watt er rigelig.
Relæet skal bare være på 12 V og husk et lille strømforbrug. Husk også den lille diode over relæet ( 1N4148 ). Ellers kan det smide flere hundrede volt ind i det øvrige kredsløb. ( Induktionsspænding ).
Jeg vil mene at kontakterne skal kunne klare 1 AMP for at være lidt sikker.
Avatar billede mixter Nybegynder
12. april 2002 - 12:23 #54
Dioden over relæet bestemmer plus/minus. Du skal lige sætte + fra relæet til +. Men dioden er ukritisk. Du kan også bruge en 1N40 ... osv.
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
13. april 2002 - 23:50 #55
Okay... tak for hjælpen. Jeg kommer desværre først til at købe og samle delene om 2 uger, men jeg skal nok vende tilbage og give jer jeres fortjente points...bare rolig...:o)
Avatar billede mixter Nybegynder
17. april 2002 - 16:48 #56
Jeg har forsøgt at lægge det helt færdige diagram ind på min hjemmeside for offentliggørelse på Subnet, men deres billige bras virker ikke som sædvanlig til uploading.
De ændringer der er foretaget i diagrammet, er med tynd streg.
Jeg har derfor sendt det til dig på adr.:  hbk@ruc.dk
Alle som er interesseret i ovenstående kan blot skrive til :  cyberbird@vip.cybercity.dk
Avatar billede mixter Nybegynder
07. maj 2002 - 21:40 #57
Hej Henrik. Jeg vil sætte pris på at du lige fortæller om noget nyt ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. maj 2002 - 22:03 #58
spørgsmålet skal vel også lukkes!
Avatar billede mixter Nybegynder
10. maj 2002 - 22:02 #59
henrik4223> Vi vil sætte pris på at du lige giver en lyd fra dig snarrest mulig. Det er ikke så sjovt at have en masse points ude.
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
12. juni 2002 - 15:00 #60
ups...sorry...tiden gik lige fra mig pga. eksamen...sorry... jeg skal ned og købe delene i morgen, men du får point nu...;-)
Avatar billede mixter Nybegynder
12. juni 2002 - 18:38 #61
Helt i orden. Tak for points.